Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v ulicích. Kvůli chybám celého systému ale už od poloviny roku 2010 město pomocí nich trestat řidiče nesmí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Prostějov odkoupil za více než dva miliony radary, které nepotřebuje

  • 10
Prostějovská radnice odkoupila od soukromé firmy desítku radarů, s jejichž pomocí se ve městě před lety pokutovali řidiči za rychlou jízdu. Celý systém byl ale dle rozhodnutí soudu a ministerstva nezákonný, a tak musel skončit. Město nyní za „slepé“ radary zaplatilo přes dva miliony, přestože je nepotřebuje.

Prostějovská radnice se rozhodla, že zařízení odkoupí a využije k budování inteligentního systému řízení dopravy ve městě. Zastupitelstvu radní navrhli, že za deset radarů zaplatí společnosti Czech Radar 2,3 milionu korun. A vzápětí se strhla bouře.

„Kdybych chtěl něco takového dělat za svoje peníze, tak se nejprve zamyslím. Chci systém řízení autobusů, chci systém řízení semaforů, chci měřit rychlost? Pak bych si vzal mapu města, červený fix a začal bych si kreslit, co chci a kde jsou zařízení Czech Radaru nebo někoho jiného,“ rozčiloval se na jednání třeba opoziční zastupitel Tomáš Blumenstein z ODS.

„Nedovedu si představit, že teď plošně nakoupíme všechno, co tam stojí a v jakémkoliv stavu. Vypadá to, že za každou cenu od Czech Radaru kupujeme věci, které už firma nepotřebuje, bez ohledu na to, že my ty věci také nepotřebujeme,“dodal.

„Myslím, že bychom měli vycházet z nějakého přesného projektu, který prokáže, že radary potřebujeme. Pak se o tom bavme. Ale vykoupit nepotřebné zařízení, to mi nepřipadne správné,“ přidal se František Fröml ze Změny pro Prostějov.

„Na inteligentní systém řízení dopravy je to naprosto neadekvátní, nesmyslně drahé řešení, které prostě není potřeba,“ zkritizoval akci další opoziční zastupitel z Pirátské strany Petr Kapounek.

Radní: Radary nepotřebujeme, jde nám o elektrické přípojky

Náměstek primátorky Zdeněk Fišer nakonec musel přiznat, že samotné zařízení Prostějov opravdu nepotřebuje.

„Ke každé té ptačí budce, jak ty radary nazýváme, je kratší nebo delší elektrická přípojka včetně měření. Pro nás jsou důležité ty elektrické přípojky,“ sdělil zkoprnělým zastupitelům. Na fungující přípojky pak podle něho už radnice může připojit cokoliv, měřiče rychlosti nebo třeba informační tabule.

„Takže my z těch řízení využijeme vlastně jenom tu přípojku elektřiny,“ připustil Fišer.

A dalším důvodem, proč se radnice do nevýhodného obchodu pustila, byla podle všeho i snaha zbytečně si nekomplikovat práci. Fišer nepopřel, že město mělo strach, že by Czech Radar jako majitel stojících zařízení při nejrůznějších stavebních úpravách mohl blokovat stavební řízení.

„Jako majitelé mohou samozřejmě dávat námitku nebo připomínku,“ řekl náměstek.

Spornému nákupu ani kritika opozice nezabránila

Czech Radar to ale odmítl. „Je to normální postup ve stavebním řízení. Jako majitelé bychom akorát dávali stanovisko. Městu jsme radary odprodali za zůstatkovou cenu,“ uvedl výkonný ředitel firmy Petr Nahodil.

Jenže navzdory kritice a výhradám opozice nakonec nákup radarů, které město k ničemu nepotřebuje, zastupitelé schválili většinou 20 hlasů z 35.

Spolupráci se společností Czech Radar, která v ulicích měřila rychlost aut, Prostějov ukončil vypovězením smlouvy v roce 2012. Za porušení silničních předpisů padaly pokuty, o něž se firma a radnice dělily.

Původně bohulibý systém, který měl zkrotit neukázněné řidiče, však skončil fiaskem. Krajský úřad a ministerstvo dopravy totiž v rámci státního dozoru zjistily, že systém měření nebyl v pořádku a porušoval zákon. Do řízení o přestupcích měly například přístup neúřední osoby, soukromá data nebyla bezpečně ochráněná a systém navíc stanovil jakési nadřidiče, kteří měli z pokut paušální pardon.

Po aféře se odpovědní politici v následujících volbách ani nedostali na kandidátku, desítka radarů však dodnes zůstává na frekventovaných místech v ulicích a dál - ovšem pouze pasivně - měří rychlost projíždějících vozů. Údaje získané i s jejich pomocí ukazují, že řada řidičů v Prostějově jezdí jako utržená z řetězu.

„Pokud mluvím o rychlosti či celkově o nekázni v dopravě, tak situace je katastrofální. Buďme rádi, že nehodovost je na takové úrovni, jaká je, protože ochota řidičů dodržovat předpisy je minimální. Taková perlička. V Čechůvkách, kde je povolená rychlost 70, jsme nedávno naměřili 143 kilometrů v hodině,“ řekl zastupitelům šéf městské policie Jan Nagy.