Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sládek: Tradiční piva musíme předat potomkům, ovocná příjemně ladit

  11:08aktualizováno  11:08
Míchat pivo s ovocem? Pro české pivaře dlouhé roky nemyslitelná věc. V posledních letech však ovocné speciály do hospod pronikají čím dál častěji. A další přibudou. Sládek Petr Kostelecký z Pivovaru Litovel dohlíží na výrobu tradičně vařeného piva a stejně tak na stále oblíbenější ochucená piva.

Petr Kostelecký je už bezmála dvacet let sládkem litovelského pivovaru. Podílí se i na výrobě ochucených speciálů. | foto: Archiv pivovaru

Kdyby vám někdo před lety řekl, že se pivo bude míchat s ovocem, co byste mu řekl?
To, že se ovoce, respektive ovocné limonády přidávaly k pivu, není ve světě tak úplně nová věc. Já jsem to zažil v německy mluvících zemích před více než dvaceti lety, kde takzvané radlery neboli míchané alkoholické nápoje na bázi piva byly v restauracích běžnou součástí nabídek nápojů. Jenže českého zákazníka jsem vždycky vnímal v dobrém smyslu jako vysoce konzervativního konzumenta. Razantní nástup ochucených piv u nás mě trochu překvapil, respektive ta výrazná změna chování zákazníků. Dá se říct, že v posledních letech došlo doslova k revoluci na českém pivním trhu z pohledu těchto speciálů.

Co vy sám osobně, jak se srovnáváte s tímto trendem?
Byl vždycky spíš strážcem konzervativních hodnot, myslím tím hlavně pivní fenomén. U mě má dodnes přednost klasicky vařené pivo, které se drží po staletí a má tady velkou tradici a vysokou kvalitu. To nás zavazuje držet tuto kvalitu nadále pro další generace. Člověk by se však v rámci svého oboru neměl uzavírat novým trendům, a tak to činím i já. K určitým druhům piva se člověk musí takzvaně prochutnat, a tak to je i v případě ovocných speciálů.

Jak jste se v pivovaru dopracovali k první várce ochuceného piva?
Sledovali jsme vývoj trhu a ve chvíli, kdy bylo jasné, že na poli ochucených piv začíná být u nás živo, tak jsme připravili některé ochucené speciály. Před dvěma lety jsme začínali limetkou, malinou a zázvorem. Nejdřív jsme začali s lahvemi, dnes už prodáváme i sudové a letos už kombinujeme další chutě. Před pár dny jsme začali s distribucí nových míchaných nápojů - nealko radler pomelo a alko verze červený pomeranč. Je to i barevně zajímavá záležitost.

Vedle vaření piva jsou tak z litovelských pivovarníků odborníci i na ovocné příchutě?
Za ty dva roky jsme se v oblasti míchaných piv hodně naučili. Jaké musí být poměry, aby ochucený nápoj byl příjemný. Šli jsme cestou specifického ladění, snažili jsem se udělat tato ochucená piva zdravá. Od začátku jsme vyloučili přídavky umělých sladidel, umělých barviv, konzervantů. S pivem se míchají jen výluhy z ovoce, některé s přídavkem zeleninových či jiných rostlinných ingrediencí.

Jak získáte výluhy z ovoce?
Objednáme si je takzvaně na míru podle toho, co dáme dohromady v našem vývoji. Pokud se nám vzorek jeví zajímavý a projde testací v rámci pivovaru, tak domlouváme dodavatele. Prvotní je ale naše zkoušení.

Jak vlastně probíhá výroba míchaného nápoje?
Jsou to skutečně nápoje míchané v průběhu pivovarské výroby. Vezmete hotové pivo a ovocnou složku a v určitém poměru se smíchají. Jde o to, aby vyšel ochucený produkt v optimální chuti, která je zajímavá.

Petr Kostelecký

Pětačtyřicetiletý sládek Pivovaru Litovel pochází z Boskovic. Absolvoval Vysokou školu chemicko-technologickou, v pivovarnictví pracuje od roku 1990. Než přišel do Litovle, pracoval ve dvou pivovarech na Moravě. V Litovli nastoupil v roce 1994 hned do pozice sládka. Působí v odborných komisích, je degustátorem na významných degustačních soutěžích po celé republice.

Kdo tyto speciály testuje?
První testace jsou napříč pivovarem. Je tu 160 zaměstnanců, a to už je určitý názorový vzorek. Probíhají ale také anonymní degustace s běžnými spotřebiteli.

Jaké příchutě se s pivem nejlépe "snáší"?
K pivu se obecně hodí citrusové plody. Myslím, že zajímavá je novinka míchaná z pomela nebo z červeného pomeranče. Zajímavé jsou také maliny, brusinky.

Vyrábíte i medové pivo, ale pouze pro polský trh. Jak se mu daří a proč je nevyrábíte i pro český trh?
Medové pivo vyrábíme pro zákazníka v polské části Slezska. Objednal si u nás pivo na míru. Společně jsme ladili i finální chuť. Medový speciál se tam velmi dobře prodává. Jinak by to bylo v tuzemsku. Podíl medu je v tomto pivu dosti vysoký, takže tuzemského zákazníka by myslím překvapila výrazně medová chuť a aroma, jde o jakousi pivní medovinu. Lidé v Česku jsou připraveni spíš na dominanci pivních složek. Jsme ale připravení i na určitou modifikaci medového piva pro tuzemského zákazníka. Myslím si že generace "odkojená" klasickým pivem se pomaleji dostává k ochuceným pivům, ale úplně jinak je to u mladé nastupující generace, u mnoha žen, které jsou ke změnám přístupnější a otevřenější.

Jaká je vůbec budoucnost ovocných piv?
Myslím si, že jsme pořád na začátku. Máme další nápady, chceme vyvíjet další produkty. Předpokládám, že už v průběhu tohoto léta se objeví další příchuť. Ale o našich plánech v této oblasti nechci pochopitelně mluvit úplně konkrétně. Konkurence má být překvapená, ne připravená.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.