Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomníčky obklopenou silnici přes Bludovský kopec mohou rozdělit svodidla

  5:55aktualizováno  5:55
Pomníčky podél silnice z obou stran kopce mezi Bludovem a Šumperkem upomínají na nejhorší dopravní nehody. Na jednom z nejnebezpečnějších úseků v Olomouckém kraji se staly jen od roku roku 2014 tři tragédie s celkem šesti mrtvými. Nyní se přiblížila šance, že místo bude bezpečnější.

Bludovský kopec patří k velmi nebezpečným úsekům, stala se zde již řada tragických dopravních nehod a silnici lemují pomníčky. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které silnici spravuje, přišlo s nápadem na speciální varovný a současně protiskluzový nástřik, střetům protijedoucích vozidel by zase mohla zabránit betonová svodidla.

„Jednou z možností je nástřik povrchu speciální hmotou. Její červená barva automaticky upozorňuje řidiče na to, že projíždí nebezpečným úsekem. Nástřik přitom obsahuje látky, které výrazně zkracují brzdnou dráhu a mají i protismykové vlastnosti,“ vysvětlil ředitel olomouckého ŘSD Martin Smolka.

Nástřik byl v Olomouckém kraji použit zatím jen jednou, a to před přechody pro chodce na obchvatu Javorníku. „Nás ale inspiroval především nástřik touto látkou na vozovce v Buchlovských kopcích na jižní Moravě, kde jsou podobné problémy jako na Bludovském kopci,“ řekl.

Krajním řešením podle něj mohou být betonová svodidla uprostřed komunikace.

„Jde o velmi nákladné řešení, které sice zabrání střetům protijedoucích vozidel, ale zároveň by vyřadilo předjížděcí pruh, takže by nebylo možné ve stoupání předjíždět,“ upozornil Smolka.

Velmi drahá je také další možnost - tzv. úsekové měření rychlosti, kdy kamery zaznamenávají nepřetržitě rychlost vozidel.

„Budeme jednat s odborníky a policií a bavit se o různých způsobech, jak zde zvýšit bezpečnost, a věřím, že najdeme řešení,“ doplnil Smolka.

Za většinu nehod může nepřiměřená rychlost

Nejsou to však první úpravy, k nimž v úseku častých dopravních nehod došlo. Již několikrát se tam měnilo značení.

„Každá snaha, jak omezit nehodovost a zvýšit bezpečnost na Bludovském kopci, je vítána. Bohužel mnozí řidiči se omezujícím značením neřídí, protože společným jmenovatelem téměř všech nehod v tomto úseku je nepřiměřená rychlost,“ uvedla šumperská policejní mluvčí Marie Šafářová.

K zatím posledním výraznějším změnám v dopravním značení v úseku došlo v roce 2009. Byla to odpověď na tragickou nehodu, kdy řidič osobního auta ve vysoké rychlosti srazil mladíka na malém motocyklu. Ten nehodu nepřežil. Na horizontu se po nehodě objevilo vodorovné dopravní značení upozorňující na návrat do jízdního pruhu a zákaz předjíždění.

Další změna přišla loni poté, co zde boural ve vysoké rychlosti mladý řidič a nehodu rovněž nepřežil. Přibyly dopravní značky s doporučenou rychlostí 70 km/h a upozornění na úsek častých dopravních nehod.

Další tragická se stala letos v únoru. 18letá řidička ve vysoké rychlosti dostala smyk, vyjela do protisměru a srazila se s dodávkou. Náraz zabil dva mladé lidi, kteří s ní seděli v autě. Ona sama vyvázla jako zázrakem pouze s lehkým zraněním a stejně dopadla i osádka dodávky.

ŘSD poté přidalo přenosnou značku snižující rychlost na 60 km/h, ovšem jen na mokré silnici. Jenže před nedávnem jel z Bludova směrem na Šumperk příliš rychle další řidič. V zatáčce dostal smyk a vyjel mimo silnici. Skončil v příkopu, naštěstí bez vážných následků.

„Jde skutečně o velmi nebezpečný úsek, který vyřeší až obchvat Bludova, takže většina řidičů nebude muset jezdit přes kopec,“ uvedl šéf odboru dopravy šumperské radnice Radek Novotný.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.