Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Policie kvůli normám ruší přechody, Olomouc je nestíhá malovat zpátky

  • 16
Z olomouckých ulic neustále mizí přechody pro chodce. Město o řadu z nich bojuje, velké množství „zeber“ ale nesplňuje normy, a proto musí podle dopravní policie i z velmi frekventovaných ulic pryč. Radnice se je snaží vracet zpět, ale nestíhá. A dokonce připouští, že některé přechody zmizí nadobro.

První seznam přechodů určených ke zrušení radnice zveřejnila letos v únoru. Už tehdy přišla o přechody v ulici Střední Novosadská, soupis se týkal mimo jiné ulic Jeremenkova, Pavlovická, Divišova či Hodolanská. A právě tady teď místní některé přechody citelně postrádají. Zmizely jak od zdejší lékárny, tak od tamní základní a mateřské školy.

„Jak máme bezpečně přecházet, jak vodit děti do školy, chodit do obchodů či podchodu. To nám nikdo neporadí,“ říká rozzlobeně Olomoučanka Gabriela Kocourková.

Přejít Hodolanskou ulici ve chvíli, kdy tudy žádné auto nejede, je podle jejích zkušeností téměř nemožné.

„To se na jedné z nejfrekventovanějších ulic města téměř nedá. Přecházení tady navíc bylo nebezpečné i s přechody. Řidiči jsou bezohlední. Teď ani nikdo nehlídá dodržování rychlosti. Je tam padesátka, u školy čtyřicítka. Auta jsou ale rozjetá od křižovatky s Lipenskou. Je to každodenní hazard se stovkami lidských životů,“ varuje Kocourková.

Hlavní komplikací úprav přechodů dle norem jsou peníze...

Hodolanská ale s největší pravděpodobností nebude jedinou ulicí, která o „zebry“ - minimálně na čas - kvůli nynějším normám přijde.

Nevyhovující přechody

- Albertova-Brněnská-Velkomoravská-Wolkerova (3 přechody)
- Jeremenkova
- Pavlovická
- Divišova, křiž. s ul. Bystrovanská
- Divišova, tram. zast. (2 přechody)
- Hodolanská, křiž. s ul. Tyršova
- Hodolanská, křiž. s ul. Farského
- Hodolanská, tram. zast. (2 přechody)
- Hodolanská, křiž. s ul. Purkyňova
- Hodolanská, křiž. s ul. Jiráskova
- Pražská, křiž. s ul. Erenburgova

„Ve městě existují stovky přechodů pro chodce. A u mnoha z nich lze podle policie najít z hlediska zákona některý z nevyhovujících parametrů,“ připouští mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá. Na mysli má například špatnou délku přechodu či chybějící osvětlení.

„Anebo nevyhovuje kvůli přehlednosti v daném úseku nebo lokalitě,“ doplňuje Štědrá.

Hlavním problémem je ovšem fakt, že radnice nestíhá přechody do ulic vracet. Kamenem úrazu je také nedostatek peněz na jejich urychlené úpravy. Výraznou brzdou je podle Štědré skutečnost, že na každé přebudování přechodu musí město mít narýsované plány, získat stavební povolení a vybrat stavební firmu.

„To vše trvá nesrovnatelně déle než sestavení seznamu nevyhovujících přechodů,“ argumentuje mluvčí.

...některé proto zmizí definitivně

Je tak podle ní pravděpodobné, že některé přechody zaniknou dočasně, jiné ovšem i úplně.

„Jde například o ty nejméně využívané nebo o přechody v místech, kde nejsou nutné,“ vysvětluje.

Definitivní zánik bez náhrady tak v Olomouci čeká například čtyři přechody pro chodce v Mlýnské ulici u třídy Svobody v centru města.

„Chodci tady totiž k přecházení využívají celou délku Mlýnské ulice. Přitom v případě existence přechodu mají povinnost jej použít, což jim situaci spíše komplikuje,“ vysvětluje mluvčí Štědrá.

Naopak do frekventované ulice Střední Novosadská na jihu města se „zebry“ vrátí. Jejich obnova začne zřejmě letos na podzim. Radnice už sbírá razítka nutná pro stavební povolení, stavební firmu by měla mít vybranou nejpozději v září.

Město dvacet přechodů upravilo, dalších deset přidalo nově

Již dříve přitom mluvčí Štědrá vyzdvihla, že na sladění přechodů s normami Olomouc pracuje hned od prvních upozornění.

„Každým rokem přibude několik nově upravených přechodů, ať už coby samostatná investiční akce, nebo v rámci úprav celé silnice,“ podotkla mluvčí.

Dokládá to soupisem zhruba dvaceti přechodů, které už radnice zákonům v poslední době přizpůsobila. Úplně nové přechody pak před časem vznikly na dalších deseti místech.

Budují se i teď, jeden například vznikne za více než půl milionu korun i s chodníkem v městské části Slavonín v místě, kde se setkávají ulice Zolova, Jižní a Kyselovská.

„Nový přechod bude vyhovovat všem nutným parametrům bezpečnosti včetně nasvětlení,“ dodal olomoucký primátor Antonín Staněk. Dělníci by odsud měli odejít nejpozději 31. srpna.