Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hygiena nepustí nákladní auta na prostějovskou jižní spojku. Vadí jí hluk

  5:53aktualizováno  5:53
Šest let politici Prostějova slibovali, že zařídí, aby po nově postavené jižní spojce mohly jezdit autobusy a nákladní auta. Opatření mělo odlehčit dopravě v centru. Radnice ještě v lednu tvrdila, že to je otázka týdnů. Nyní vyšlo najevo, že silnice nesplnila hlukové normy a těžké vozy tam nesmí.

Jižní spojka v Prostějově měla ulevit obytným částem od dopravy, pro nákladní dopravu je však uzavřena. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Takzvanou jižní spojku prostějovská radnice slavnostně otevřela už v roce 2010. Silnice na jihozápadním okraji města pohodlně propojuje rušnou výpadovku na Brno se silnicí směrem na Plumlov a Boskovice.

Brzy po otevření však vyšlo najevo, že na ni nemohou nákladní automobily. Představitelé Prostějova přislíbili, že situaci rychle vyřeší. Nyní, po šesti letech, však prostějovská radnice oznámila, že nákladní doprava po jižní spojce jezdit nebude. Podle radnice je to důsledek hlukových zkoušek.

„Měření zde proběhlo za současného provozu osobní dopravy. Pokud by na tuto trasu vyjela také nákladní doprava, byla by hlučnost přílišná,“ sdělil náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer.

Dalším důvodem je skutečnost, že kamiony by kromě jižní spojky musely projíždět také skrz sídliště, což je nepřípustné.

„Jde patrně o konečné řešení a o nákladní dopravu už v tomto úseku nejspíše usilovat nebudeme,“ doplnil další náměstek Pavel Smetana.

Projekt původně s těžkou nákladní dopravou vůbec nepočítal

Od začátku přitom bylo jasné, že usilovat o provoz nákladních aut na jižní spojce je předem prohraný boj. Eva Čehovská z Krajské hygienické stanice v Olomouci totiž vysvětlila, že původní záměr ani projekt s těžkou dopravou na jižní spojce vůbec nepočítaly.

„Od počátku bylo v EIA a ve všech fázích projektové dokumentace uvedeno, že nákladní auta na jižní spojku jezdit nebudou a podmínkou pro průjezd osobních vozidel bylo vybudování protihlukových stěn,“ popsala Čehovská.

Politici o jižní spojce

Náměstkyně primátora, dnes primátorka Prostějova Alena Rašková před komunálními volbami v roce 2014 řekla: „V jednom místě je hluková norma mírně překročená. Co nejdříve to vyřešíme. Chceme, aby jižní spojka začala fungovat i pro nákladní auta.“

Náměstek primátorky Prostějova Pavel Smetana lednu 2016 uvedl: „Původně záměr byl takový, že nákladní auta tudy budou jezdit už od ledna letošního roku. Podkladem bylo mimo jiné měření hluku. Jakékoliv změny však mohou být provedeny až nyní, kdy je vedeno příslušné správní řízení.“

Náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer před pár dny pronesl: „Měření hluku zde proběhlo za provozu osobní dopravy. Pokud by na tuto trasu vyjela také nákladní doprava, byla by hlučnost přílišná.“

„S tím hygienická stanice souhlasila, ale pro ověření požadovala měření hluku, které by potvrdilo, že protihluková opatření jsou účinná. Na základě výsledků měření byla ve dvou objektech vyměněna okna, neboť výsledky měření byly nadlimitní,“ dodala.

Město chce prosadit aspoň autobusy

Proč představitelé města celé roky slibovali nemožné, a vystavili se tak blamáži, není zřejmé. Náměstek primátorky Fišer tvrdí, že požadavek na provoz těžké dopravy vznikl až v průběhu a především po dokončení stavby.

„Původní plán byl takový, že jižní spojka odvede z centra osobní vozy, ale nebude sloužit jako tranzit. Tranzitní dopravu má řešit stát na státních silnicích,“ řekl Fišer. Sčítání dopravy navíc podle něj ukázalo, že tranzitní doprava ve směru z Boskovic a Brna je v Prostějově minimální.

„Vychází to tak na jedno auto za tři minuty. Z Boskovic se do Brna jezdí přímo a z oblasti Malého Hradiska je těch automobilů opravdu minimum,“ podotkl náměstek Fišer.

I přes to všechno se prostějovská radnice úplně nevzdává plánu, že by se zákaz vjezdu nákladních automobilů mohl na jižní spojce někdy v budoucnu změnit.

„Okolo Okružní ulice je plánovaná výstavba. Jakmile bude schválená projektová dokumentace, město může zkusit opět požádat o vjezd autobusů, protože je tam připravená autobusová zastávka. Při této příležitosti by se mohlo třeba dosáhnout i povolení pro vjezd automobilů aspoň do sedmi a půl tuny. To ovšem není věc blízké budoucnosti,“ přiznal Fišer.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.