Prostějovská radnice se rozhodla rozprodat sochy darované umělci po sympoziích...

Prostějovská radnice se rozhodla rozprodat sochy darované umělci po sympoziích Hany Wichterlové. Autory to naštvalo. Na snímku socha Trilobit, jejímž autorem je Stanislav Jenčo. | foto: Magistrát města Prostějov

Radnice chce prodat darované sochy. Skončí u vybraných lidí, zuří umělci

  • 70
S ostrým nesouhlasem se setkal plán prostějovské radnice prodat sochy z prestižních sochařských sympozií, která v minulosti ve městě probíhala. Tvůrci soch se ohradili, že sochy darovali obyvatelům, nikoliv pro soukromé zahrady. Prodejem město podle nich porušuje autorský zákon.

Prostějovští radní nedávno schválili plán na prodej devětadvaceti dřevěných soch vytvořených v rámci deseti ročníků Mezinárodních sochařských sympozií Hany Wichterlové. Jejich autoři je městu po skončení akcí darovali. Některé pak stály v prostějovských parcích nebo uprostřed kruhových křižovatek, část je ve skladech.

Město si nechalo zpracovat ocenění třiatřiceti soch, které vypracoval obchodník se starožitnostmi a znalec Miroslav Macík z Prostějova.

„Ze znaleckých posudků vyplývá, že díla byla vytvořena z neošetřených a neimpregnovaných kmenů dřeva. Tento materiál není vhodný pro dlouhodobé venkovní umístění. Následné působení povětrnostních vlivů při jejich nevhodné instalaci ve venkovních prostorech sochy poškodilo,“ uvedl náměstek primátora Prostějova Jiří Pospíšil.

„Většina soch vyžaduje konzervátorské zásahy. Čtyři sochy znalec navrhuje k fyzické likvidaci,“ dodal.

Umělci: Díla měla zkulturnit a oživit město, nemají se prodávat

Sochy chce město zájemcům prodávat takzvanou obálkovou metodou. S tím ostře nesouhlasí autoři soch. Nejsou proti prodeji absolutně, ale namítají, že radnice si nemůže dělat, co chce, a musí respektovat autorský zákon.

Radnice chce prodat sochy

„V darovacích smlouvách, které autoři podepsali, není zmíněno, že by se vzdali nebo prodali licenční práva. Sochy byly vytvořeny pro sympozium a účastníci měli i místa, na kterých budou prezentovány,“ vysvětlila jedna z účastnic sympozia, sochařka Mirka Špačková, která pochází z Prostějova.

Proti prodeji protestují sochaři Hynek Schreiber, Tomáš Kůs, David a Tomáš Medkovi nebo Jaroslav Řehna.

„Je naprosto nepřijatelné, aby dočasně zvolení zástupci města rozprodávali díla, která byla vytvořena se záměrem zkulturnit a oživit městskou zónu. Je to typický projev české lokální malosti,“ uvedl sochař Václav Kyselka.

Sochy si za pakatel koupí předem vybraní zájemci, míní kritici

Výsměchem je pak podle umělců obálková metoda, která budí podezření, že některé sochy si za pakatel koupí předem vybraní zájemci.

„Po dohodě s městem bychom naopak vůbec nebyli proti, kdyby se uspořádala třeba veřejná aukce a výtěžek šel na charitu,“ řekla Špačková.

Na prodej město nabízí například sochu s názvem Drak akademického sochaře Emila Adamce. Ten se ozval až z Hongkongu.

„Sochy byly vytvořeny jako dar pro obyvatele města a pro veřejné prostranství, nikoli jako zakázka pro něčí soukromou zahradu. Svoji sochu Draka jsem vytvořil z odolného, tvrdého akátového dřeva a koloroval. Toto dílo jsem v darovací smlouvě ocenil na 300 tisíc korun a pokud bude prodáno soukromým majitelům a odvezeno pryč, budu požadovat uhrazení hodnoty,“ prohlásil.

Po vlně protestů chce radnice prodeje soch znovu zvážit

Po vlně protestů radnice začala couvat. „Vyhlášením jsme chtěli zjistit, jaký by byl o sochy zájem. Zatím je minimální a možná od celého prodeje upustíme. U některých soch je ve smlouvě podmínka souhlasu autora a tu určitě dodržíme. Před každým prodejem bychom samozřejmě příslušnou smlouvu prověřili,“ řekla náměstkyně primátora Ivana Hemerková, která je odpovědná za kulturu.

Vysvětlila, že některé sochy město zapůjčilo sociálním ústavům například do Plumlova, jiné stály venku a pro ostatní radnice využití nenašla.

„Sochy, které byly devět let v parku, jsou poškozené a zetlelé. Chtěli jsme pro ně najít nové majitele,“ řekla.

Do roku 2011 se v Prostějově uskutečnilo deset ročníků Mezinárodního sochařského sympozia Hany Wichterlové, na kterých vznikla šedesátka soch. Vždy začátkem července sochaři z celého světa pracovali v parku poblíž divadla. Sympozium mělo vynikající prestiž.

„Proto jsem nyní v šoku. Ať jsem mluvila s kterýmkoliv účastníkem sympozia, všichni ho hodnotili kladně a někteří říkali, že ho řadí k těm nejlepším,“ potvrdila sochařka Špačková. „Průběhem sympozia jsem byl fascinován,“ dodal i Emil Adamec.