Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj propaguje farmáře. Ale jen v obchodě hejtmanova známého

  5:29aktualizováno  5:29
Kraj nás poškozuje, stěžují si olomoucké prodejny farmářských výrobků s odkazem na bezplatnou reklamu, kterou hejtmanství udělalo jejich konkurenci, obchodu Olomócké špajz. Hejtman Jiří Rozbořil výtky odmítá, kraj prý zviditelnil jen regionální výrobce, nikoliv provozovatele obchodu. Špajz patří jeho známému, podnikateli Romanu Lípovi.

Pásku při slavnostním otevření prodejny přestřihl hejtman Jiří Rozbořil (uprostřed). | foto: Olomoucký kraj

Podle Rozbořila, který se na výběru obchodníka sám podílel, padla volba na Lípu proto, že má s podnikáním v Šantovce, kde Špajz sídlí, zkušenosti a byl ochotný jít do byznysu na vlastní riziko. Obchůdku se zatím moc nevede, jeho hospodaření je v minusu.

Nápad vytvořit Špajz - prodejnu s nabídkou výrobků, které pocházejí z regionu, vzešel z kraje.

„Chtěli jsme, aby se prodávaly na jednom místě. Možnost dodávat do Olomóckého špajzu jsme nabídli všem regionálním producentům potravinového i nepotravinového zboží. Sám kraj ale prodejnu provozovat nemůže, má jen roli koordinační a propagační,“ uvedl Rozbořil.

Do reklamy se kraj pustil před otevřením prodejny. Tiskové oddělení hejtmanství informovalo média a zvalo je na zahájení provozu. Toho se osobně zúčastnil hejtman.

O další propagaci se pak postaraly webové stránky a také noviny hejtmanství. Krajský měsíčník, který chodí do schránek domácností z regionu zdarma, Špajzu věnoval jeden a půl strany.

Podle pražské mediální agentury OMD by zpracování pozvánky, tiskové zprávy, jejich rozeslání a vytvoření podkladů pro inzerci v tisku vyšlo klienta na 12 500 až 22 tisíc korun. Dalších asi 140 tisíc by musel zaplatit za jeden a půl strany inzerce v krajském měsíčníku.

My jsme si reklamu platili sami, zlobí se obchodníci

Olomouckým obchodníkům, kteří nabízejí i zboží regionálních farmářů, se postup kraje nelíbí.

„My jsme do propagace investovali sami a stálo nás to nemalé peníze. Bral jsem to ale jako součást podnikání, výdaj, se kterým obchodník musí počítat. Teď vidím, že to jde i jinak. Je to vůči nám diskriminační. Neříkám, že je špatně, že kraj propaguje prodejnu s regionálními výrobky, měl by ale stejnou reklamu dělat všem,“ míní majitel olomouckého obchodu Sklizeno Jiří Selucký.

Podobně se vyjádřila Markéta Šopková, provozní prodejny Náš grunt, která je nyní kvůli rekonstrukci mimo provoz. „To, že kraj dělá reklamu soukromému podnikateli, mě zaskočilo. Vzhledem k tomu, že s podnikáním v oblasti farmářských výrobků máme zkušenosti a víme, že v Šantovce nejsou levné nájmy, se nabízí otázka, zda kraj provoz Špajzu i nedotuje,“ řekla. 

Hejtman jakoukoliv formu podpory vyjma propagace odmítá. „Žádný příspěvek na nájem či cokoliv jiného kraj provozovateli Špajzu nedává. A co se týče reklamy, tu děláme výhradně regionálním producentům a jejich výrobkům,“ zdůraznil Rozbořil.

Krajský měsíčník však ve svém květnovém vydání přinesl celostránkový rozhovor s Lípou, ve kterém podnikatel odpovídá na otázky typu: V čem se chcete odlišit od jiných podobných prodejen zdravé výživy a farmářských produktů, které ve městě funguji? nebo Proč jste zvolil pro svoji provozovnu Galerii Šantovka?

Na dotaz, proč kraj nepomohl zviditelnit další olomoucké obchody s regionálním zbožím, Rozbořil řekl, že dle zjištění ostatní prodejny nejsou striktně zaměřené na výrobky z Olomouckého kraje.

„To byla naše podmínka. Respektive i Špajz může vzhledem k obratům a nájmům v Šantovce nabízet i zboží odjinud, regionální výrobky v něm musí převažovat,“ dodal.

O provozovateli obchodu se rozhodlo u kávy

Podnikatele Lípu si vedení kraje vybralo bez výběrového řízení. „Nebylo potřeba ho dělat, protože jak jsem říkal, kraj prodejnu finančně nepodporuje. Naopak si troufnu tvrdit, že pokud by výběrové řízení bylo, zájemci by po nás chtěli dokrytí případné ztráty obchodu,“ odhaduje Rozbořil, který Lípu kvůli Špajzu sám oslovil. U kávy.

„Znám ho. Spolupráci jsem mu navrhl proto, že v Šantovce provozuje kavárnu a zná místní prostředí. Byl jsem rád, že jsme se domluvili, protože se nabídl, že Špajz bude provozovat na své riziko, že žádné dotace po kraji chtít nebude. Žádnou kauzu za tím nehledejte,“ řekl Rozbořil.

Dodal, že stejnou podporu by kraj poskytl komukoliv jinému. „V budoucnu bychom chtěli otevřít prodejny Špajz v dalších městech. Když za mnou někdo přijde, že to chce zkusit, uděláme reklamu i jemu,“ prohlásil.

Ani Lípa nezastírá, že se s Rozbořilem vídá. A stejně jako hejtman vylučuje, že by mu kraj na Špajz přispíval. „Hejtmana znám už delší dobu. Chodí k nám do kavárny. O žádných penězích na provoz ale nemůže být řeč,“ řekl.

Prostory, ve kterých Lípův obchod sídlí, před ním obývala prodejna s podobným sortimentem. Ze Šantovky se před časem odstěhovala údajně kvůli tomu, že její provozovatel nebyl schopen utáhnout nájem.

Podle Lípy je zatím v minusu i Špajz. „Přestože se mi podařilo s vedením Šantovky vyjednat výhodnější podmínky nájmu, provoz obchodu musím dotovat z jiných aktivit. Je v hluboké ztrátě. Byl jsem na to ale připravený, stejné to bylo i s kavárnou. Snad se rozběhne i Špajz,“ věří podnikatel.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.