Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled z jižní strany (od nadjezdu). | foto: Moravia Consult Olomouc

Vítěz tendru na proměnu olomouckého nádraží vyhrát neměl, potvrdil ÚOHS

  • 4
Olomoucké nádraží promění za tři miliardy korun někdo jiný než sdružení firem Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha, které vyhrálo výběrové řízení Správy železniční dopravní cesty. Takový je definitivní verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Vítěz nesplnil podmínky zadání.

"Prvostupňové rozhodnutí ve věci Rekonstrukce železniční stanice Olomouc bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy ÚOHS Petra Rafaje," uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda s tím, že v případě nesouhlasu s rozhodnutím úřadu se musí SŽDC i firmy obrátit na soud.

ÚOHS už v dubnu rozhodl, že SŽDC porušila zákon o veřejných zakázkách, protože nabídku vítězného sdružení měla naopak vyřadit. Jeho nabídková cena totiž nebyla uvedena ve správném tvaru. Kontrolorům mimo jiné vadila změna ceny vítězného sdružení.

"Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti, když při posouzení nabídek vzal v potaz opožděné upozornění tohoto uchazeče, že jeho skutečná nabídková cena je nižší, než byla ta čtená při otevírání obálek. V důsledku těchto pochybení mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky," vysvětlil tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Úřad proto výsledek výběrového řízení zrušil, SŽDC i sdružení stavebních firem ale proti tomu podaly takzvaný rozklad, a tak byl případ znovu přezkoumán.

"Jsme přesvědčeni, že zadávací řízení proběhlo maximálně transparentně a nediskriminačně," komentoval rozhodnutí kontrolorů mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

"Výrok úřadu budeme plně respektovat, další krok zvážíme. V úvahu připadá plně se podřídit, vzít jinou nabídku ale současně podat odvolání k soudu, což ale nemá odkladný účinek, nebo celé výběrové řízení zrušit a začít znovu. Nyní analyzujeme co považujeme za nejvhodnější, poslední jmenovaná možnost ale není příliš pravděpodobná," doplnil aktuální reakci na verdikt další mluvčí Jakub Ptačinský.

SŽDC musí z nabídek vybrat jiného vítěze

Samotné výběrové řízení antimonopolní úřad nezrušil, SŽDC ale nyní podle něj musí všechny nabídky znovu posoudit a vybrat nového vítěze. A tentokrát už musí sdružení firem Eurovia, Subterra a Elektrizace železnic Praha vyřadit.

Jak má nádraží vypadat

Protáhne se tak čekání na nástupiště zmodernizovaná dle evropských standardů, vybudování jednoho zcela nového, opravu nevábného podchodu a v neposlední řadě zhruba třinácti kilometrů kolejí. Nový kabát v rámci přibližně třímiliardové zakázky dostanou i některé mosty.

Stavební práce mají trvat přibližně tři roky. Původně přitom měly začít už loni v říjnu. A pro SŽDC může případné další zdržení znamenat velké komplikace.

"Pokud se termín zahájení stavby výrazně zdrží, může být ohrožen termín dokončení, který je stanoven do konce roku 2015 a tím může být rovněž ohrožena evropská dotace," uvedl v listopadu mluvčí Pavel Tesař.

Právě dokončení stavby v roce 2015 bylo totiž jednou z podmínek, aby SŽDC získala na stavbu v hodnotě přes tři miliardy dotaci. Správa už proto zahájila jednání s ministerstvem dopravy o možnostech případného posunutí tohoto termínu.

,