Plánovanému prodloužení olomoucké tramvajové tratě na jih města stojí v cestě jediný dům v Rooseveltově ulici. Majitelé ho nakonec městu prodali za pět milionů korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Z majitelů nájemníky. Dům blokující tramvajovou trať už patří Olomouci

  • 0
Nejviditelnější překážka prodloužení olomoucké tramvajové trati do lidnatého sídliště padla. Městu už patří dům, jenž jí stojí v cestě a majitelé ho dlouho nechtěli prodat. Bourání ale teď politici nechystají, počkají na začátek stavby trati na podzim 2018. Do té doby se musejí domluvit s vlastníky zbylých parcel.

Fakt, že jednopatrová budova změnila majitele, vyplývá z katastru nemovitostí. Potvrzuje to i náměstek olomouckého primátora Filip Žáček.

„Dům je již zapsán na listu vlastnictví města,“ podotýká. Strhnout budovu, jež už roky stojí v cestě novým kolejím, ale radnice v současné době neplánuje. Dělníci se do bourání pustí, až když začnou pracovat na samotné trati. Dosavadní majitelé proto v domě zatím zůstávají.

Začátek stavby město naplánovalo na podzim roku 2018. „V tuto chvíli je s dřívějšími vlastníky uzavřena nájemní smlouva na dobu určitou. A to do 30. června 2018. V souvislosti s předpokládaným harmonogramem projekčních příprav je to dostatečné,“ upřesňuje Žáček.

Jednopatrový dvojdomek je složený ze dvou k sobě zrcadlově obrácených staveb, každá má vlastní vchod. Jedna patřila městu už dříve, v podnájmu tu funguje Autoškola Svozil. V druhé v bytech žijí dvě generace dosavadních vlastníků.

Dům stojí jen pár metrů od nynější konečné zastávky Trnkova ve směru na nejlidnatější olomoucké sídliště Nové Sady. V budoucnu ale mají tramvaje jezdit až do jeho středu a poté i dál na jih města.

Hodnotu budovy radnice přeplatila o dva miliony

Samotné smlouvání o prodeji domu trvalo čtyři roky. Blokovaly ho především různé představy o ceně. Nakonec radnice za dům dala pět milionů. A to navzdory tomu, že znalec jeho hodnotu vyčíslil na tři miliony.

Dvoumilionový přeplatek město obhajovalo tím, že jde o ojedinělou situaci, v níž neexistovalo vhodnější řešení. Olomouc by - pokud by dům nezískala - přišla o možnost vybudovat plánovanou dvoukolejnou trať. Majitelé se však domu dlouho nechtěli vzdát.

Dům, který stojí trati v cestě

„Osobně chápu postoj spoluvlastníků s ohledem na jejich věk i vztah k nemovitosti. Jejich rodina ji vlastní více než šedesát let,“ okomentoval již dříve Žáček.

Koupí budovy ale Olomouc vyhráno nemá. Na plánované trase leží pozemky, které ještě musí získat. Teď městu nepatří.

„Majetkoprávní vypořádání pro druhou etapu tramvajové trati je průběžně předmětem jednání orgánů města. Zabývalo se jím i poslední jednání zastupitelstva. Aktuálně jsme v kontaktu se všemi vlastníky pozemků, jichž se druhá etapa týká,“ dodává náměstek.

Kromě soukromníků jde i o stát. Na jihu Olomouce mu podle Žáčka patří velký potřebný pozemek.

Druhá etapa přidá trati 1,3 kilometru, vyjde na 303 milionů

Tramvaje se v rámci takzvané druhé etapy dostanou od zastávky Trnkova, kam je přivedla první etapa, až na úroveň Družební ulice. A to do blízkosti autobusové zastávky U Kapličky.

„Trať povede Zikovou ulicí se třemi novými zastávkami. Dvě vzniknou poblíž křižovatek s ulicemi Werichova a Rožňavská, třetí v ulici Schweitzerova,“ upřesnila již dříve mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Cestující budou k Družební ulici jezdit po zhruba 1 300 metrech nových kolejí. Druhý kus trati vyjde předběžně na 303 milionů korun. Hotový by měl být po zhruba patnácti měsících od zahájení stavby.

„Stejně jako v případě první etapy bude město i při této usilovat o získání dotací,“ uvedla před časem Štědrá.

V nejbližší době Žáček plánuje otevřít jednání i s majiteli pozemků důležitých pro třetí etapu trati, která má v budoucnu lidi dovézt až na úroveň ulice Jižní. Tento měsíc plánuje vyhlásit soutěž na zpracovatele dalších stupňů projektové dokumentace pro druhou i třetí etapu. Stále se chystá také změna územního plánu, jež má pro novou trať získat status veřejně prospěšné stavby.