Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouckému kraji by pomohl kanál i rychlá cesta do Polska, míní Zeman

  11:58aktualizováno  11:58
Prezident Miloš Zeman připomněl během své návštěvy Olomouckého kraje dvě obří stavby, jež by mohly výrazně ovlivnit život místních. Jím podporovaný kanál Odra - Dunaj - Labe opět označil za přínosný, naopak stavba tunelu pod Červenohorským sedlem má dle něj smysl pouze při následném napojení Polska.

Prezident Miloš Zeman se při návštěvě Olomouckého kraje zmínil i o stavbách, které se regionu týkají - kanálu Dunaj - Odra - Labe a tunelu pod Červenohorským sedlem. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Téma tunelu pod Červenohorským sedlem otevřela před Milošem Zemanem jesenická starostka Marie Fomiczewová z ČSSD. Příležitost k tomu měla ve chvíli, kdy se prezident v rámci prvního dne návštěvy regionu sešel se zastupiteli Olomouckého kraje. Fomiczewová patří mezi ně.

Tunel, jehož plány pocházejí již z 90. let, jesenická starostka Zemanovi představila jako jeden z možných léků na vysokou nezaměstnanost, která Jesenicko trápí i v souvislosti s tím, že jde o odlehlý a pro dopravu špatně dostupný region.

"Na Jesenicku je mnoho lidí přesvědčeno, že by to vyřešil tunel pod Červenohorským sedlem. Byl na pořadu dne někdy před deseti lety a už bylo téměř před rozhodnutím. Pak to zmizelo, peníze asi také. Dnes se tato myšlenka oprášila, velice je po ní voláno. Ráda bych znala váš názor," obrátila se Fomiczewová na Zemana.

Zeman chce o spojení jednat s polským protějškem

Prezident plánům tunelu po dřívějších debatách s odborníky vytýká, že by usnadnil spojení pouze do Jeseníku.

"Kdyby se ale podařilo dohodnout s Polskem o pokračování této trasy a dokonce se ji podařilo zařadit do transkontinentálních sítí, které nás ze severu a jihu obcházejí, tak by tento projekt měl smysl. V okamžiku, kdy skončí v Jeseníku a nebude pokračovat dál, tak je to velmi silná námitka proti stavbě tunelu," uvedl Zeman.

Připomněl, že už před lety se náklady na stavbu tunelu odhadovaly na tři a půl miliardy korun.

"Dnes kvůli inflaci poněkud vzrostly," podotkl. Za podmínky, že tunel pod Červenohorským sedlem propojí Českou republiku a Polsko, se však za miliardové plány postavil. A slíbil, že o nich bude jednat s polským prezidentem. S Komorowským se mají sejít na začátku dubna.

"Stavba kanálu by zaměstnala 60 tisíc lidí na 15 let"

Při zmínce o polské hlavě státu Zeman v Olomouci podotkl, že prezidenta Komorowského již získal pro plány kanálu Dunaj - Odra - Labe. Český prezident dlouhodobě za jeho stavbu bojuje.

A nynější návštěvy využil k tomu aby upozornil, že právě pro Olomoucký kraj s jeho třetí nejvyšší nezaměstnaností v zemi by průplav byl velkým přínosem. Podle něj by totiž na stavbě kanálu 15 let pracovalo na 60 tisíc lidí.

Olomoucký kraj by se v případě stavby gigantického průplavu stal jeho klíčovou křižovatkou, vodní kanály by odsud vedly ke třem evropským tokům a přes ně dál do oceánu.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Mapa, kudy by měl kanál vést).

Plány na kanál Dunaj - Odra - Labe se Olomouckého kraje týkají velmi výrazně (pro zvětšení mapy klikněte).

Z Přerova by se díky tomu stal zřejmě jeden z největších vnitrozemských přístavů v Evropě, kanál by zasahoval i do katastru Olomouce. Plán na průplav přitom nyní omezuje radnice všech měst po trase (podrobnosti čtěte zde).

"Plně respektuji i argumenty proti této stavbě. Domnívám se, že řešením by bylo zpracování solidní studie proveditelnosti," řekl Zeman. Nedávno se proti obří stavbě vyslovila například Akademie věd pro životní prostředí (více čtěte zde).

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.