Výpravčí Arnošt Juránek na nádraží v Dolní Lipce. Stál u petice za obnovení

Výpravčí Arnošt Juránek na nádraží v Dolní Lipce. Stál u petice za obnovení trati a teď by rád změnil i zastávky, aby odpovídaly dnešním požadavkům. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na zastávku to máme i čtyři kilometry, vadí lidem na vzkříšené trati

  • 9
Po dvouleté odmlce sice v únoru opět na trať mezi Hanušovicemi na Šumpersku a Dolní Lipkou na Orlickoústecku vyjely vlaky, ke spokojenosti však mají lidé z okolí daleko. Vadí jim, že na spojnici Olomouckého a Pardubického kraje není více zastávek, nebo jsou daleko od obcí.

"Zdejší železnice byla postavena již ve druhé polovině 19. století a většina zastávek od té doby nedoznala změn. Lidé dnes musí na vlak docházet do vzdálených míst, což snižuje zájem o železnici," shrnul námitky proti současné podobě trasy Arnošt Juránek z klubu Moravská pohraniční.

Klub připravil studii, v níž navrhuje přesunout některé zastávky a také vybudovat několik nových.

"Vycházeli jsme především z osobní znalosti místních poměrů a potřeb zdejších obyvatel. Naší snahou bylo obrátit pozornost na železnici, která má velký potenciál pro místní i turisty," řekl Juránek.

Například starosta Malé Moravy Antonín Marinov podobnou aktivitu vítá.

"Lidé mají k vlaku daleko, například z osady Vojtíškov teď mají na vlak čtyři kilometry a nová zastávka by jim výrazně zkrátila cestu. Myslím, že toto je způsob, jak udělat trať znovu zajímavou nejen pro turisty, ale i pro místní lidi," uvedl.

Správa železnice není proti, jedna zastávka ale stojí miliony...

Změnám se navíc nebrání ani Správa železniční dopravní cesty, která má trať na starosti.

Zastávky na trati

Aktuální stav zastávek: Vlaské, Podlesí, Červený Potok, Prostřední Lipka.

Návrh: přesun zastávky Vlaské, vznik zastávky Vojtíškov, přesun zastávky Podlesí, nové zastávky Malá Morava a Zlatý Potok, přesun zastávky Červený Potok. Zůstává Prostřední Lipka. Trať je dlouhá 20 kilometrů.

"Naším cílem je, aby co nejvíc vyhovovala lidem. A pokud existuje představa, jak síť zastávek upravit, tak o tom je možné jednat," reagoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Zároveň však upozornil, že i když půjde například pouze o zastávku na znamení, musí splňovat přísné technické normy včetně nákladného zabezpečovacího systému.

"Ani u zastávky na znamení zdaleka nestačí postavit nějaký přístřešek. Cena jedné zastávky se tak může vyšplhat i na několik milionů korun," podotkl Ptačinský.

...a na to obce nemají. Pomoci by mohly kraje a dotace

Obce podél trasy přitom na stavbu zastávek nebudou mít peníze. Malá Morava, které se týká nejvíc zastávek na trati, hospodaří s rozpočtem v řádu několika milionů korun.

"I když návrh jednoznačně podporujeme, je pro nás nereálné postavit zastávky bez dotací," prohlásil starosta Marinov. Za nezbytnou proto označuje nejen pomoc obou krajů - Olomouckého i Pardubického - ale také vstřícnost státu a podporu plánů ze strany Evropské unie.

Například Olomoucký kraj už o iniciativě místních obyvatel ví a je připravený pomoci.

"Pokud to bude technicky a finančně možné, určitě kraj pomůže. Teď se připravujeme na jednání s Pardubickým krajem, kde bychom měli probrat všechny možnosti," sdělil náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.

Provoz na trati Hanušovice - Dolní Lipka zastavil Pardubický kraj v prosinci roku 2011 v rámci takzvané optimalizace železniční dopravy. O její obnovu se nejvíc zasloužil bývalý boss železničářských odborů a nový náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek. První vlak vyjel znovu začátkem února.