Dostat se ze směru od Přerova přes obchvat Lipníku nad Bečvou na dálnici D1 (na snímku) je zatím složité. Slíbené připojovací rampy ŘSD stále nepostavilo, další cesta není značená.

Dostat se ze směru od Přerova přes obchvat Lipníku nad Bečvou na dálnici D1 (na snímku) je zatím složité. Slíbené připojovací rampy ŘSD stále nepostavilo, další cesta není značená. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Řidiči mířící na D1 u Lipníku bloudí, chybí slíbená silnice i značení

  • 1
Obchvat Lipníku nad Bečvou bude připojený na dálnici D1. Takový slib dalo před dvěma lety městu Ředitelství silnic a dálnic, když stavělo úsek do Bělotína. Spojnice byla navíc také podmínkou státu v době, kdy se vyřizovalo stavební povolení. Cesta dodnes nestojí a radnici už došla trpělivost.

Jediná trasa, která může vyvést lidi přijíždějící z Přerova přes Lipník na dálnici do Ostravy, není vůbec značená. Přespolní tak v Lipníku bloudí a nakonec raději jezdí po takzvané "staré" cestě do Hranic.

"Dálnice stála nemalé peníze a přesto není užívána tak, jak bylo uvažováno. Odpovědné osoby to nebolí. Řada řidičů jedoucích od Přerova neví, jakým způsobem se mají z obchvatu města na dálnici dostat, a tudíž se na ni často napojují až v Hranicích nebo ji nevyužívají vůbec," zlobí se starosta Lipníka nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Ten kvůli tomu hodlá napsat na ministerstvo dopravy. Každý týden se podle něho na radnici obracejí desítky řidičů s dotazem, kudy se mají dostat na autostrádu, protože nejsou schopni cestu najít.

"Ani se jim nedivím. Řidiče, který není odtud, nenapadne, že se má z obchvatu vrátit zpět do města, obrátit do protisměru a jet jakoby na Olomouc. To odporuje totiž nejen jakékoliv logice, ale i zdravému rozumu," je přesvědčený starosta.

Věc má vyřešit křížení na dalším úseku dálnice

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznává, že spojení obchvatu a dálnice, které bylo podmínkou ve stavebním povolení, nestojí. Tvrdí však, že je to kvůli tomu, že se během stavby dohodl jiný způsob řešení.

"Tím je nedaleké mimoúrovňové křížení Trnávka na připravované stavbě dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem, která plně nahradí rampy v Lipníku a zajistí potřebné napojení na D1," říká Martina Vápeníková.

Takové řešení lipničtí politici odmítají. "To je neakceptovatelné. Dokončení dálnice ve směru Lipník nad Bečvou - Přerov je v nedohlednu. Kdy tato stavba začne, neví možná ani sám ministr dopravy. Tak dlouho čekat nemůžeme," oponuje Přikryl. Dostavba dálnice totiž není v superkoncepci Víta Bárty, byť už jsou vykoupeny potřebné pozemky a vyřízena všechna povolení (více čtěte zde).

Celý problém podle starosty svědčí o naprosté nekoordinovanosti mezi ministerstvem dopravy a ŘSD. "Je to ukázka nekvalitní práce investora, kterou v konečné fázi trpí, a ze svých daní tyto chyby zaplatí, běžný občan," míní.

Značky už letos. Budou-li peníze

Navíc upozorňuje i na to, že na několika jednáních v předchozích letech s Ředitelstvím silnic a dálnic se dohodlo, že se nepřehledné napojení na dálnici dočasně vyřeší alespoň řádným dopravním značením.

"Avšak přesto, že již bylo vydáno stanovení dopravního značení příslušnými silničními správními orgány, ani v této věci se nic neděje a dálnice tak zůstává pro některé řidiče utajena," upozorňuje Přikryl.

Podle Martiny Vápeníkové se sice projekt na úpravu a doplnění značek zpracoval už loni, kvůli připomínkám však musel být opraven a rozšířen a znovu schválen.

"Realizovat bychom vše chtěli až letos v závislosti na přidělení finančních prostředků. Počítáme s úpravou a doplněním značek v okolí celé trasy navádějící řidiče na D1, hlavně v oblasti Lipníku, Hranic a Bělotína," dodává.

Dálnice z Lipníka nad Bečvou do Bělotína, která se otevírala v roce 2008, měří šestnáct kilometrů. Stavba úseku trvala čtyři roky a stála 8,3 miliardy korun.