Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přerov dá letišti v Bochoři miliony i bez znalosti ekonomické analýzy

  15:01aktualizováno  15:01
Přerovští zastupitelé schválili další příspěvek na provoz bochořského letiště ve výši osm milionů korun. Nikdo z nich přitom neviděl takzvanou cost benefit analýzu celého projektu. Tedy studii, která dává odpověď například na to, jaké budou náklady a výdaje projektu, jakou bude mít letiště zátěž či kdo na něm vůbec bude přistávat.

Smíšené letiště v Bochoři u Přerova. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Opozičním politikům, kteří chtěli do dokumentu zásadního pro hlasování nahlédnout, magistrát pouze vzkázal, že to je interní materiál společnosti Regionální letiště Přerov, který není volně přístupný. A nakonec se ukázalo, že jej na přerovském magistrátu vlastně vůbec nemají.

Podle oslovených právníků přitom měli mít možnost do analýzy nahlédnout, umožňuje jim to zákon o obcích. Akcionáři letiště nejsou totiž soukromníci, ale veřejnoprávní instituce - Olomoucký a Zlínský kraj společně s přerovským magistrátem.

Přerovský náměstek Josef Kulíšek postup města hájí tím, že zastupitelé dostali před hlasováním důvodovou zprávu, ve které byly všechny podklady potřebné pro rozhodování. "My jsme navíc podporu letišti deklarovali už na začátku roku 2010, v době, kdy studie ještě nebyla hotová," říká Kulíšek.

Podobně to vidí i náměstek olomouckého hejtmana Ivan Kosatík. "Politici věc posuzovali a rozhodovali s podklady a konkrétními čísly. Právě analýza nákladů a výnosů, která vycházela z našeho podnikatelského plánu, byla zpracována v několika variantách," míní Kosatík, který je současně předsedou představenstva Regionálního letiště Přerov.

Klíčový dokument o ekonomice letiště je tajný

To však opozice odmítá. "Podle nás byla důvodová zpráva silně nevyvážená, neobsahovala všechny ekonomické aspekty. Na zastupitelstvu nám ředitel letiště řekl, že existuje nějaká ekonomická studie, kterou posílají do Bruselu. Je zvláštní, že jsme tuto studii jako podklad pro jednání neobdrželi. Zřejmě je to u vynakládání osmi milionů nepodstatná informace," dodává s ironií zastupitel Richard Šlechta.

Obává se, že rozhodnutí zastupitelů, kteří neviděli studii, se v budoucnu může Přerovu vymstít. "S ohledem na informace, které máme, například, že setrvání armády v Bochoři je nejisté, se může stát, že městu vznikne škoda. A velmi se obávám toho, aby další zastupitelstvo po tom předchozím tyto peníze nevymáhalo. Nikdo není schopen v této chvíli předvídat reálnost tohoto projektu," míní Šlechta.

Do ekonomické studie letiště by rád nahlédl i šéf přerovských Věcí veřejných Jiří Kohout. Už od začátku roku si kvůli tomu dopisuje se zdejším magistrátem. Dostal však odpověď, že se k materiálu nedostane. Dokument prý patří k ochraně know-how společnosti, která se bojí, že by se k němu mohla dostat konkurence.

"Je to z jejich strany hra na schovávanou. Takové trvání na znepřístupnění informací považuji za úmysl, který má za cíl znemožnit opozičním politikům dostat se ke korektním informacím," míní Kohout, který je ochotný se kvůli tomu i soudit.

Proč Přerov dokument nemá, neví ani náměstek primátora

Náměstek Kulíšek namítá, že studii nechal zpracovat Olomoucký kraj, takže je to jeho majetek. "Musí pochopit, že se akcionáři letiště obávají konkurence. Je to naše know-how a v okolí jsou jiná letiště, která by tyto informace zajímaly," říká.

Podle právníka Vladana Rámiše by běžný obyvatel Přerova u soudu zřejmě nepochodil, kdyby se soudil o nahlédnutí do dokumentu. "Soud by asi přihlédl k tomu, že tam může být obchodní tajemství. Zastupitel by se ovšem k analýze dostat měl podle zákona o obcích. Je to logické, protože to potřebuje k rozhodování, takže by mu to měli na magistrátu umožnit," říká Rámiš.

V tom je ale problém. Přestože je Přerov akcionářem letiště, dokument nemá. "Chápu, že se novináři ptají, jaktože ho nemáme. Já to sám nevím a nechám to prověřit," reagoval na to náměstek Kulíšek.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.