Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K pacientovi přijela sanitka záchranky bez lékaře, rodinu to zaskočilo

  9:43aktualizováno  9:43
Když se sedmdesátiletému muži z Konicka na Prostějovsku čtyři dny po propuštění z nemocnice po operaci srdce přitížilo, zavolali jeho příbuzní záchranku. Na místo však přijela posádka bez lékaře. Rodinu seniora, který později v nemocnici zemřel, to zaskočilo. Podle šéfa záchranky je ale v současnosti rozdíl mezi posádkou s lékařem a bez něj minimální.
K pacientovi na Konicku, kterému se čtyři dny po operaci přitížilo, přijela sanitka bez lékaře. Příbuzné seniora, který později v nemocnici zemřel, to dost zaskočilo. (Ilustrační snímek)

K pacientovi na Konicku, kterému se čtyři dny po operaci přitížilo, přijela sanitka bez lékaře. Příbuzné seniora, který později v nemocnici zemřel, to dost zaskočilo. (Ilustrační snímek) | foto: HZS Olomouckého kraje

"V neděli v ranních hodinách se dědovi udělalo špatně, zavolali jsme proto 'rychlou'. Dispečerce jsme nahlásili, že je pár dnů po operaci dvojitého bypasu, lapá po dechu a natékají mu nohy," popsala vnučka muže, která si přeje zůstat v anonymitě, ale redakce její jméno zná.

Rodina pak byla nepříjemně zaskočena příjezdem posádky bez doktora. "Přijel jen šofér a zdravotní bratr," podotýká dívka.

Podle šéfa krajské záchranky Ivo Mareše v regionu opravdu existují místa, kde součástí posádky není lékař, ale dvoučlenný tým je prý natolik proškolený, že musí zvládnout každou situaci.

"Máme tři typy posádek: leteckou, pozemní s lékařem a pozemní bez lékaře. Dnes už je rozdíl mezi lékařskou a nelékařskou posádkou minimální. Lékař je tam spíš v roli supervizora," míní Mareš.

Sanitka zůstala na místě ještě 20 minut, udivilo příbuzné

Dívka byla nicméně překvapena i z postupu zdravotníků. "Naložili dědečka do sanitky a zhruba tak 20 minut potom ještě s vozem stáli u domu. Nakonec odjeli do prostějovské nemocnice. Když jsme tam volali, řekli nám, že dědu už marně oživovali a že zemřel," říká dívka s otázkou, zda by se situace vyvíjela stejně i za přítomnosti doktora.

Mareš oponuje, že většina sester nebo zdravotnických záchranářů už má v současné době vysokoškolské vzdělání. Velmi moderní je i vybavení sanitek, kde mají k dispozici všechnu potřebnou techniku, včetně té pro zahájení resuscitace.

"Lidé se někdy diví, že sanita ještě nějaký čas stojí na místě i po převzetí pacienta. Ale neví, co se ve vozidle děje. Osádka má možnost přímo v sanitce natočit EKG, které se odtamtud odesílá rovnou na olomouckou první interní kliniku, kde jej vyhodnotí," uvádí Mareš s tím, že přímo v sanitce lze provést i řadu dalších úkonů nutných pro stabilizaci pacienta.

Celý systém je dle Marešových slov nastavený a "jištěný" i tak, aby posádka záchranky v případě potřeby mohla svůj postup okamžitě konzultovat s lékařem. "Když se zdravotní stav pacienta dál rychle zhoršuje, je lékař schopný takovou posádku jiným vozidlem dojet," popisuje Mareš.

O způsobu zásahu rozhoduje především dispečerka

Ústřední postavou při vyhodnocování situace je dispečerka. Ta se řídí manuálem i svými zkušenostmi. Lékař vyslaný v podobných situacích "naproti" přisedne do sanitky k nemocnému nebo jej převezme do své.

Kdo přijíždí či přilétá na pomoc

a) rychlá zdravotnická pomoc, v níž je nejméně dvoučlenná posádka složená z řidiče a zdravotnického záchranáře nebo sestry se specializovanou způsobilostí

b) skupina rychlé lékařské pomoci s nejméně tříčlennou posádkou, jejímž členem je i lékař

c) skupina letecké zdravotnické záchranné služby, v níž zdravotnická část posádky je nejméně dvoučlenná, ve složení lékař a zdravotnický záchranář nebo sestra

"Pokud vím, tak jsme za poslední rok neměli úmrtí v sanitce, byť k tomu samozřejmě může dojít, a to i když je v posádce lékař," dodává Mareš.

A co může člověk dělat, když se mu postup zdravotních záchranářů nezdá? Pacient, v případě jeho smrti i příbuzný, si může vyžádat oficiální stanovisko k události.

Záchranka má k dispozici záznam komunikace oznamovatele s dispečinkem i výjezdový záznam zachycující celý postup při zásahu zdravotníků včetně dojezdového času.

"Všechny hovory se monitorují. Chrání to i nás, protože někdy je rodina z nastalé situace v šoku a vidí ji jinak, než se odvíjela ve skutečnosti," míní Mareš. Pokud člověk není s konečným řešením situace přes záchranku spokojený, může se obrátit na záchrance nadřízený úřad.

"Děda byl úžasný člověk a nějaká stížnost na záchranku nám ho nevrátí. Jde mi spíš o to, aby lidé věděli, že jsou v kraji místa, kde jezdí i rychlá sanitka bez doktora," uzavírá dívka s tím, že kdyby věděla, že taková situace může nastat, nechala by si dědečka po operaci u sebe v Olomouci.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.