Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ŘSD rozšíří cestu v přetížené přerovské ulici, pak do ní pošle víc aut

  15:15aktualizováno  15:15
Palackého ulicí v Přerově projede denně 13 tisíc aut. Už tak rušný provoz ale pravděpodobně ještě víc zhoustne. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce silnici rozšířit. V budoucnu má totiž zajišťovat průjezdnost městem během budování důležitých dopravních staveb.

Palackého ulice v Přerově patří mezi nejrušnější ulice ve městě, přestože nemá dostatečnou šířku a musí být v části jednosměrná. Obojí chce ŘSD změnit. | foto: Libor TeichmannMAFRA

Přestože Palackého ulicí vede silnice první třídy, uspořádáním tomu neodpovídá. Lemují ji obytné domy a zčásti je pouze jednosměrná. Jinému provozu by kapacitně ani nestačila, v jednom úseku je totiž pouze 4,5 metru široká. To nevyhovuje ŘSD ani magistrátu, obě instituce proto plánují změnu.

„Šířkové uspořádání neodpovídá parametrům komunikace této třídy,“ uvedl Martin Smolka, ředitel krajské správy ŘSD v Olomouci. „Ve své stávající podobě silnice nevyhovuje ani pro rychlý průjezd sanitek nebo hasičských aut, tato vozidla často musí jezdit po trávníku,“ doplnila mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

To ale není hlavní důvod, proč chce ŘSD silnici rozšířit. „Zásadní je zajištění průjezdnosti Přerovem v souvislosti s připravovanými dopravními stavbami na území města,“ vysvětlil Smolka.

Právě Palackého ulice je totiž součástí jedné z navrhovaných tras, které by měly zajistit, aby doprava ve městě při budování klíčových staveb nezkolabovala.

Ulice má vypomáhat především při dopravních omezeních

Rozšíření silnice na šest a půl metru prosazují také radní. „Připravují se velké strategické stavby - dálnice D1, stavba 0136 a chystá se stavba 0137. Riziko, že časový nesoulad uvedených staveb přivede do města další dopravu, je veliké a rozšířená ulice Palackého by pomohla tento nárůst eliminovat. Rovněž je její úloha nezastupitelná v případě jakéhokoliv dalšího dopravního omezení ve městě, ať již z důvodu oprav, či dopravních nehod,“ uvedli radní ve svém prohlášení.

Silnice by se měla zvětšit v úseku před prodejnou potravin na úkor trávníku a to v úseku dlouhém 160 metrů. Stavbu má na starosti ŘSD, kterému město pro tento účel půjčilo projektovou dokumentaci z roku 2013. K rozšíření ulice dojde zřejmě na jaře.

„Kromě toho se tu mají opravit chodníky a postavit nová cyklostezka. Rozšíření silnice by mělo platit ŘSD, do oprav chodníků a cyklostezky by investovalo město,“ dodala mluvčí Chalupová.

Jak ŘSD, tak město navíc uvažují o dalším kroku - zobousměrnění provozu v celé Palackého ulici.

„Bylo by žádoucí pustit na rozšířenou komunikaci v opačném směru i vozidla městské a příměstské dopravy a úsilí završit zobousměrněním i pro všechna vozidla do 3,5 tuny,“ nastínili ve svém prohlášení radní.

Část místních má z většího provozu obavy

Když ale magistrát před několika lety přišel se stejným plánem, vyvolalo to značné protesty místních obyvatel, které vyvrcholily peticí. I nyní se řadě obyvatel plán na zobousměrnění ulice nepozdává.

„Sice tady přímo nebydlím, ale vím, jak si na neustálý hluk aut stěžuje moje babička. Má v Palackého ulici okna přímo do cesty. Nedokážu si představit, že tady bude ještě větší provoz. Už teď je občas problém přejít silnici,“ zmínil například Michal Bajer z Přerova.

Opačného názoru je ale prodavač jednoho ze zdejších obchodů: „Teď tady často stojí kolony aut dlouhé desítky metrů a všem se kouří z výfuku. To je horší, než kdyby auta plynule projela. Možná by díky rozšíření silnice tento problém zmizel.“

Zobousměrnění ulice ale zatím není na pořadu dne. „Do začátku počítáme pouze s jednosměrným provozem, až pak by přišel na řadu zkušební obousměrný provoz, který by ale provázelo měření hluku nezávislou laboratoří. Teprve pokud by výsledky měření dopadly dobře, mohl by se obousměrný provoz zachovat. Pokud ne, vrátili bychom se k jednosměrnému provozu,“ ujistil Martin Smolka.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.