Tizian Vecelli - obraz Apollo a Marsyas

Tizian Vecelli - obraz Apollo a Marsyas | foto: archiv

Tizianův obraz Apollo a Marsyas je v Olomouci, přivezl ho obrněný vůz

  • 6
V Olomouci bude od čtvrtka k vidění jeden z nejcennějších obrazů, kterými se podle odborníků může Česká republika chlubit. Zřejmě nejslavnější tuzemský obraz Apollo a Marsyas od Tiziana převezl do krajského města z Kroměříže obrněný vůz chráněný policisty.

Skvostné dílo s názvem Apollo a Marsyas od italského malíře Tiziana (Tizian Vecelli) bude od čtvrtka až do konce března k vidění i v Arcidiecézním muzeu na Václavském náměstí v Olomouci. Poté se na sezonu vrátí domů, do obrazárny kroměřížského Arcibiskupského zámku.

Tizian Vecelli

Jedno z nejdražších uměleckých děl na českém území - Tizianův obraz Apollo a Marsyas - vévodil tizianovským výstavám v Londýně, Washingtonu, Benátkách či Paříži.

Plátno v roce 1673 zakoupil olomoucký biskup Karel z Lichtenštejna-Castelkorna od obchodníků s uměním bratrů Imstenreadových. Ti kolekci, která obsahovala mnohé ze sbírek popraveného anglického krále Karla I., nejdříve nabídli císaři Leopoldu I. Z prodeje však sešlo a celý kabinet postupně doputoval až na Moravu do olomoucké biskupské rezidence.

"Převáželi jsme ho za nadstandardních bezpečnostních opatření," potvrdil vedoucí uměleckohistorického oddělení Arcidiecézního muzea v Kroměříži Ondřej Zatloukal. "Víc o nich ale mluvit nemohu," řekl stroze.

Můžete tedy aspoň naznačit, jaká jsou ona "standardní opatření"?
(smích) Ani to ne. K mlčenlivosti mě zavazuje smlouva mezi muzeem a majitelem sbírky, tedy Arcibiskupstvím olomouckým.

Dobrá... Na jakou částku je ten obraz pojištěný? Při minulé výpůjčce to bylo přes miliardu korun.
Ta částka je vysoká, mimořádně vysoká. Jde řádově o stamiliony korun. Ale i tady platí, že k tomu nic víc říct zase nemohu.

Když je nyní pryč ten nejcennější obraz, bude to mít podle vás vliv na návštěvnost obrazárny Arcibiskupského zámku?
Zámek je od října do března zavřený, otevírá se jen o víkendech a pro předem objednané skupiny, takže vliv to mít nebude. Výstavu jsme plánovali právě tak, aby nenarušila hlavní sezonu na zámku. Obraz jsme odvezli, když skončila jedna sezona, a do začátku té další ho vrátíme.

Jak často se kroměřížský Tizian půjčuje?
Řekl bych, že výjimečně vzhledem k tomu, jak je žádaný. Jakákoliv tizianovská výstava bez něj je nemyslitelná, my však odmítáme menší akce a půjčujeme ho jen na ty velké a reprezentativní, jako byly třeba výstavy v Benátkách, Vídni nebo Paříži. Nebo jako bude v sezoně 2013 - 2014 výstava v Římě. V takovém případě je pro nás samozřejmě čest, že tam bude obraz z České republiky. Dělá to reklamu i Zlínskému kraji a kroměřížské obrazárně, protože tam upozorňujeme na to, že jsou zde i další mimořádné obrazy, kvůli kterým stojí za to přijet.

Obrazárnou Arcibiskupského zámku v Kroměříži ročně projde 11 tisíc návštěvníků. Odpovídá to významu toho obrazu?
Samozřejmě že ne. Ale odpovídá to do značné míry kulturnosti národa. Kolekce obrazů, která je v Kroměříži, se dá srovnat s tím, co mají v Národní galerii v Praze. Ani tam není návštěvnost příliš vysoká. U nás lidé prostě nechodí o víkendech do galerií jako třeba lidé v západních zemích. Tiziana oceňují víc zahraniční návštěvníci než my tady doma.

Není to i tím, že je slabá propagace? Vědí lidé, že je v Kroměříži nejhodnotnější obraz v zemi?
Pro jeho propagaci se dělá v poslední době velmi hodně. Je ve všech průvodcích, letácích, prezentujeme ho na veletrzích cestovního ruchu. Rezerva tam však stále je, proto chystáme spolu s kastelánem nový scénář návštěvnických tras po zámku. Slabá návštěvnost je daná i tím, že zámek je přístupný jen půl roku. Na tak krátkou sezonu to zase není tolik špatné.

Nebyly někdy snahy dostat obraz do Národní galerie, kde by ho vidělo víc lidí?
Nic takového jsem nezaznamenal. Uvědomme si, že biskup ho koupil už v 70. letech 17. století, takže s Kroměříží a Olomoucí je velmi hluboce spjat.