Přerovský magistrát (na snímku radnice na náměstí TGM) projde největším zeštíhlením za dvacet let.

Přerovský magistrát (na snímku radnice na náměstí TGM) projde největším zeštíhlením za dvacet let. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Přerovský magistrát čeká největší zeštíhlení v historii

  • 0
Největší "zeštíhlení" v porevoluční historii čeká magistrát v Přerově. Radnici opustí dvacítka zaměstnanců, a následně bude zrušena polovina ze šestnácti odborů. Na velkém slučování chce úřad ušetřit, nebude totiž muset platit tolik vedoucích, a také sestěhuje úředníky na jedno místo.

Ke změnám dojde už od ledna. Zdejší tajemník Jiří Bakalík tvrdí, že jde o nejrazantnější zásah do chodu úřadu za posledních dvacet let. Lidé se však nemusejí obávat, že by měli problém si na zmenšeném úřadě cokoliv vyřídit.

"Taková změna nebyla ani po zrušení okresních úřadů, kdy na nás přešly nové kompetence," popisuje Bakalík, který včera materiál předložil přerovským radním. Odvolává se v něm na výsledky procesní analýzy, která dává návod, jak zvládnout práci na úřadě efektivněji.

"Prvním krokem bude odchod zhruba dvacítky zaměstnanců, kteří jsou v důchodovém věku. Hned potom bude následovat redukce šestnácti zdejších odborů na polovinu, tedy osm. Spíše než o rušení se bude jednat o slučování," dodává náměstek primátora Josef Kulíšek.

A o které odbory půjde? Například do jednoho oddělení se sloučí dnešní agendy stavební, životního prostředí a zemědělství. "Podobné to bude například i s oddělením správních agend, které se spojí s živnostenským úřadem," popisuje tajemník.

Úředníci sloučených odborů se sestěhují dohromady

Magistrát díky tomu má ušetřit značnou část peněz na platech vedoucích odborů. "Vypíšeme totiž nové soutěže na zredukovaných osm vedoucích. Jakmile to uděláme, začnu se poohlížet po dalších rezervách, kde by bylo možné ušetřit," dodává tajemník.

I přes rušení zůstanou kompetence úřadu zachované. "Jednáme s vedoucími odborů, na nichž je, aby na nic nezapomněli. Máme jasnou představu, co by pod osmi odbory mohlo být," říká Bakalík.

Změny přinesou také stěhování úředníků mezi budovami. Například na adresu již zmiňovaného oddělení správních agend, které sídlí na Masarykově náměstí, přijdou úředníci živnostenského úřadu, kteří budou mít nového společného vedoucího.

"V současné době sídlí magistrát na sedmi místech. Pro nové vedoucí odborů by bylo neúnosné, aby měli své podřízené v několika různých budovách," vysvětlil tajemník. Změny, které se dotknou úředníků, by se však neměly dotknout lidí. "Všechno provedeme tak, aby to pro občany bylo bezbolestné. Občan nesmí nic poznat," říká.

Důvodem úspor je i stále méně peněz od státu

Na přerovském magistrátu pracuje v současné době 331 lidí, z nichž je třiadvacet provozních pracovníků. Změny jsou nutné hlavně proto, že dosud vznikaly při spolupráci nejasnosti.

Kromě samostatné správy totiž vykonávají úředníci i přenesenou působnost státu. "Od roku 2003, kdy skončily okresní úřady, na nás přešly i okresní agendy. Přerov má sice 47 tisíc obyvatel, ale ve správním obvodu, který zahrnuje i osmapadesát obcí, jich žije celkem čtyřiaosmdesát tisíc," vysvětluje Bakalík.

Dalším důvodem úspor jsou podle něj i stále menší peníze, které úřad dostává na provoz. "Naposledy nám stát zkrátil příspěvek o 17,5 procenta. A i na to musíme reagovat," dodává tajemník.

Před nedávném přitom opozice paradoxně obvinila radní z plýtvání. Jakmile se rada ujala funkcí, odhlasovala koalice nákup notebooků pro všech 35 zastupitelů za sedm set tisíc korun, ačkoli v zastupitelstvu zasedá zhruba polovina lidí, kteří počítač dostali už v minulém období (více čtěte zde).

Spor o notebooky se dostal do dalšího kola, když radnice spočítala, kolik s počítači ušetří za tisk. Opozice ale její kalkulace zpochybnila (čtěte také Hádka o "zbytečné" přerovské notebooky: berte, nebo utratíme víc).