Začalo budování předposledního úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do...

Začalo budování předposledního úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. Na snímku část budoucí dálnice. (14. července 2015) | foto: Luděk Peřina, ČTK

Za tři roky bude D1 skoro hotová, začalo růst předposledních 14 kilometrů

  • 25
Odstartovala zřejmě nejdůležitější dopravní stavba letošního roku v České republice. U Lipníku nad Bečvou se začal stavět předposlední kus dálnice D1 do Přerova. Řidiči by na něj mohli vjet v roce 2018.

Ode dneška za tři roky tak bude pro dokončení celé D1 zbývat vybudovat úsek mezi Přerovem a Říkovicemi. Teď se oficiálně začal stavět ten předposlední u Lipníku nad Bečvou.

„Nový úsek úplně propojí dálnici D1 od Přerova a D47 od Ostravy s rychlostní komunikací R35 od Olomouce a se silnicí I/47. Díky tomu vznikne u Lipníku nad Bečvou dopravní uzel, který spojí mezinárodní tranzitní síť s místní infrastrukturou,“ informoval ministr dopravy Dan Ťok.

Přípravy na prodloužení D1 začaly zhruba před 10 lety

Stavbu stávajícího čtrnáctikilometrového úseku dostala na starost společnost Skanska, která ve výběrovém řízení nabídla nejnižší cenu 2,7 miliardy korun a záruční dobu v maximální výši 120 měsíců. Projektanti Ředitelství silnic a dálnic přitom stavbu nacenili na téměř dvojnásobek, na 4,97 miliard korun.

Předposlední chybějící část D1 vede od Lipníku nad Bečvou k Přerovu.

„Přesněji se jedná o něco málo více než 60 procent odhadované ceny. Je to dáno tím, že ze strany stavebních firem je výrazný hlad po zakázkách, a tam, kde ve výběrovém řízení rozhoduje cena, jdou firmy s cenou dolů,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Doplnil, že se jedná o obecný jev, který se projevil také u stavby dalšího úseku dálnice D3 nebo u rekonstrukce D1 mezi Prahou a Brnem.

„Pro nás je to dobrá zpráva, zlepší se dopravní napojení našeho města a zároveň se po dokončení obou zbývajících úseků D1 zlepší kompletní dopravní situace na střední Moravě, která je v tomto ohledu značně přetíženou oblastí,“ komentoval zahájení stavby lipnický starosta Miloslav Přikryl.

Připomněl, že na dokončení D1 čeká region už řadu let. „Práce na územním řízení ohledně tohoto úseku začaly někdy před deseti lety. Před třemi lety už byly na stavbu vyhrazeny peníze, ale nedařilo se úspěšně zakončit výběrové řízení na dodavatele, což se stalo teprve letos,“ doplnil Přikryl.

Pro přetížený Přerov je předposlední úsek riziko

Pro Přerov, který leží na druhém konci zmíněného úseku, bude znamenat dokončení této etapy spíše komplikace.

„Pro nás je důležité, aby úseky z Lipníka a Říkovic byly dostavěny s co nejmenším časovým rozestupem. Jinak dojde ke zvýšení dopravní zátěže našeho města, které je už teď na hranici únosnosti,“ řekl již dříve přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Kvůli urychlení přípravy zbývajícího úseku Říkovice – Přerov začalo město aktivně spolupracovat na výkupu pozemků pro zmíněnou trasu. Zřídilo kvůli němu i speciální kancelář.

Výkupy jsou zatím za polovinou. „Řešíme i některé komplikovanější případy, ale to je u takovýchto staveb běžné doplnil Jan Rýdl.

Ředitelství silnic a dálnic se bude snažit Přerovu pomoci, aby ho prodleva mezi posledními dvěmi etapami dostavby D1 příliš nezatížily.

„Především děláme vše pro, aby se další úsek začal stavět co nejdříve. Odhadovaný termín je stanoven na rok 2018. Kromě toho bude tranzitní doprava dále značením směřována na Olomouc tak, aby Přerov zatěžovala co nejméně,“ podotkl mluvčí ŘSD.

Přerov i Lipník nad Bečvou si od dokončení této důležité silniční spojky slibují také možnost příchodu nových investorů. V Přerově je stavba klíčová pro projekt strategické průmyslové zóny v Bochoři, v Lipníku zase doufají, že se konečně podaří přivést nájemce do místního průmyslového CTParku.

„Dálnice D1 je jednoznačně naše nejdůležitější dopravní tepna, která spojuje průmyslová centra naší republiky v ose Praha – Brno – Ostrava a její dokončení je tedy pro naši ekonomiku velmi důležité,“ potvrdil také generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Samotné stavební práce začnou v průběhu následujících týdnů od slavnostního zahájení. Již je ale dokončena přípravná fáze, která zahrnuje například archeologický průzkum a skrývku ornice.

Společnost Skanska má na výstavbu dálnice čtyři roky. Provoz na zmíněném úseku ale začne zřejmě o něco dříve. „Počítáme s tím, že auta sem pustíme už za tři roky,“ uzavřel Jan Rýdl.