„Aktuálně se žádné bourání nechystá. Se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) povedeme další jednání o případných možnostech rekonstrukce nebo využití této historické budovy,“ uvedl dnes primátor František Jura.
V úvahu připadá podle radnice i to, že by město budovu místního nádraží po schválení zastupitelstvem odkoupilo. Zájem o toto řešení však bude záležet na podmínkách, například ceně, předpokládané výši nákladů na rekonstrukci a také budoucím využití.
„Nepovažuji ale za správné v této chvíli se o demolici vůbec zmiňovat. Vše je třeba řešit věcně, racionálně, koncepčně a s chladnou hlavou a vyžádá si to nějaký čas,“ doplnil Jura.
Budoucnost nádraží ve Sladkovského ulici se řeší už více než dva roky a padlo už několik návrhů.
„Nyní oblastní ředitelství SŽDC Olomouc požádalo generální ředitelství v Praze o možnost zařazení rekonstrukce celého místního nádraží v Prostějově do plánu investic v příštích letech, což předpokládá časový horizont řešení minimálně dvou až tří let,“ nastínil náměstek primátora Jiří Rozehnal.
„Při rekonstrukci plánuje výměnu kolejiště, zmenšení počtu kolejí, rekonstrukci nástupišť a zabezpečovacích zařízení včetně pokládky nových kabelů. První návrhy studie také naznačí budoucí využití budovy nádraží, ať už pro SŽDC nebo pro město,“ dodal.
Zvažovaná demolice vyvolala mezi Prostějovany i odbornou veřejností velké pozdvižení a vlnu kritiky, která okamžitě přinesla návrhy například na zahájení petice proti bourání a uspořádání protestních happeningů.
„Plán na demolici, to je úplná zhovadilost, jinak se to nedá říct,“ prohlásil například vedoucí oddělení památkové péče na prostějovském magistrátu Marek Perůtka, který připomněl, že se před osmi lety nepodařilo nechat budovu prohlásit za kulturní památku. Ministerstvo kultury žádost zamítlo s argumenty, že podobná nádraží jsou i jinde.
Podobně to vidí i historik architektury a autor několika knih o prostějovské architektuře Miroslav Chytil.
„Jsou města, která si podobnou architekturu hýčkají a opravují ji, ale my to chceme bourat. Místní nádraží by se naprosto jednoznačně mělo zachránit. Pro Prostějov je to nenahraditelná budova, je to doklad průmyslového rozvoje města,“ řekl.