Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U porodu použili zakázanou metodu, řekl znalec u soudu o 17 milionů

  17:34aktualizováno  17:34
Při komplikovaném porodu dítěte v olomoucké fakultní nemocnici, jehož výsledkem bylo těžké postižení narozené holčičky, lékař použil zakázanou metodu. U soudu, v němž rodina po nemocnici žádá téměř 17 milionů korun, to řekl znalec. Nemocnice jakékoliv pochybení od začátku odmítá.

Vlastimil a Jana Blaťákovi (na snímku vpravo jejich právní zástupce) žádají od olomoucké fakultní nemocnice téměř 17 milionů korun za postižení dcery při porodu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Holčička Lucie se narodila v říjnu 2010. Žena tehdy nejprve rodila přirozenou cestou, když ale porod nepostupoval, lékaři použili vakuový zvon. Ženě nakonec praskla děloha a lékaři ihned přikročili k císařskému řezu. Dítě se následně narodilo s mozkem poškozeným nedostatkem kyslíku.

„Při porodu paní Blaťákové byla použita zakázaná Kristellerova exprese, což je tlak na děložní fundus předloktím, který může vyvolat velmi vážné protržení dělohy s těžkým krvácením. To se v tomto případě jednoznačně stalo,“ řekl právní zástupce rodiny Petr Poloček.

Tvrzení žalobců potvrdil při čtvrtečním soudním jednání i znalec Zdeněk Hájek, který zhlédl videozáznam porodu pořízený otcem dítěte.

„Je to Kristellerova exprese, bohužel. Je to tlak celým předloktím, nejen dlaněmi. Bohužel velmi často dojde při tomto tlaku k poranění jater, sleziny, ke zlomení žebra. Pokud rodička vypověděla, že přitom pocítila ostrou bolest a najednou nic, je to typické pro rupturu dělohy,“ shrnul Hájek.

Protržení dělohy podle něj mohla způsobit kombinace tlaku na dělohu, velkého plodu a použití zvonu. Dodal, že Kristellerova exprese je postup non lege artis, tedy postup, který neodpovídá nejnovějším vědeckým poznatkům nebo by mohl být nebezpečný.

Lékař i nemocnice použití zakázané metody odmítá

Lékař David Neubert nejprve tlak loktem na břicho rodičky odmítl. „Nepamatuji si, že by jí někdo tlačil na břicho,“ uvedl lékař a sám označil zmíněnou metodu za zapovězenou.

„Nikdy jsem to neviděl v reálu a ani jsem ji nedělal,“ uvedl. Při konfrontaci s videozáznamem pak připustil, že prováděl tlak na dělohu, aby pomohl porodu při použití vakuového zvonu. Důležitá je podle něj přiměřenost.

Provádění jakéhokoliv nezákonného zákroku u soudu odmítl také právní zástupce nemocnice. Poukázal i na to, že byl porod natáčen kamerou, proto by si to nikdo z lékařů nedovolil.

Rodiče postiženého dítěte již dříve uvedli, že péče o nyní čtyřletou postiženou dívku je velmi náročná, neboť dítě není schopné samostatného života.

„Základní diagnóza dcery je kvadruspastická dětská mozková obrna, epilepsie a chronický zápal plic a bronchitida. Neumí kašlat a polykat, v břiše má gastrosondu na krmení. Dále má nemocné srdce. Je trvale zahleněná, jen loni měla čtyřikrát zápal plic. A co čtvrt roku bere antibiotika. Má poruchu zraku, takže reaguje spíše jen na světlo a je téměř hluchá,“ shrnula matka Jana Blaťáková.

Rodinu trápí finanční problémy. Celkem žádá o 16,9 milionu

Rodina, jejíž součástí je ještě osmiletý syn, je podle otce Vlastimila Blaťáka ve velmi špatné ekonomické situaci, protože péče o postiženou dceru je finančně náročná a matka se o ni musí prakticky nepřetržitě starat, takže nemůže chodit do práce.

„Rodina nemá na základní výdaje a na svou existenci. Nikdo si neumí představit, co stojí taková péče. Vše táhneme z jednoho platu a každý měsíc je ten rozpočet minusový, nedá se to ustát,“ řekl.

Léky a jednorázové zdravotnické vybavení totiž měsíčně přijdou na zhruba pět tisíc korun, další tisíce až desítky tisíc pak stojí různé přístroje a pomůcky, které pojišťovny hradí jen v omezeném rozsahu. I proto žádá rodina po nemocnici celkem 16,9 milionu korun.

Případ soud odročil na neurčito, bude čekat na revizní posudek.

Autoři: ,


Deník pracující matky
Deník pracující matky

Jaké to je, když jde žena do práce a otec zůstává doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.