Pohlednice přerovské pasáže z r. 1931 - V Přerovské Kratochvílově ulici byly...

Pohlednice přerovské pasáže z r. 1931 - V Přerovské Kratochvílově ulici byly zbořeny nízké domy a místo nich v roce 1923 vznikl třípatrový obytný a obchodní dům č.p. 120 s obchodní pasáží do ulice Palackého (stavebník Augustin Köhler). | foto: Státní okresní archiv ( SOkA) Přerov, Sbírka pohlednic

Přerov opraví obchodní pasáž v centru, vrátí jí styl první republiky

  • 0
Obchodní pasáž z centra Přerova do ulice Palackého je dnes ostudou města. Dříve přitom dílo významného stavebníka Augustina Köhlera vynikalo nejen architektonicky, ale i svou atmosférou prvorepublikových obchodů. Přerov nyní chce pasáž rekonstruovat a vrátit jí tak někdejší krásu.

"Po opravách voláme už několik let, protože je ve špatném technickém stavu. Jenže dosud se nám nepodařilo najít společnou řeč s jednotlivými vlastníky částí pasáže ohledně financování oprav. Teď jednání znovu oživujeme," popsal náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek.

Studie na její rekonstrukci vznikla už před deseti lety. Tehdy projektanti zpracovali dvě varianty úprav.

"Jedna řešila jen kosmetické zásahy. Druhá pak kompletní rekonstrukci - tedy sjednocení výkladů, výměnu dlažby a vzduchotechniky," řekl šéf odboru koncepce a rozvoje Pavel Gala.

Pasáž z centra Přerova do ulice Palackého je dnes ostudou města.
Pasáž z centra Přerova do ulice Palackého je dnes ostudou města.

Pasáž z centra Přerova do ulice Palackého je dnes ostudou města.

Druhá varianta, kterou by politici viděli nyní raději, se tehdy odhadovala asi na šest milionů korun. Takže jediné, co nyní zbývá, je dotáhnout do konce dohody se soukromými majiteli domů v pasáži.

"Radnice totiž vlastní jen část této zóny, a to v místě, kde se nachází Městské informační centrum. Přesto budeme dělat všechno proto, aby se jí vrátila důstojná podoba," řekl přerovský primátor Jiří Lajtoch.

Podle Věry Fišmistrové ze Státního archivu Přerov byla do roku 1923 mezi domy číslo 120 a 119 pouze ulička k parčíku Komenského. Pasáž se otevírala o rok později.

"Byla dokonce podsklepená s podzemní dráhou pro rozvoz uhlí a zboží do dvaceti krámků," popsala. Za posledních osmdesát let prošly prostory navazující na pasáž řadou úprav. Největší zásah do původního rázu přišel v listopadu 1988.