V místě pro přecházení u olomoucké obchodní Galerie Šantovka narůstá počet...

V místě pro přecházení u olomoucké obchodní Galerie Šantovka narůstá počet nebezpečných situací. Řada chodců si zde totiž vynucuje přednost, přestože ji nemá. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Lidé na silnici riskují, radnice tak k Šantovce dá raději přechod

  • 8
Z centra Olomouce zmizí v létě nebezpečné místo, kde lidé mnohdy riskovali přejetí autem. Na frekventované silnici na Polské ulici vedoucí kolem nákupního centra Šantovka, kterou za hodinu přejdou až stovky lidí, město vybuduje přechod se semafory.

Lehkým paradoxem je, že tu už před zhruba deseti lety, tedy dávno před vybudováním Šantovky, přechod byl. Zrušen byl kvůli zlepšení plynulosti provozu na vytížené křižovatce, která leží jen o pár metrů dál. I ona má své semafory. Světla na novém přechodu s nimi proto odborníci sladí, komplikací se vedení města nebojí. Maximální délka čekání na zelenou by totiž na nových semaforech měla být sedmdesát vteřin.

Přes Polskou ulici nedaleko centra Olomouce po otevření nákupní Galerie Šantovka loni v říjnu přechází dle nedávného sčítání magistrátu ve špičce i několik set lidí za hodinu. V počtu chodců však podle radnice hlavní zádrhel není.

„Hlavní problém je v tom, že chodci vstupují do vozovky bez ohledu na to, zda se k místu blíží motorové vozidlo. Chodí místem téměř plynule, aniž by měli přednost před automobily. Vstup si vyloženě vynucují. Tím vznikají velmi nebezpečné situace,“ uvedl náměstek primátora Ivo Vlach.

Potvrzují to i šoféři, kteří tudy projíždějí, své o tom ví i šestadvacetiletá Olomoučanka, která se představila jako Petra. 

„Řidiči se snaží dávat přednost, ale jednou jsem byla těsně po otevření svědkem toho, jak tady několik mladých lidí málem skočilo pod kola autobusu. Jeho řidič to nečekal a měl co dělat, aby to ubrzdil,“ popsala před časem.

Nejdéle si chodci počkají sedmdesát sekund

Přednost tady v tuto chvíli skutečně mají auta. Z pohledu zákona totiž silnici na cestě od tržnice do Šantovky přetíná pouze takzvané místo pro přecházení. A na něm hrají prim řidiči. Změní se to letos v srpnu, kdy sem radnice řádově za statisíce korun vrátí přechod řízený semafory.

Před zhruba deseti lety ho tady ovšem tehdejší vedení města zrušilo. 

„Motivem byla snaha zlepšit průjezdnost křižovatky ulic Polská – třída Svobody – třída 17. listopadu,“ podotkl již dříve Vlach.

Riziku, že tu obnovení přechodu zkomplikuje provoz, by se Olomouc dle Vlacha měla vyhnout tím, že se nové semafory stanou součástí systému, který díky čidlům zabudovaným v silnici ovládá světla na křižovatce.

„V případě, že si chodec na přechodu tlačítkem požádá o zelenou, dostane ji až v okamžiku, kdy to bude vyhovovat dopravě v křižovatce. Tedy až budou mít auta jedoucí Polskou ulicí na křižovatce červenou,“ dodává Vlach. Nejdéle by tak chodci měli čekat na zelenou sedmdesát sekund.