Olomoucká radnice chce začít se stavbou další části tramvajové trati dříve než původně zamýšlela. Stále ale nevyřešila problémy, mimo jiné dům, který pokračování trati stojí v cestě a majitelé ho odmítají prodat (na snímku)

Olomoucká radnice chce začít se stavbou další části tramvajové trati dříve než původně zamýšlela. Stále ale nevyřešila problémy, mimo jiné dům, který pokračování trati stojí v cestě a majitelé ho odmítají prodat (na snímku) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Olomouc chce další část tramvajové trati dřív, problémy ale nevyřešila

  • 0
O rok až dva dříve, než původně plánovala, tedy v letech 2016 či 2017, chce olomoucká radnice začít stavět další část tramvajové trati na Nové Sady. Musí však vyřešit problém s „překážejícím“ domem a také vykoupit pozemky. V souvislosti s tím se náměstek primátora Jaromír Czmero dopustil faux pas.

Mezi majiteli pozemků na trase budoucí trati, které město potřebuje, ale dosud nevlastní, je totiž i pražská advokátka Helena Borská. Její pozemky leží podle katastru u obchodního domu Billa ve Schweitzerově ulici.

Právě do ní má z Rooseveltovy ulice přes ulici Zikovu druhá, zhruba 1,2 kilometru dlouhá etapa trati vést. V tuto chvíli mají konečnou právě v Rooseveltově ulici.

Náměstek primátora Jaromír Czmero z ČSSD ve středu médiím oznámil, že advokátka svoji parcelu Olomouci prodat nechce.

„Jednoduchý popis je, že všichni zatím nesouhlasí,“ odpověděl náměstek na dotaz, zda advokátka Borská chce městu prodat část svého pozemku na jihu města.

„Trochu ale paní doktorku Borskou znám. Předpokládám, že jsme měli dobré vztahy a že ji přesvědčím. Ostatně myslím si, že vedení trati podél pozemků není pro jejich vlastníky nevýhodné. Myslím, že se zhodnotí, to je můj názor,“ popsal Czmero médiím.

Dosud jsem se nevyjádřila, odmítla slova náměstka majitelka

MF DNES pražskou advokátku požádala o vyjádření, ona sama však byla velice zaskočena.

„Jak toto může někdo říct? S nikým jsem nemluvila. Jak může někdo něco říkat o mém stanovisku, když jsem na to zatím vůbec nereagovala,“ řekla překvapeně Borská, která se před několika dny se vrátila z dlouhodobého pobytu v Americe. Město už ji sice kontaktovalo, neměla však ještě podle svých slov čas odpovědět.

„Otevřela jsem to a dala prozatím mezi nevyřízenou poštu. Moje stanovisko je, že se vyjádřím později. Nemohu k tomu říci ani ano, ani ne. Musím si to promyslet a prověřit,“ uzavírá prozatím Borská.

Náměstek Czmero posléze advokátčina slova pro MF DNES potvrdil a uznal chybu.

„Ve zprávě pro radu města bylo napsáno, že majitelé byli obesláni, ale ještě se neozvali zpět. Špatně jsem se vyjádřil, omlouvám se. S paní doktorkou se co nejdříve spojím,“ uvedl.

S majiteli domu, který je nutné zbourat, bude jednat primátor

Oproti pozemkům u Billy je však zcela jasně pro město problematická situace v Rooseveltově ulici. Pár desítek metrů od nynější konečné stanice stojí dalšímu pokračování trati v cestě jednopatrový dům. Majitelé ho městu dlouhodobě odmítají prodat. Ani při opakovaných pokusech se je však MF DNES v jejich domě, kde mají i trvalé bydliště, nepodařilo zastihnout.

„Dosavadní jednání úspěšná nebyla,“ potvrzuje patovou situaci Czmero. Coby nový náměstek pro investice se ji chystá řešit, pomoci mu má i primátor Antonín Staněk z ČSSD. Na pondělní schůzi radních se nabídl, že jednání s majiteli domu povede sám.

„Předpokládám, že přijdeme s nějakým řešením, nechtěl bych jít cestou vyvlastňování,“ dodává Czmero.

Se stavbou chce město začít na přelomu let 2016 a 2017

Nejbližším bodem jeho plánů na budování tramvajové trati je srpen 2015, kdy by město mělo mít v ruce platné územní rozhodnutí. Pak již přijde na řadu hon razítek pro získání stavebního povolení. Podmínkou ale je, aby v té době již město mělo vyřešené i výkupy pozemků a prozatím nedostupného domu.

„Začátek prací by mohl být na přelomu let 2016 a 2017. Bude to záležet na řadě věcí,“ doplnil Czmero. Zahájení dalšího budování trati oproti původním plánům posunul zhruba o rok dopředu. Doposud i oficiální dokumenty magistrátu nepočítaly se začátkem stavby před rokem 2018.

Další část trati má stát zhruba 250 milionů korun. Vedení města se musí spolehnout na zisk dotací.