Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké nádraží má první nové nástupiště, cenou proměny jsou zpoždění

  15:27aktualizováno  15:27
Pravidelná zpoždění teď nabírají vlaky na hlavním nádraží v Olomouci. Kvůli kompletní přestavbě jednotlivých nástupišť a rekonstrukci důležitého železničního uzlu musí soupravy místem projíždět pomaleji a taky se zdrží déle při zastávce. Lidé už ale mohou využívat první kompletně opravené nástupiště.

Novou podobu olomouckého hlavního nádraží mohou cestující vyzkoušet na prvním opraveném nástupišti. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Proměna nádraží znamená komplikace pro cestující, kteří musí počítat s tím, že se na některá nástupiště kvůli pracím nedostanou. První z nich, to s číslem pět, už je ale otevřeno v nové podobě. Práce na ostatních jsou v plném proudu a z toho plynou také zpoždění.

"Stavba má vliv na zpoždění vlaků, které se přes všechny komplikace daří držet v řádech minut," nastínil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Dělníci podle něj nyní pracují především na čtvrtém nástupišti.

"Do konce roku budou opravena všechna nástupiště, s výjimkou nástupiště číslo 1, které je stále v majetku Českých drah," vysvětlil Illiaš.

Že jsou pravidelná zpoždění problém, potvrzují i samotní dopravci.

"I když je negativní dopad stavby na zpoždění vlaků minimální, je to pro cestující nepříjemné, protože i několik minut může někomu způsobit problémy. Bez omezení se ale taková investice neobejde," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová

Práce mají zpoždění kvůli objevu kontaminované zeminy

Stavba má oproti původnímu harmonogramu zhruba třítýdenní skluz. "Může za to objevení kontaminované zeminy při výkopových pracích mimo hlavní nádraží. Ta musela být otestována a odtěžena," vysvětlil Illiaš. Na kontaminovanou zeminu stavaři narazili zhruba tři metry pod povrchem při pokládce nového kabelovodu zabezpečovacího zařízení.

Proměna hlavního nádraží

"Dodavatelé stavby zpoždění v průběhu letošního roku doženou," ubezpečil mluvčí SŽDC.

Rekonstrukce olomouckého hlavního nádraží byla zahájena loni v září a skončit by měla v listopadu 2015. Její součástí bude rovněž úprava kolejiště, která umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 160 kilometrů v hodině.

Moderní nástupiště umožní pohodlnější a bezpečnější nastupování a vystupování z vlaků. Olomoucký železniční uzel po celkové přestavbě splní náročné provozně technické parametry evropských železnic pro mezinárodní tratě. Kapacitu stanice pak navýší jedno úplně nové nástupiště. Bezbariérový přístup na ně zajistí výtahy, cestující rovněž ocení celkovou modernizaci starého podchodu.

Nové uspořádání kolejí má omezit přecházení mezi nástupišti

Větší komfort pro ně bude znamenat i změna polohy některých kolejí. "Druhé nástupiště tak bude sloužit výlučně spojům ve směru Česká Třebová - Přerov, což umožní pohodlný přestup cestujících z vlaku vyšší kategorie do nižší a opačně bez nutnosti přecházení mezi nástupišti. Obdobný způsob využití bude mít třetí nástupiště, které bude stejné služby nabízet pro vlaky ve směru Ostrava (Přerov) - Praha," nastínil Illiaš.

V dopravní špičce bude možné ve stanici současně odbavit čtyři vlaky na hlavní koridorové trati a dalších sedm ve zbývajících směrech. Provoz bude řídit nejmodernější zabezpečovací systém.

Náklady na kompletní rekonstrukci jsou přibližně 3,7 miliardy korun, z toho téměř 2,2 miliardy činí dotace od Evropské unie. Hlavní nádraží v novotě se cestujícím předvede na podzim roku 2015. Do konce roku potom musí být vyúčtována evropská dotace.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.