Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Speciální značka má propagovat výrobky z Hané. Nefunguje, říkají kritici

  17:13aktualizováno  17:13
Titul Haná - regionální produkt není podle jeho držitelů tím, čím by měl být. Značku podle nich není vidět, a proto volají po změnách, výtkami nešetří ani zastřešující Asociace regionálních značek. Sdružení, které má udělování značky na starosti a získalo na to i stotisícovou dotaci, ale kritiku odmítá.

Značka Haná regionální produkt.

Bojovat o regionální značku potvrzující původ výrobku v regionu, originalitu a zajímavost, nás stojí spoustu energie a času, zlobí se výrobci z regionu, kteří ji získali či o ni usilují. A když konečně značku vybojují, dlouho čekají na slibované výhody, jako jsou propagace nebo pořád odkládaný tisk novin Doma na Hané.

"O titul Haná - regionální produkt jsme velmi stáli. Jenže stejně jako několik dalších výrobců jsme jej dostali až po turistické sezoně. Navíc ani tři měsíce poté nejsou k dispozici slibované propagační materiály," postěžoval si Zbyněk Poštulka z Loštic, výrobce vyhlášených tvarůžkových moučníků.

"Materiály jsme přitom chtěli vzít třeba na výstavu Regiontour a propagovat se tam. Zatím spíš my propagujeme značku, než bychom z toho měli nějaké výhody," dodal.

Navíc ani více než čtvrt roku od udělení certifikátu neuzavřel Aktiv plus s výrobci smlouvu o používání značky stejně jako se všemi ostatními na podzim certifikovanými výrobci.

"Když to vezmu do důsledků, tak bychom neměli značku používat, protože ji vlastně propagujeme bez souhlasu majitele. Můžeme upomínat - a nic se neděje," nechápe Poštulka.

Sdružení, které značku udílí, nedělá co má, říkají kritici

Stejně jako Josef Sýkora, který má certifikát na své dřevěné výrobky už od roku 2009, volá po změně takzvaného regionálního koordinátora Asociace regionálních značek České republiky.

značka haná

Titul Haná - regionální produkt je originální podporou místních výrobců. Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnit tradiční regiony.

Zákazník, který si koupí produkt označený regionální značkou, má jistotu, že výrobek má původ v daném regionu, je kvalitní, nepoškozuje životní prostředí a je jedinečný ve vztahu k regionu například tradicí, surovinami nebo řemeslnou prací.

"Od počátku Aktiv plus nedělá to, co má. Jediným řešením je, aby certifikaci a vše kolem zajišťoval někdo jiný, kdo se tomu bude věnovat," řekl Sýkora. Ten patří k největším kritikům.

Podle něj nebylo sdružení schopno ani smysluplně vyčerpat krajskou dotaci. "Propagační materiály, na které je také určena, jsme potřebovali teď, jenže Aktiv požádal o prodloužení termínu na čerpání dotace až do letošního května.

S prací sdružení navíc není spokojena ani Asociace regionálních značek České republiky, která zastřešuje všechny značky.

"Značka Haná - regionální produkt zatím nefunguje. Pořád dostáváme stížnosti a situace se nelepší. Pokud neuvidíme v brzké době zlepšení, budeme ji muset řešit," sdělila národní koordinátorka Kateřina Čadilová.

Změna držitele značky by byla velmi problematická

Ta tvrdí, že je problém se samotnou registrovanou značkou. "Ta značka je vlastnictvím Aktivu plus. Pokud se změní regionální koordinátor, buď by muselo sdružení značku postoupit, nebo by se muselo začít s jinou značkou úplně od začátku. To ale není reálné," konstatovala Čadilová.

Aktiv plus kritiku odmítá. "Vidím to jako snahu některých lidí dostat nás pryč. Vím, že o naši roli usiluje nejvíc právě pan Sýkora, který je naším největším kritikem," řekl za sdružení jeho šéf Zdeněk Manek.

Podle něj jsou smlouvy s výrobci certifikovanými loni v září už připraveny. "Musely se pouze vyprecizovat," uvedl. Odsun čerpání dotace na propagační materiály pak zdůvodnil právě kritikou ze strany oponentů. "Zastavil jsem čerpání peněz kvůli neustálým výpadům proti nám až do té doby, než se situace vyjasní," nastínil Manek.

Sýkora ale odmítá, že by "prahnul" po možnosti mít značku pod palcem. "Mně jenom vadí, když se práce nedělá pořádně. Myslím, že měli dost příležitostí všechno napravit. Neudělali pro to ale nic. Když může dobře fungovat sousední značka Jeseníky – originální produkt, tak nevím, proč to nejde zrovna tady," řekl.

Podotkl také, že smlouvy, které se podle Manka precizují, nemají ani on a další výrobci certifikovaní v roce 2009. "Nevím, co chtějí vymýšlet. Smlouvy se dají využít z regionů, kde to funguje," řekl Sýkora.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Žena, kterou policie hledá kvůli falešným receptům na léky, se kterými se...
Žena vyzvedla léky na falešné recepty, podruhé neuspěla. Hledá ji policie

Přerovští policisté požádali veřejnost o pomoc při pátrání po ženě, která vyrazila nejméně dvakrát do místních lékáren s falešnými recepty. V jednom případě s...  celý článek

Pocit myši hledající cestu z labyrintu si mohou lidé vyzkoušet v nové...
VIDEO: Z kukuřičných polí jsou bludiště, lidé zkoušejí nejrychlejší průchod

Nejméně na čtyřech místech Olomouckého kraje mohou milovníci bludišť vyzkoušet novou turistickou atrakci - labyrinty vysekané v kukuřičných polích. Při hledání...  celý článek

Třináctiletá dívka vystoupila na zastávce z autobusu a poté chtěla přejít na...
Třináctiletá dívka obešla autobus a vkročila do silnice, srazilo ji auto

Vrtulník záchranné služby letěl v neděli k vážné nehodě na Šumpersku. Třináctiletá dívka vystoupila na zastávce z autobusu a vykročila přímo před projíždějící...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.