První „elektro“ zakázku máme pro Jaguar, chceme novou halu, říká šéf Koya

  12:54
Olomoucká společnost Koyo Bearings se veze na vlně konjunktury. Atakovala magickou hranici jedné miliardy korun v tržbách a produkci ložisek navyšuje dál. Získala i první „elektro“ kontrakt, a to na výrobu ložisek pro motory elektromobilů značky Jaguar. Podle ředitele Petra Nováka už tak naráží na limity dostupné pracovní síly i kapacity závodu.

Ředitel olomouckého závodu Koyo Bearings ČR Petr Novák. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Před Vánocemi jste odhadoval, že byste mohli poprvé pokořit magickou hranici jedné miliardy v tržbách. Vyšlo to?
Podařilo se nám meziročně navýšit prodeje, a tedy i tržby o zhruba 16 procent, nicméně tu miliardu korun jsme nakonec nepřekonali. Tržby dosáhly 966 milionů. Chybělo nám tedy 34 milionů, a to proto, že nám na poslední chvíli vypadlo několik objednávek. Přesto uplynulý rok hodnotím velmi kladně, neboť jsme rostli dvouciferným číslem.

S jakými ambicemi ohledně obratu firma vstoupila do letošního roku?
Máme naplánovaný další růst prodejů, konkrétně o deset procent. Pokud se nám to podaří, naše tržby by měly tu magickou hranici jedné miliardy korun přesáhnout o přibližně 60 milionů. S dalším postupným navyšováním obratu počítáme i v následujících letech. Konkrétně do roku 2021 by mohl vzrůst na zhruba 1,2 miliardy.

Pozitivní vývoj připisujete konjunktuře, která se projevuje i v automobilovém průmyslu?
Ano, prodej aut se zvyšuje a my z toho těžíme. I odhady ohledně dalšího navýšení tržeb vycházejí z předpokladu, že konjunktura bude pokračovat, což ale nikdo neví. Každopádně nyní se nám daří získávat nové odběratele i navyšovat produkci pro stávající zákazníky. Aktuálně se vezeme především na vlně projektů pro Mercedes, Volkswagen a Jaguar Land Rover.

Koyo Bearings Česká republika

Vznikla v roce 2000, o rok později její tehdejší vlastník, americký koncern Ingersoll Rand (v Olomouci působil jako Torrington), vybudoval za šest měsíců na zelené louce na okraji města výrobní závod. V roce 2003 továrnu koupila americká společnost The Timken Company, která ji vlastnila do roku 2010, odkdy je jejím majitelem japonská JTEKT Corporation. Výrobní portfolio závodu zahrnuje jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl. Výrobky firmy se používají mimo jiné v převodovkách, motorech, startérech, brzdách či kompresorech. Drtivá většina produkce společnosti, která nyní zaměstnává přes 480 lidí, míří na export. Loni firma utržila 966 milionů korun.

Zastavil bych se u nových odběratelů. Můžete být konkrétnější?
Letos nově zahájíme výrobu pro zákazníka ZF, půjde o válečková ložiska pro automobily Porsche 911. Dále jsme získali nominaci od společnosti American Axle & Manufacturing na ložiska do elektromotorů pro elektromobily. Tuto výrobu nyní rozjíždíme. Pokud bych měl být konkrétní ohledně koncového produktu, tak elektromotory s našimi ložisky budou pohánět Jaguar I-Pace, což je první elektromobil této značky. I v našem případě jde o historicky první zakázku v odvětví elektromobility. Určitě je pro nás zajímavá – minimálně z toho pohledu, že jdeme s dobou.

Museli jste kvůli této „elektro“ zakázce nějak masivně investovat do nových technologií?
Žádnou zásadní investici to nevyvolalo, protože výroba ložisek pro elektromotory se z technologického hlediska nijak zásadně neliší od výroby ložisek, které dodáváme do spalovacích motorů.

Vidíte v elektromobilitě budoucnost, očekáváte, že budete získávat těchto zakázek čím dál víc?
Jednoznačně v ní budoucnost vidím. Automobilky totiž nutí ke snižování emisí legislativa a některá evropská velkoměsta už nyní zakazují automobilům s dieselovými motory vjezd do svých center. Zároveň ale nelze očekávat, že by tu v řádu několika let jezdily jen elektromobily – odborníci odhadují, že elektromobilům bude v roce 2025 patřit asi čtvrtinový podíl světové produkce automobilů. Takže ten „elektro“ posun bude určitě postupný a totéž zřejmě bude platit i v případě nárůstu našich zakázek na ložiska pro elektromobily.

Má olomoucká továrna ještě kapacitu na navyšování výroby?
V současné chvíli je už takřka beze zbytku naplněná. V praxi to vypadá tak, že čtvrtina závodu jede nepřetržitě, dalších 60 procent na tři směny, zbytek na směny dvě. Stále se snažíme výrobní prostory optimalizovat, zefektivňovat výrobu, je to ale čím dál složitější. Ve stávajícím hospodářském roce navíc budeme pořizovat novou výrobní linku pro zákazníka ZF, nové montážní stroje a také druhou kalicí pec, která zabere hodně místa. Tím už se dostaneme opravdu na hranu toho, co je závod schopen pojmout.

O jeho rozšíření neuvažujete?
Patrně se tomu nevyhneme, respektive to plánujeme. Náš plán počítá s výstavbou nové haly v sousedství závodu na pozemku, který vlastníme. Úvaha je taková, že bychom přesunuli do nových prostor logistiku, čímž bychom si ve stávající hale uvolnili místo pro rozšíření výroby.

Nějaký časový harmonogram výstavby nové haly už existuje?
Podle předběžných odhadů by k tomu mohlo dojít v letech 2019 či 2020. Už nyní ale expandujeme, postupně rozšiřujeme současnou výrobní halu pomocí přístavků.

Petr Novák

Ředitel olomouckého závodu Koyo Bearings ČR Petr Novák.

Čtyřicetiletý ředitel a jednatel společnosti Koyo Bearings ČR strávil osm let v USA, kde vystudoval dvě vysoké školy, a to v Pensylvánii se zaměřením na finance a v Chicagu se zaměřením na management. Ve firmě Koyo Bearings ČR působí od roku 2001, kdy se stal jejím finančním ředitelem a stál u zrodu jejího olomouckého závodu. V průběhu svého působení měl ve společnosti na starosti také oddělení logistiky a výroby. Posledních devět let závod řídí. Nedávno se probojoval do desítky nejlepších českých manažerů.

Většina průmyslových firem se potýká s nedostatkem pracovní síly, je to i váš případ?
Ano, otevřených (neobsazených – pozn. red.) míst máme tři desítky. Při současné rekordně nízké nezaměstnanosti, kdy je nejen akutní nedostatek technických profesí, ale zaměstnanců obecně, nové pracovníky sháníme velmi obtížně. Řeknu k tomu jeden příklad: ke konci dubna k nám mělo nastoupit šest nových lidí, dorazil ale jen jeden, ostatní se ani neukázali. A to přesto, že jsme s ohledem na situaci na trhu práce navyšovali nástupní platy, vylepšili systém benefitů pro zaměstnance.

Pokud rozšíříte továrnu, bez posil se asi neobejdete.
Počet zaměstnanců se budeme snažit – stejně jako v posledních letech, kdy jsme ročně nabírali kolem 50 nových pracovníků – navýšit postupně. V této souvislosti je také potřeba říct, že naše investice do nových technologií směřují do inovací, a to hlavně do digitalizace a automatizace výroby. To samozřejmě snižuje nároky na zaměstnanost.

Závodu Koyo šéfujete už devátým rokem. Překvapilo vás, že jste při nedávném vyhlašování nejlepších českých manažerů loňského roku získal cenu pro mladý talent?
Podmínky této kategorie jsem splnil, jak se říká, s odřenýma ušima. Je určena lidem do a včetně 40 let a já jsem oslavil 40 let před necelým rokem. Každopádně to bylo příjemné překvapení. Nebylo ale jediné, velmi mě potěšilo i to, že jsem se probojoval v hlavní kategorii soutěže mezi deset nejlepších českých manažerů, a dále ocenění Nejlepší manažer odvětví kovodělná a strojírenská výroba.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Špatně parkujete, stojí na falešné pokutě. Rozdává je zřejmě vlastník pozemku

12. března 2024  4:52

Výzvu k zaplacení pokuty pět set korun našlo nedávno několik řidičů za stěrači aut při parkování v...

Taxikář odmítl svézt ženu s dítětem, neměl autosedačku. Dva muži ho napadli

18. března 2024  13:28

Incident mezi taxikářem a dvěma muži vyšetřují policisté v Lipníku nad Bečvou. Řidiče muži napadli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jestli někdo používá estébácké metody, je to podle Babiše ministr Lipavský

14. března 2024  9:38,  aktualizováno  16:05

Předseda ANO Andrej Babiš odmítl, že by měl nějaké složky s materiály, které by měly kompromitovat...

Liberec - Olomouc 4:1. Domácí dovršili obrat série a postupují do čtvrtfinále

12. března 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Prokletí domácích zápasů prolomeno. Bílí Tygři dokázali v pátém utkání jako první vyhrát na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc jako moravský Salcburk? Američané předloží nabídku, věří Beneš

18. března 2024  9:59

Z voleje odpovídal Jakub Beneš, předseda majoritního akcionáře fotbalové Olomouce. Je prodej...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Soud potvrdil ženě 13 let za vraždu desetiměsíční dcery, udusila ji přikrývkou

19. března 2024,  aktualizováno  11:43

Vrchní soud potvrdil ženě z Olomoucka 13 let vězení za vraždu její desetiměsíční dcery. Zamítl...

Hospodaření Sigmy už kvůli nařčení z nevýhodných prodejů majetku řeší politici

19. března 2024  10:53

Bouři kolem dění ve fotbalové Sigmě rozpoutal o víkendu publicista Vlastimil Blaťák, když v...

Z VOLEJE: Exot, co sní o velké Sigmě. Beneš o kritice, prodeji i vizi

19. března 2024  9:59

Na přednášky na právnické fakultě dobíhal v adidasové teplákovce přímo z tréninků malých...

Zlaté Hory o záchranku usilují marně, pro vybudování stanice totiž chybí lidé

19. března 2024  5:51

První pomoc poskytují na Zlatohorsku hasiči. Záchranné službě to tam totiž trvá příliš dlouho....

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁMEČNÍK NA 1 SMĚNU (25-40.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...