Volná místa v lavicích mají v Olomouckém kraji jak učební obory, tak například i olomoucké gymnázium či obchodní akademie. (Ilustrační snímek)

Volná místa v lavicích mají v Olomouckém kraji jak učební obory, tak například i olomoucké gymnázium či obchodní akademie. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Volná místa hlásí učební obory, olomoucké gymnázium i obchodní akademie

  • 0
Gymnázia, obchodní akademie, ekonomická lycea, strojnické průmyslovky či učňovské obory. Prakticky všechny typy škol nenaplnily v Olomouckém kraji své třídy a nabízí studentům volná místa. Přihlášky na ně mohou děti podávat od tohoto týdne, kdy také začíná druhé kolo přijímacích zkoušek.

Nabídku středních škol a učilišť zahrnující desítky volných míst v nejrůznějších oborech zveřejnil na svých stránkách Krajský úřad Olomouckého kraje.

"Volných míst je dostatek, a to jak na učňovské obory, tak na ty s maturitní zkouškou. Vybrat si mohou i ti zájemci, kteří se hlásili na gymnázia a chtěli by to zkusit znovu. Některá z nich, která jsou v malých městech, ještě přijímají," říká šéf odboru školství Olomouckého kraje Miroslav Gajdůšek.

Jedním z nich je i to uničovské. Po prvním kole jim ve třídě čtyřletého studia zbylo osm volných míst. "Přihlášky si zájemci mohou podávat do příštího čtvrtka, přijímačky jsou v pátek. Tentokrát nepůjde o žádné testy, hodnotit uchazeče budeme čistě podle prospěchu," informuje ředitel gymnázia Roman Riedl.

V Olomouci mají volná místa na gymnáziu i obchodní akademii

Šanci uspět na gymnáziu mají i děti hlásící se ze sedmých tříd, letos na ně na olomouckém Gymnáziu Čajkovského zbylo nejméně šest míst. "Zatímco čtyřleté i osmileté studium jsme zaplnili, na šestiletém bilingvním s výukou španělštiny stále zbývá šest nebo sedm míst. Přijímat žáky budeme na základě prospěchu, podle počtu zájemců a pohovoru," uvádí ředitel gymnázia Radek Čapka.

Šest volných míst v jedné ze svých tříd si vysvětluje počtem bilingvních škol v Olomouci: "Je to těžké, v Olomouci jsou hned tři bilingvní šestiletá studia, která si konkurují. A také zde hraje roli věk našich studentů. Zatímco na čtyřleté gymnázium mohou dojíždět i z větší dálky, menší děti se raději hlásí v místě svého bydliště."

Pro druhé kolo se rozhodla i olomoucká obchodní akademie, která přijme na dva své obory celkem ještě deset žáků. "Není to tak, že bychom druhé kolo vypisovali proto, že bychom neměli dostatek zájemců, některé uchazeče jsme i odmítali, ale některé z dětí se dostaly k nám i na další školu. A pokud to bylo například gymnázium, vybraly si je," vysvětluje Igor Kubín, zástupce ředitelky.

Na učebních oborech mohou přijmout desítky dětí

Na učebních oborech si případní zájemci mohou vybírat hned z několika profesí a desítek volných míst. "Samozřejmě je výběr z volných míst na učebních oborech stále velký, i když se nám podařilo částečně zastavit propad zájmu, který tu byl. Daří se nám zaplňovat obory, jako je kominík, klempíř či obráběč, o které dříve neměl zájem nikdo," nastínil Miroslav Gajdůšek.

Kde jsou místa

Gymnázium Olomouc Čajkovského, šestileté studium: 5

Gymnázium Uničov, čtyřleté studium: 8

Obchodní akademie Olomouc, dva obory: 10

SPŠ strojnická, Olomouc, pět oborů: 91

SPŠ, Přerov, tři obory: 29

SPŠ stavební, Lipník, dva obory: 57

Švehlova střední škola, Prostějov, deset oborů: 97

SPŠ elektrotechnická, Mohelnice: 26

SOU zemědělské, Loštice, čtyři obory: 32

(zdroj: Krajský úřad)

Kdo se chce stát cukrářem nebo elektrikářem, může zkusit štěstí například na střední odborné škole v Litovli. Volných tu mají jedenáct míst pro cukráře a šest pro elektrikáře, vybírat ty úspěšné budou podle prospěchu.

"Chceme vypsat ještě třetí kolo, termín bude na webových stránkách školy," říká ředitel školy Pavel Skácel. Podle něj počet volných míst na jeho škole úměrně roste s poklesem demografické křivky.

"Vzhledem k tomu, že i některá gymnázia se potýkají s nedostatkem žáků, v dalších kolech přijímacího řízení velké přílivy žáků neočekáváme. Opak by byl velkým a příjemným překvapením. Nicméně neúspěchy žáků u maturit mohou znamenat určité oživení učebních oborů do budoucna," myslí si.

To částečně potvrzuje i Miroslav Gajdůšek, podle kterého jsou státní maturity spolu se znovuzavedením přijímaček u maturitních oborů a osvětou mezi rodiči i žáky důvodem, proč se daří znovu alespoň částečně naplňovat i ty obory, které školy dříve zavřely.

"Rodiče si začínají uvědomovat, jak je důležité uplatnění na trhu práce, a podle toho se s dětmi rozhodují," dodává Gajdůšek.