Inspektoři mimojiné odhalili, že některé cestovní kanceláře v Olomouckém kraji do ceny v nabídce nezapočítávají takzvané povinné poplatky. Účtují je potom zvlášť. (Ilustrační snímek)

Inspektoři mimojiné odhalili, že některé cestovní kanceláře v Olomouckém kraji do ceny v nabídce nezapočítávají takzvané povinné poplatky. Účtují je potom zvlášť. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Cestovky podvádějí, při výběru dovolené mlží o ceně či reklamacích

  • 0
Více než polovina cestovních kanceláří neobstála v kontrolách České obchodní inspekce v Olomouckém kraji. Sítem posledních šestnácti kontrol jich neprošlo deset, nesrovnalosti inspektoři našli v konečném vyúčtování ceny či při vymezení lhůty na reklamaci.

"Nedostatků poškozujících zákazníky je hodně," konstatoval ředitel inspektorátu České obchodní inspekce (ČOI) pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj Mojmír Bezecný.

Sami inspektoři však zároveň zároveň upozorňují, že nemohou přijít na všechny podfuky a fígle, které mnohé cestovky používají.

"Opakovaně se objevují špatně účtované ceny, kdy cestovní kanceláře do nich nezahrnou takzvané povinné poplatky, které mají být součástí konečné ceny, a cestovky je potom účtují zvlášť," vysvětlil Bezecný.  

"Takové jednání může klienta negativně ovlivnit, protože v případě správného účtování by se mohl rozhodnout pro jinou, levnější cestovní kancelář," doplnil ředitel inspektorátu.

Jeho lidé se v regionu setkali také s tím, že cestovní kanceláře opakovaně řádně neinformují spotřebitele o reklamacích. Například mají ve smlouvě kratší lhůtu pro uplatnění reklamace, než určuje zákon.

"V jedné smlouvě bylo uvedeno čtrnáct dnů, přitom reklamaci je možné uplatnit do tří měsíců od ukončení pobytu nebo zájezdu,“ popsal Bezecný.

Objevují se i případy opožděného vyřízení reklamací. Jedna cestovka například o měsíc překročila termín na odpověď.

Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová doplnila další závady, na které inspektoři narážejí.

"Měli jsme tady případ, kdy cestovní kancelář garantovala pláž ve vzdálenosti do 500 metrů od hotelu, a bylo to hodně přes kilometr. Pro handicapovaného člověka to už byl zbytečný problém," popsala Fléglová.

Rodině ze Zábřehu naúčtovali úklid hned dvakrát

Rodina ze Zábřehu se sice dočkala vyřízení reklamace, ale měla po dobrém pocitu z letošní zimní dovolené.

"Podepsali jsme smlouvu, ve které byla cena včetně úklidu po našem odjezdu. Jenže peníze za úklid po nás chtěli ještě jednou samostatně. Bylo kolem toho hodně nepříjemných tahanic," uvedla žena, která si nepřála uvést jméno.

Pokuty za zjištěné nedostatky se podle šéfa krajského inspektorátu ČOI Mojmíra Bezecného pohybovaly v částkách do deseti tisíc korun.

Inspektoři budou v kontrolách cestovek pokračovat, protože loni vzrostl počet zjištěných porušení povinností oproti roku 2011 o deset procent a letos podle výsledků dosavadních kontrol to vypadá, že počet negativních zjištění ještě vzroste.

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) v návaznosti na zjištění ČOI pravidelně připravuje pro členy výčet příslušné legislativy.

"V kooperaci se zástupci ČOI jsme vytvořili pro potřeby členů vzorové materiály, které jsou v souladu s českou právní úpravou, jako například vzorový reklamační řád, návod, jak postupovat při obdržení reklamace apod. Není v zájmu AČCKA, aby na trhu podnikaly neseriózní a klamavé subjekty," sdělila tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková.