Vizualizace vzhledu olomoucké třídy 1. máje po velké přestavbě za více než sto milionů korun.

Vizualizace vzhledu olomoucké třídy 1. máje po velké přestavbě za více než sto milionů korun. | foto: Magistrát města Olomouce

Odklad, pak shon. Vítěz slíbil novou třídu 1. máje v Olomouci za 163 dní

  • 2
Až do zimy se protáhne velká proměna třídy 1. máje v srdci Olomouce. Začátek prací se opět odkládá - na polovinu srpna. Původní termín byl přitom už na jaře. Stále však platí, že vše musí být hotové do konce roku. Jinak to totiž může ohrozit desítky milionů, jež radnice získala z dotace.

Radnice průtahy spojuje s náročným, nedávno ukončeným výběrem stavební firmy. Město v návaznosti na to vyzdvihuje, že ušetří oproti původním předpokladům téměř 50 milionů. I přesto je už jisté, že dělníci budou na třídě 1. máje pracovat i v zimě.

Olomouc se kvůli tomu může dostat do nepříjemné časové tísně. Rekonstrukce musí být dokončena ještě letos kvůli zhruba padesátimilionové dotaci. Nedodržení termínu ji může zkomplikovat.

Čtyři sta metrů frekventované ulice v historickém jádru Olomouce plánuje radnice kompletně přebudovat včetně tramvajových kolejí i inženýrských sítí.

„Náročná obnova se týká úseku od náměstí Republiky, kde navazuje na již dokončenou rekonstrukci ulic Denisova a Pekařská, až k průčelí hotelu Palác,“ přibližuje mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

Původně město počítalo s tím, že vše spustí na přelomu dubna a května. Na novou třídu 1. máje získalo zhruba padesátimilionovou dotaci ze Švýcarských fondů. Pod podmínkou, že vše bude kompletně hotové do konce letošního roku.

Protáhl se ovšem výběr firmy, jež bude mít proměnu vytíženého kusu krajského města na starosti. O zakázku, jejíž hodnotu radnice původně vyčíslila na 115 milionů, byl podle politiků velký zájem. Vysvětlují tím, proč hledání stavitele trvalo tak dlouho.

Začátek investice, doposud označované za nejdražší v letošním roce, radnice proto nejdříve posunula do první poloviny května. Byl to však termín z říše snů.

Plán výluk už dopravní podnik má, zveřejnit ho ale nechce

Rekonstrukce třídy 1. máje výrazně zasáhne i do olomoucké hromadné dopravy, vedou tudy tramvajové koleje. Soupis výluk má dopravní podnik už hotový, prozatím ho ale nezveřejnil.

„Omezení v dopravě jsou již připravena. Ovšem dokud nebude znám termín zahájení rekonstrukce, nebudeme je zveřejňovat. Předčasné zveřejnění by mohlo vést k matení cestujících,“ říká Martina Krčová, mluvčí místního dopravce. Ten na svém webu - s důrazem, že jde o orientační termín - uvádí, že vše začne v červenci.

Ani to neplatí. „Aktuální předpoklad je první polovina srpna,“ říká náměstek olomouckého primátora Filip Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.

Přesné datum nedokáže říct. Stavební firmu se radnici sice na konci června vybrat podařilo, teď ale čeká, až vyprší zákonem daná lhůta. Ostatní uchazeči o zakázku se během ní mohou odvolat.

„S ohledem na zákon o veřejných zakázkách tak nemůže být zatím uzavřena smlouva s vítězným uchazečem. Měla by uplynout v první půli srpna,“ dodává Štědrá.

Ulici ještě obsadí archeologové

Protest některého z konkurentů vítězné společnosti může proměnu frekventované ulice odsunout v čase ještě dál. A to už by kvůli termínu provázaném s dotací mohl být problém. Již dnes radnice připouští, že se v centru bude pracovat i v zimních měsících.

„Přesto věřím, že se celá rekonstrukce zvládne v co nejkratším termínu. Cílem je co nejvíce zkrátit dobu dopravních omezení, která práce přinesou. Svoji roli však sehraje určitě i počasí v zimních měsících a rozsáhlý archeologický průzkum,“ dodává investiční náměstek Žáček.

Dříve uváděné termíny začátku prací označuje za orientační. Ohledně dotace je optimistou.

„A to proto, že zástupci poskytovatele dotace se účastní příprav této investiční akce. Mají povědomí o aktuálních termínech, jež s ní souvisí,“ dodává Žáček.

Vyzdvihuje, že vítěz zakázky nabídl, že proměnu třídy 1. máje stihne za 163 dní. Radnice také zdůrazňuje, že díky souboji firem ušetří oproti původním 115 milionům téměř 50 milionů. Uchazeč, jehož radní schválili, vyčíslil přebudování ulice na 68,5 milionu.

„Vítěznou cenu považovala hodnoticí komise za reálnou. Věřím, že se částka v průběhu stavby významně nezmění. Ačkoli jsem si vědom, že práce takového rozsahu a navíc v centru památkové rezervace nebudou jednoduché,“ podotýká olomoucký primátor Antonín Staněk.