Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prostějov se může brzy stát městem kruhových objezdů, chystá i dvojitý

  5:54aktualizováno  5:54
Prostějov by v blízké budoucnosti mohl nést přezdívku „město kruhových objezdů“. Nedávno se tu otevřela důležitá kruhová křižovatka na vnitřním okruhu, radnice už ale chystá stavbu dalších. Část řidičů přitom míní, že už je jich moc a ani dopravní policisté nad plány nejásají.

Nová kruhová křižovatka na prostějovském Přikrylově náměstí nemá přechody pro chodce, pouze místa pro přecházení. Nedaleko je přitom základní škola. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Radnice chystá dvoukruhovou křižovatku na Poděbradově náměstí a možná i na Újezdě, další kruhový objezd má vzniknout na náměstí Padlých hrdinů.

„Kruháče jsou i na místech, kde by vůbec nemusely být. Některé jsou navíc malé, takže se tam nevejdou nákladní auta, což zdržuje dopravu. Jinde jsou těsně za sebou. Opravdu brutální je kruhový objezd u akvaparku. Viděl jsem zde cyklisty, kteří si zkracují cestu v protisměru, a je jen otázkou času, než se něco stane,“ varoval například Olomoučan Vlastimil Plaček, který do Prostějova často jezdí.

Ani dopravní policisté nejsou z kruhového boomu v Prostějově nadšení. „Okružní křižovatky nejsou všelékem a v Prostějově je jich skutečně hodně. Většina plní svou funkci dobře. Například při příjezdu z Olomouce u Tesca je však kruhová křižovatka pro přímý směr brzdou. Výjezd od Tesca a OBI naopak zlepšila,“ konstatoval Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.

Prostějovská radnice ale budování kruhových křižovatek obhajuje mimo jiné i kvůli menšímu počtu dopravních nehod.

„Na všech příjezdových cestách do města jsou dnes kruhové křižovatky. Kromě toho, že se zrychlila doprava a z bočních ulic se motoristé bez obtíží dostanou na hlavní tahy, se v úsecích mezi jednotlivými křižovatkami snížila rychlost. Řidičům totiž nestojí za to, zrychlovat mezi dvěma objezdy,“ tvrdí primátorka Prostějova Alena Rašková.

„Nejvíce to je patrné v Plumlovské ulici, kde se jezdilo skutečně hodně rychle. Toto je hodně podstatné, protože prokazatelně klesla nehodovost,“ dodává.

Chodce na přechodech srazila auta nejčastěji u „kruháčů“

Kruhové objezdy mají ale i druhou stranu mince, jsou totiž značně nebezpečné pro chodce.

„U okružních křižovatek se chodci proplétají mezi projíždějícími vozidly. Je třeba říct, že v roce 2014 bylo nejvíce sražených chodců právě na okružních křižovatkách,“ upozornil policista Vafek.

Konkrétně na přechodech pro chodce v Prostějově automobily srazily celkem osm lidí. Nikdo naštěstí nezemřel, všichni chodci však měli střední až těžká zranění. Čtyři karamboly se přitom staly na okružní křižovatce na Petrském náměstí a dva na objezdu v Plumlovské ulici.

Prostějovská radnice nicméně tvrdí, že kruhové objezdy nebuduje bezhlavě a tam, kde se nehodí, dá světla. Jde například o křižovatku ulic E. Valenty a E. Outraty s výpadovkou na Olomouc. Od okružní křižovatky zde radní upustili.

„Dřív byla intenzita provozu v Olomoucké ulici až 15 tisíc aut za den, z vedlejších ulic v řádu několika málo tisíců. Dnes je situace jiná a zejména z ulice E. Valenty se dá v dopravní špičce jen s obtížemi najet na jednu z hlavních tepen Prostějova. Jedinou rozumnou cestou je světelně řízená křižovatka s odbočovacími pruhy a světelně řízenými přechody pro chodce,“ řekla Rašková.

Město chystá dokonce i dvojitou kruhovou křižovatku

Město ovšem chystá dvoukruhovou křižovatku na Poděbradově náměstí, kde se vnitřní okruh napojuje na výpadovku na Brno. Řidiči zde pojedou z jednoho křížení do druhého.

„Tento projekt už v Česku funguje a osvědčil se. Navíc se nebude zabírat žádná plocha pro parkování a také přibude zeleň. Pokud se vše podaří, hotovo by mohlo být v příštím roce,“ vysvětlila Rašková.

Když se tento typ křižovatky osvědčí, zbývá poslední problematický úsek na vnitřním okruhu Prostějova na Újezdě, kam se napojuje výpadovka na Olomouc i Vrahovice.

„Tady si s dopravním řešením architekti dlouho nevěděli rady. Dvojkruhová křižovatka by mohla být cestou,“ dodala Rašková.

S tím však nesouhlasí policie. „Ve špičce zde projde dokonce až 1 200 chodců za hodinu. Jedná se o nejzatíženější přechod pro chodce v Prostějově. Zde by měla zůstat křižovatka se světelnou signalizací,“ je přesvědčen policista Vafek.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.