Na podobné cedule se musí připravit obyvatelé nejstaršího prostějovského...

Na podobné cedule se musí připravit obyvatelé nejstaršího prostějovského sídliště Šárka. Po desítkách let čekání začne několik let trvající projekt jeho modernizace za zhruba 80 milionů korun. | foto: Magistrát města Prostějov

Parkoviště, chodníky i zeleň. Prostějov konečně opraví nejstarší sídliště

  • 0
Zhruba 50 let už na jihovýchodním okraji Prostějova stojí sídliště Šárka. Je nejstarší ve městě a tomu odpovídá i jeho stav. Zanedbaná veřejná prostranství, nedostatek zeleně, špatné silnice a zoufalý nedostatek parkovacích míst. Radnice se ale konečně pustí do oprav. Do roku 2019 spolknou až 80 milionů korun.

Lidé ze sídliště byli s jeho stavem dlouhodobě nespokojení. „Proč se dělá revitalizace až teď? Ve městě jsou daleko mladší sídliště a jejich obyvatelé tak dlouho čekat nemuseli,“ vyčítal například představitelům prostějovské radnice na veřejném setkání nad projektem oprav jeden z šesti desítek přítomných obyvatel Šárky.

Do celkové regenerace se po letech příprav město konečně pustí až letos. Zastupitelstvo schválilo zahájení první etapy, která začne v květnu. V plánu jsou stavební úpravy v západní části sídliště, která přiléhá k Jezdecké ulici.

Město hodlá opravit komunikace včetně parkování, rekonstruovat dešťovou kanalizaci, položit nové dlážděné a mlatové chodníky a rekonstruovat stávající chodníky včetně zálivů pro lavičky. Nutné dále budou přeložky vedení nízkého napětí, kácení dřevin a nová výsadba zeleně a také stavba zástěn pro kontejnery. Mezi domy se objeví nový mobiliář.

Opravy Šárky budou probíhat ve čtyřech krocích a šesti etapách a skončí až v roce 2019. Předpokládané náklady na kompletní obnovu a modernizaci jsou zhruba 80 milionů korun.

„Regeneraci by mohly pomoci dotace, o které bude město Prostějov žádat. Maximální výše možné dotace na jeden rok činí čtyři miliony korun. To znamená čtyři miliony na jeden funkční celek,“ sdělil náměstek primátorky Prostějova odpovědný za investice Zdeněk Fišer. Přes 60 milionů korun tak město bude muset v budoucnu zaplatit ze svého.

Radnice: Byl nutný kompromis mezi parkovacími místy a zelení

Na setkání s představiteli města si však obyvatelé Šárky stěžovali, že v projektu revitalizace je nedostatek parkovacích míst, a nelíbily se jim některé plánované jednosměrky a rozvržení travnatých a odpočinkových ploch.

Další z účastníků besedy upozorňovali na to, že některé zastávky MHD nejsou zastřešené a navíc stojí proti sobě, takže bude složité projet kolem stojících autobusů. Lidem také vadí hluk z blízké dálnice a stěžují si, že opravy přicházejí pozdě.

Prostějovská radnice se brání, že projekt znamená kompromis mezi množstvím zeleně a parkovacími místy. Proti rámusu z dálnice by měla pomoci nová protihluková stěna, kterou Ředitelství silnic a dálnic plánuje na letošní rok.

Šéf odboru rozvoje a investic na prostějovském magistrátu Antonín Zajíček nicméně potvrdil, že třeba umístěním autobusových zastávek se projektanti ještě budou zabývat.

Modernizace měla původně začít už před šesti lety

Zdržení celé modernizace způsobily problémy s vyřízením dotace. Město Prostějov začalo projekt připravovat již v roce 2010, správci sítí a další státní instituce si však v plánech prosadili drobné úpravy. Kvůli nim město poprvé na dotace nedosáhlo a plány muselo předělat.

„Nyní je upravený projekt regenerace panelového sídliště Šárka v souladu s pravidly pro přidělení dotační podpory,“ potvrdil náměstek primátorky Fišer.

V minulých letech se prostějovská radnice pustila například do regenerace největšího zdejšího sídliště Svobody a v roce 2014 dokončila modernizaci sídliště E. Beneše. V létě roku 2015 kromě toho skončila první etapa oprav sídliště Brněnská, která zahrnovala modernizaci ulic Tylova, Libušinka a Tetín. Připravuje také regeneraci sídliště B. Šmerala.