Studenti prostějovského gymnázia a olomoucké průmyslovky odloží klasické sešity a budou se učit na  noteboocích. Ilustrační foto

Studenti prostějovského gymnázia a olomoucké průmyslovky odloží klasické sešity a budou se učit na noteboocích. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Školy chtějí zrušit tabule či sešity a nahradit je notebooky

  • 8
Ždímání houby, psaní křídou na tabuli a zapisování poznámek do sešitu. Tomu všemu bude na školách brzy konec. Další školy v Olomouckém kraji se rozhodly, že v horizontu pár let vymění všechny sešity a učebnice za notebooky.

Učitelé budou v brzké době vysvětlovat studentům látku přes počítač na Gymnáziu Jiřího Wolkera v Prostějově a Střední průmyslové škole strojnické v Olomouci. Školy na tuto změnu dostaly dotace z Evropské unie. Nejsou přitom prvními v kraji, podobná praxe už funguje i na některých soukromých školách. A přidávat se chtějí další.

Studenti na počítači začnou vypracovávat také testy a známku pak okamžitě uvidí na monitoru. "Blíží se doba, kdy budou studenti běžně do výuky nosit notebooky a je potřeba, aby na to učitelé byli schopni reagovat. Notebooky už nejsou tak finančně nedostupné a je nutné připravit studentům podmínky pro jejich využívání ve výuce," popisuje Michal Vodička z Gymnázia Jiřího Wolkera v Prostějově.

Právě jeho škole a olomoucké střední strojnické průmyslovce se podařilo na tento nápad získat evropské peníze. "Nakoupili jsme pro studenty a učitele 62 notebooků, které se pak rozdělily mezi školy. Kromě výuky informačních technologií tak mohou studenti využívat počítače i ve výuce matematiky, fyziky, biologie či cizích jazyků," dodává Vodička. V Prostějově chtějí výuku na počítačích zahájit do dvou nebo tří let.

A jak vlastně výuka bude probíhat? Učitel připraví učivo v e-learningovém systému a v hodině potom studenti pracují s připravenými materiály. V případě testu pak student i učitel okamžitě vidí výsledek.

"Výhodou je, že mohou všichni pracovat i doma a případně tam i vyplňovat testy. Je možné omezit dobu určenou pro vyplnění testu a snížit tak možnost opisování z učebnice nebo z internetu," vysvětlil vyučující. Celý projekt, jehož rozpočet činí téměř pět milionů korun, zaplatily z pětaosmdesáti procent evropské dotace, zbytek pak stát.

Součástí výuku jsou například i videa z YouTube

Obdobnou výuku začalo vloni testovat i dvaatřicet druháků z olomoucké střední průmyslové školy elektrotechnické. "V praxi to vypadá tak, že když se například ve fyzice probírá nějaký fyzikální jev, už mají všichni studenti v notebooku zpracované materiály od učitele včetně videí a odkazů. Pak si třeba kliknou na YouTube a konkrétní jev si prohlédnou," popisuje koordinátor projektu Pavel Chroust.

Celý projekt je podle šéfa odboru školství na krajském úřadě Miroslava Gajdůška ojedinělý nejen v rámci Olomouckého kraje, ale i celé republiky. "Pokud bude úspěšný, možná se notebooky rozšíří do ostatních škol," říká Gajdůšek. "Za pár let to možná bude vypadat tak, že notebooky nahradí mnohem menší zařízení ve velikosti telefonů," dodal.

Studenti si novinku pochvalují. "Je to super. Většina z nás sedí doma pořád u počítače, takže teď se od něj nemusíme odtrhnout," shrnul jeden ze studentů Dan Nepejchal.