Převoz trupu prototypu dopravního letounu Iljušin Il-14FG do olomouckého...

Převoz trupu prototypu dopravního letounu Iljušin Il-14FG do olomouckého leteckého muzea ve čtvrti Neředín. Nový exponát sem dorazil večer 15. dubna 2013 z pražského letiště ve Kbelích. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Silnice brázdily letecké unikáty, ruský kolos a československá stíhačka

  • 2
Olomoucké Letecké muzeum má nové unikátní exponáty. Tahače sem dopravily první československé proudové letadlo Aero L-29 Delfín a prototyp dopravního letounu Iljušin 14 upravený na letecké snímkování. V celé zemi jsou podobné stroje už jen čtyři.

Původním domovem obou strojů bylo pražské letiště ve Kbelích, od pondělního večera a úterního brzkého rána však oba letouny stojí v olomouckém Leteckém muzeu ve čtvrti Neředín.

"Jeli jsme na dvě etapy," popsal v pondělí odpoledne náročný převoz letadel Zdeněk Svobodník, jeden ze správců Leteckého muzea Olomouc. "Trup a křídla Iljušinu vyrazily z Prahy po čtvrté hodině odpoledne."

Další nadměrný náklad s rozloženým letadlem Aero vyjel z Prahy v úterý kolem druhé hodiny ráno, příjezd do Olomouce byl naplánovaný na šest hodin.

Jako první tak na Neředín dorazil zhruba pětadvacet metrů dlouhý trup původně ruského dopravního Iljušinu, nyní nese označení Il 14FG.

"Vznikl přestavbou. Je to prototyp fotogrammetrického letounu, což znamená, že je určený pro letecké snímkování," vysvětlil Svobodník.

Jde o letoun ze šedesátých let dvacátého století, podobné stroje jsou podle Svobodníka v celé České republice už jen čtyři. Ten olomoucký původně sloužil jako vládní letoun u ministerstva vnitra. Rozpětí jeho křídel přesahuje třicet metrů.

"Jeden Iljušin 14 je v Kunovicích, dva byly ve Kbelích, přičemž jeden právě odvážíme. Poslední má soukromý sběratel," líčí správce muzea. "Ten kus, co vezeme, je vůbec první přestavěný."

Muzeum pojme až 47 letadel, teď jich tu je polovina

Druhou novinkou v inventáři olomouckého Leteckého muzea je od úterního rána letoun Aero L-29 Delfín. Oba dva si stejně jako dalších zhruba dvacet strojů budou moci lidé poprvé prohlédnout 4. května při otevření letošní sezony.

"Aero L-29 je první československý proudový letoun, dosahoval rychlosti až 655 kilometrů za hodinu," představuje druhého nováčka Svobodník. 

Také v tomto případě jde o cenný prototyp, podle Svobodníka fungoval jako zkušební letoun. "Ten, co jsme získali, má označení X 03. Jde tak o druhý létající prototyp a zároveň třetí vyrobený stroj," doplnil správce muzea.

Do toho ještě v budoucnu z kbelského letiště poputují další tři letadla. "Ve výsledku by u nás mělo být 47 exponátů, pak už na další nebudeme mít místo. Teď jsme zhruba v polovině," uvedl Svobodník.