Lyžařské středisko na Červenohorském sedle protíná rušná silnice první třídy, přes kterou musí lyžaři, rolby či horská služba. Nebezpečné situace má eliminovat nová lávka.

Lyžařské středisko na Červenohorském sedle protíná rušná silnice první třídy, přes kterou musí lyžaři, rolby či horská služba. Nebezpečné situace má eliminovat nová lávka. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Rušnou silnici protínající areál na Červenohorském sedle překlene lávka

  • 2
Rušnou silnicí rozdělené lyžařské středisko na Červenohorském sedle konečně po letech spojí široká lávka. Investice za miliony korun má zabránit nebezpečným střetům aut s vozidly obsluhy areálu, horské služby a také s návštěvníky oblíbeného střediska. Lávka se začne stavět letos, hotová má být v roce 2016.

O překlenutí silnice usilovala už osm let jak obec, tak záchranáři a vlastník areálu, jehož území cesta protíná. Na stavbu ale nebyly peníze. Koncem roku 2014 kraj konečně přiklepl na stavbu lávky osm milionů korun, zbývající část pokryjí obce, které se pokusí ještě sehnat další dotaci, a pravděpodobně také majitelé areálu.

„Tohle byla možná poslední možnost, jak lávku postavit. Je dobře, že kraj zareagoval pozitivně,“ konstatoval starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner.

Obec už před lety neuspěla na fondu dopravní infrastruktury a neprošla ani varianta, že by se lávka postavila spolu s připravovanou opravou silnice Kouty - Červenohorské sedlo. Nyní je situace jiná.

„Lávku přes silnici první třídy na Červenohorském sedle považuje kraj za důležitý bezpečnostní prvek, který sníží riziko nehod,“ uvedla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Přes rušnou cestu musí lyžaři i horští záchranáři se zraněnými

S dokončením lávky by definitivně měl skončit riskantní pohyb přes vytíženou silnici, kdy často docházelo ke střetům projíždějících aut s lyžaři. Od roku 1990 zde došlo ke dvěma smrtelným úrazům, naposledy před šesti lety.

„Tehdy jsem jako záchranář u případu zasahoval. Bohužel přes veškerou snahu se nepodařilo muže zachránit. Je důležité zajistit, aby se tady takové tragédie neopakovaly. Proto taky o lávku dlouhodobě bojujeme,“ sdělil Sembdner, který v tu dobu působil jako záchranář u Horské služby Jeseníky.

Úsek činí problém lyžařům, kteří přes silnici chodí z parkoviště k některým sjezdovkám. Záchranáři se zase potřebují dostat na stanici horské služby, často se zraněným lyžařem převáženým za sněžným skútrem.

„Někdy musíme přejíždět silnici se zraněnými i několikrát denně. Je to nebezpečné, zvlášť proto, že je zde často mlha,“ upozornil šéf Horské služby Jeseníky Michal Klimeš.

Kraj slíbil peníze na lávku už před 4 lety, stát ji ale nepodpořil

Nepříjemné situace nyní zažívají také rolbaři, kteří se potřebují dostat do lyžařského střediska s pomalou rolbou. Areál na Červenohorském sedle je totiž jediným lyžařským centrem v republice, které půlí frekventovaná silnice.

Všechny tyto problémy pomůže vyřešit právě nová lávka. Její stavba má probíhat současně s rekonstrukcí silnice Kouty nad Desnou - Červenohorské sedlo a dle projektových plánů dosáhne délky dvacet metrů, včetně navazujících silnic pak bude celá stavba měřit dokonce přes sto osmdesát metrů. Šířka je zvolena na sedm metrů, aby po lávce mohly pohodlně přejíždět právě i široké rolby.

Celkové náklady na stavbu jsou 16 milionů korun, z toho osm milionů pokryje krajská kasa. Zbytek bude na obcích v okolí a na provozovateli lyžařského střediska. Kraj ukázal už před čtyřmi lety, že mu není problém lhostejný. Přislíbil z krajských zdrojů čtyři miliony korun. Žádost se však tehdy do projektů podporovaných státem nevešla.