Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při opravě dvou klíčových mostů hrozí Olomouci dopravní kolaps

  13:39aktualizováno  13:39
Plánovaná oprava dvou mostů v centru Olomouce - v Komenského ulici a na Masarykově třídě - může městu způsobit kolaps dopravy. Oba mosty totiž současně tvoří důležité dopravní tepny pro auta i MHD. Radnice tak nakonec sáhne ke kompromisu: mosty uzavře postupně i za tu cenu, že se práce protáhnou.

Takto má po přestavbě vypadat most v Komenského ulici i s nově vybudovanou náplavkou. Pohled z levého břehu po proudu směrem k mostu na Masarykově třídě. | foto: Valbek

Oba mosty je nutné přestavět, protože tvoří v korytě řeky Moravy "špunty", které při zvýšené hladině způsobí mohutné rozlití řeky do okolních ulic. Start protipovodňových úprav za stovky milionů korun radnice a vodohospodáři naplánovali na rok 2014.

Technologicky náročné práce s sebou nesou riziko kolapsu místní dopravy. Olomoučtí radní tak nyní posvětili postup, jak se zmatkům v dopravě vyhnout. Oproti původním plánům budou dělníci na mostech pracovat postupně, dohromady více než tři roky.

"Doposud jsme se přikláněli k tomu, že by se na obou mostech pracovalo současně. Tím by se logicky zkrátil čas, který by na to byl potřeba," uvedl olomoucký primátor Martin Novotný. "Podařilo se ale najít takové technické řešení, díky němuž se most na Masarykově třídě může opravovat po polovinách. Především hromadná doprava by ho tak mohla využívat."

Podívejte se, jak budou mosty vypadat po přestavbě

Auta však kvůli uzavření mostů po celou dobu čekají objížďky přes Foerstrovu, Albertovu, Velkomoravskou a Tovární ulici a úpravy provozu na několika křižovatkách. Například ta, na níž se stýkají ulice Pasteurova a Jeremenkova, se promění v provizorní kruhový objezd.

Samotné přestavby mostů zaberou 26 měsíců. "Bude to jedna z nejobtížnějších staveb, která kdy v Olomouci byla. Od všech, kteří se budou v Olomouci pohybovat, bude vyžadovat hodně trpělivosti," připustil Novotný.

Důvodová zpráva magistrátu k organizaci stamilionové stavby pak k trasám přes mosty uvádí: "Jejich dočasným přerušením dojde bezesporu k výrazným komplikacím v celém dopravním systému. Postupným uzavřením obou mostů se pak trvání prací prodlouží minimálně o devět měsíců," píší její autoři.

Přestavba mostů je podle vodohospodářů nezbytná. "Oba nyní tvoří v korytě Moravy při povodních 'špunt'. Na jejich místě tak postavíme nové, s větší kapacitou," řekla mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová.

Výměnou za dopravní komplikace a zhruba 800 milionů korun pak historické jádro města získá ochranu proti více než dvousetleté povodni.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.