Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přerov dokončuje cyklověž za 9,5 milionu, opozice kritizuje financování

  18:20aktualizováno  18:20
Týden zbývá do chvíle, kdy u přerovského nádraží začne fungovat unikátní cyklověž. Má pojmout na 120 kol, a to způsobem, který má zajistit jejich ochranu před krádeží. Stavba za 9,5 milionu korun ale čelí kritice ze strany opozice ohledně financování. Vedení města proto navrhlo audit.

Přerovská parkovací cyklověž, která stojí mezi železničním a autobusovým nádražím, je nyní těsně před dokončením. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Parkovací věž pro kola, která stojí mezi železničním a autobusovým nádražím, je nyní těsně před dokončením. Usnadní život především majitelům dražších bicyklů, kteří zatím museli kola parkovat u běžného stojanu, a riskovali tak jejich ukradení.

„Součástí věže bude automatický samoobslužný systém. Cyklista najede s kolem na plošinu, zaplatí pětikorunu na den - a speciální výtah vyveze a uloží jeho kolo do příslušné přihrádky. Celý proces netrvá více než 25 vteřin,“ vysvětlil, jak zařízení funguje, přerovský radní Jan Horký.

Díky tomu bude mít majitel kolo nejen uschováno, ale hlavně v bezpečí před zloději, poškozením či nepřízní počasí. Cyklista dostane žeton a s ním si pak kolo zase vyzvedne.

Stavba budí kontroverze, město ji dříve za nižší cenu odmítlo

Stavba ale v Přerově budí řadu kontroverzí. Kvůli ceně a financování ji kritizuje opozice. Té se nelíbí, že město už dříve dostalo nabídku na vybudování stejné věže, která ale byla o dva miliony korun levnější. Tehdy přerovské vedení výstavbu odmítlo.

„V roce 2013 to byla cena za samotný výrobek bez stavební části, tedy bez základové desky a přípojek na inženýrské sítě. Přitom cena stavebních prací závisí vždy na místních podmínkách, například na stavu podloží a vzdálenosti přípojek,“ vysvětlil přerovský radní Petr Vrána, proč nyní město platí za parkovací věž 9,5 milionu korun.

Je to přitom nižší cena, než na kolik přišly cyklověže pro Hradec Králové, kde za každou radnice zaplatila 9,7 milionů korun.

„Kromě toho byla od roku 2013 cyklověž výrobcem přepracována a vylepšena, aby byla rychlejší a spolehlivější,“ podotkl Vrána.

Výstavbu věže Přerov financuje jen částečně z vlastních zdrojů. „Z rozpočtu města dáváme jen dva miliony korun, abychom měli peníze i na podporu dalších investic. Tři miliony si půjčíme od banky,“ nastínil náměstek primátora Petr Měřínský.

„Podmínkou čerpání úvěru je zajištění placených reklam na cyklověži za minimálně 600 tisíc korun,“ dodal s tím, že o reklamu je velký zájem, tudíž se město nebojí, že by na požadovanou částku nedosáhlo. Zbývající část tvoří dotace, kterou má město přislíbenou.

Do provozu má být parkovací věž uvedena v pondělí 30. listopadu, pak bude nějakou dobu ve zkušebním provozu.

Podobný parkovací dům pro kola mají v Hradci Králové. Podívejte se, jak funguje:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.