Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naše ložiska má v motorech i Ferrari, říká šéf olomoucké firmy Koyo

  12:14aktualizováno  12:14
Ferrari, Porsche, Jaguar, Land Rover, Mercedes či BMW. Ložiska olomoucké společnosti Koyo Bearings ČR, jež je součástí japonské nadnárodní korporace JTEKT, najdete ale i v brzdném systému rychlovlaků TGV. „Pro prestiž naší značky to má obrovský význam,“ říká v rozhovoru ředitel závodu Petr Novák.

Petr Novák, ředitel a jednatel společnosti Koyo Bearings ČR | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Továrna olomoucké firmy Koyo Bearings ČR vyrostla na okraji krajského města teprve před čtrnácti lety. Tehdy však patřila americkému koncernu Ingersoll Rand. 

Koyo Bearings ČR

Do týmu, který závod v roce 2001 rozjížděl, patřil i současný ředitel závodu Petr Novák. Podniku předpovídal budoucnost, a to platí dodnes.

„Za dva roky by naše tržby měly prolomit magickou hranici jedné miliardy korun. Nové haly ale stavět nebudeme, Japonci nás naučili maximálně šetřit místem, ovšem nikoliv na úkor kvality,“ vysvětlil Novák.

Máte už k dispozici čísla za uplynulý hospodářský rok, který skončil v závěru března?
Celkově můžeme hodnotit rok pozitivně. Naše tržby vzrostly o 15 procent na tři čtvrtě miliardy korun. Bylo to dáno zlepšující se ekonomickou a hospodářskou situací ve světě, zejména v automobilovém průmyslu, a také nominací našeho závodu do nových projektů u zákazníků, jako jsou Daimler, Audi, Jaguar, Land Rover a Iveco. Ve stávajícím roce očekáváme další nárůst, a to na 850 milionů korun především díky pokračování náběhu výroby do nových aplikací pro koncové zákazníky v automobilovém průmyslu.

Zmiňujete Jaguar či Land Rover, jak se olomoucká firma dostane k takovým top značkám?
Máme obrovskou výhodu, že jsme součástí jedné z největších dodavatelských firem v automobilovém průmyslu na světě. Máme 82 výrobních závodů po celém světě, a to nám dává obrovskou výhodu dostupnosti k zákazníkům, ke kterým bychom se jinak nedostali. Není to ale tak, že bychom se nemuseli snažit. Pokud zákazníka nepřesvědčíme, že nový projekt zvládneme technologicky, kapacitně, v termínech, v navrhnuté ceně, a náš prototyp neprojde zátěžovými testy aplikace, do které má být dodáván, nedostaneme ho. To, že všechny naše výrobky musí být ve špičkové kvalitě, asi říkat nemusím. Stačí se podívat na jména našich zákazníků. Ale pro ilustraci, u nás v závodě brousíme s přesností na tisíciny milimetru, tedy v mikronech, a vyrábíme 2 500 různých typů ložisek.

Petr Novák

- Ředitel a jednatel společnosti Koyo Bearings ČR má 38 let. 

- Osm let strávil v USA, kde vystudoval dvě vysoké školy, a to v Pensylvánii se zaměřením na finance a v Chicagu se zaměřením na management. 

- Ve firmě Koyo Bearings ČR působí od roku 2001, kdy se stal jejím finančním ředitelem a stál u zrodu jejího olomouckého závodu. 

- V průběhu svého působení měl ve společnosti na starosti také oddělení logistiky a výroby. Posledních sedm let závod řídí.

Je rozdíl, jestli děláte ložisko pro luxusní vůz, nebo pro běžné auto?
Co se týká systému kvality, výroby a přesnosti, se ložiska nijak neliší. Zásadní rozdíl je v aplikaci, do které ložisko dodáváme, to znamená, jak je daný motor či převodovka navržena, jakou má spotřebu, výkon či emisní limity. Když jste zmínil značky s puncem luxusu, tak mezi naše zákazníky patří i Ferrari, Maserati nebo Porsche. Zajímavostí je také to, že naše ložiska jsou i v brzdných systémech rychlovlaků TGV. Z hlediska objemu tržeb tyto zakázky nemají velký podíl, jedná se o malosériovou výrobu, pro prestiž naší značky ale mají obrovský význam.

Pro přesné obrábění potřebujete kvalifikovanou pracovní sílu. Máte dostatek odborníků?
Bohužel se stejně jako spousta dalších strojírenských firem potýkáme s jejich nedostatkem. Poslední dobou se situace dostala na bod mrazu, kdy musíme nabírat do výroby nedostatečně či vůbec vyučené zaměstnance a zdlouhavě a nákladně je zaškolovat. Velice proto oceňujeme angažovanost vlády, Sdružení automobilového průmyslu, Svazu průmyslu a dopravy a Hospodářské komory v podpoře technického vzdělávání, kdy je rok 2015 vyhlášen Rokem průmyslu a technického vzdělávaní. My sami se snažíme technické vzdělávání podporovat tím, že bereme studenty olomoucké strojní průmyslovky a střední průmyslové školy a učiliště v Lutíně na praxi.

Mluvil jste o očekávaném nárůstu tržeb ve stávajícím fiskálním roce. Pokud bych se zeptal na delší časový horizont?
Protože se pohybujeme převážně v automobilovém průmyslu, řešíme dnes projekty na roky 2017 a dále. A podle obchodního plánu, který sestavili naši prodejci, by naše tržby měly v roce 2017 prolomit magickou hranici jedné miliardy korun. V roce 2019 by pak mohly činit asi 1,2 miliardy. Splnění těchto cílů je samozřejmě podmíněno tím, že se bude ekonomice a zejména automobilovému průmyslu dařit.

Budete potřebovat personálně posílit?
Řeknu to tak. JTEKT a obecně celá japonská kultura preferuje středně velké závody o 400 až 500 zaměstnancích. Tvrdí, že se řídí mnohem lépe než velké kolosy s tisíci pracovníky. Je to samozřejmě věc názoru a určité filozofie. My máme po loňském desetiprocentním navýšení 400 zaměstnanců a další nárůst plánujeme už jen v řádu jednotek procent. Navýšení tržeb jsme schopni dosáhnout, aniž bychom přibírali stovky nových pracovníků. Jde o efektivitu a produktivitu práce, která se u nás zvyšuje i díky novým technologiím. Jen loni naše investice dosáhly 150 milionů korun, přičemž většina této částky šla právě do technologií. Na další tři roky máme díky novým projektům přislíbené investice 300 milionů korun, což nás samozřejmě velmi těší.

Vzpomněl jste investice, plánujete rozšíření závodu?
Ne, přestože na každý nový projekt obvykle potřebujeme novou výrobní linku. Jsme zase u té efektivity, tentokrát využití místa. Místem nás naučili šetřit také Japonci, kteří jsou doma omezení prostorem a váží si každého čtverečního decimetru. Kdyby mi někdo před několika lety řekl, co všechno se dá vměstnat do naší výrobní haly a ještě v ní mít místo pro další zařízení, nevěřil bych mu.

Jak moc se liší filozofie někdejších vlastníků závodů, amerických společností Ingersoll Rand, posléze The Timken Company, a japonského majitele?
I zmíněné americké společnosti uplatňovaly rozdílné způsoby řízení. Ingersoll Rand byl silně finančně řízen a orientován, vše bylo podmíněno krátkodobému zisku pro akcionáře. Timken naopak byla velmi konzervativní firma. JTEKT je nesmírně orientován na kvalitu a efektivitu výroby a tomu je vše podřízeno. Ale pokud chcete srovnat USA a Japonsko, pak bych ke korporaci JTEKT řekl, že jejímu rozhodnutí předcházejí nejrůznější analýzy, a celý proces tak trvá delší dobu. Uvedení tohoto rozhodnutí do praxe je naopak o to kratší. Američané to mají naopak. Některá jejich rozhodnutí jsou udělaná skoro ad hoc a uvedení do praxe trvá déle, protože nedostatky se řeší za pochodu.

Takže vám víc vyhovují Japonci?
Na to se složitě odpovídá. Každá kultura má určitá pozitiva a je důležité vybrat to nejlepší a své rozhodnutí na nich stavět. Já žil osm let v USA, důraz Američanů na samostatnost, cílevědomost, ctižádost, ale také vysoká odpovědnost mi vyhovuje. K tomu nám ale dává prostor i současný majitel, učíme se japonské systematičnosti a zaměření se na detail. V našem závodě žádný Japonec není, sami si vytváříme dlouhodobou strategii. Náš úspěch je výsledkem celého závodu a všech zaměstnanců.

Firma Koyo Bearings Česká republika

* Byla založena v roce 2000. * O rok později její tehdejší vlastník, americký koncern Ingersoll Rand, který v Olomouci působil pod jménem Torrington, vybudoval během šesti měsíců na zelené louce na okraji města výrobní závod. * V roce 2003 továrnu koupila americká společnost The Timken Company, která ji vlastnila do roku 2010, odkdy je jejím majitelem japonská JTEKT Corporation, která je obchodovaná na burze v Tokiu a jejím největším akcionářem je automobilka Toyota.

* Výrobní portfolio olomouckého závodu zahrnuje jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl. Výrobky firmy se používají mimo jiné v převodovkách, motorech, startérech, brzdách či kompresorech. * Drtivá většina produkce firmy, která nyní zaměstnává 400 lidí, míří na export. * Loni společnost utržila 750 milionů korun.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.