Olomoucký primátor dal hlavní díl viny na zrušení přechodů v Hodolanské ulici (na snímku ze srpna) úředníkům. MF DNES ale zjistila, že on i další politici o něm věděli s několikaměsíčním předstihem.

Olomoucký primátor dal hlavní díl viny na zrušení přechodů v Hodolanské ulici (na snímku ze srpna) úředníkům. MF DNES ale zjistila, že on i další politici o něm věděli s několikaměsíčním předstihem. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Vinu za rušení přechodů hodili politici na úředníky, přestože o něm věděli

  • 10
Když v létě přišla rušná Hodolanská ulice v Olomouci o přechody pro chodce, přisoudil primátor hlavní díl viny úředníkům, kteří o všem řadu měsíců věděli. Ve skutečnosti ale mají máslo na hlavě i radní. O riziku zrušení přechodů měli informace už minimálně od ledna, přesto se o půl roku později tvářili zaskočeně.

Píše se úterý 13. ledna 2015 a olomoučtí radní na zasedání v bodě č. 17 jednají o přechodech. Důvodovou zprávu předkládá přímo primátor. Zástupci koalice se v ní mimo jiné dočtou, že dopravní policie kvůli nesouladu s normami žádá zrušení několika přechodů v Hodolanské.

„Dle zjištěných informací dojde k odstanovení těchto přechodů nejpozději do 30. června 2015 a ihned poté i k fyzickému zrušení přechodů,“ píše se v důvodové zprávě, kterou má redakce k dispozici. V půli srpna „zebry“ z Hodolanské k překvapení místních skutečně zmizely.

„Přejít jednu z nejfrekventovanějších ulic města se téměř nedá. Nebezpečné to tu bylo i s přechody,“ zlobila se tehdy Olomoučanka Gabriela Kocourková.

Politici vzápětí reagovali útokem na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kterému silnice v Hodolanské mu patří a přechody odsud vymazalo. Radnice ŘSD veřejně vytkla, že jí nedalo vědět, kdy se tak stane.

„Vedení města považuje za velmi politováníhodné, že je o termínu odstranění vlastník komunikace neinformoval,“ stálo v tiskové zprávě ze 16. srpna.

Zrušení přechodů nás zarazilo, tvrdil primátor, byť o něm věděl

O tom, že už v lednu měli radní na stole dokument, podle něhož „zebry“ zmizí začátkem léta, se však magistrát nezmínil. Staněk v tiskové zprávě naopak doslova mluví o tom, jak vedení města „zarazilo nečekané zrušení hned několika přechodů v Hodolanech“. Na druhou stranu se o plánovaném zániku „zeber“ stručně zmiňuje další zpráva magistrátu ze začátku února.

Tím, že město o plánech na rušení přechodů v Hodolanské vědělo, se vzápětí hájilo i ŘSD. Na jaře vznikl další dokument, který ŘSD vymazání „zeber“ ve výsledku nařídil. MF DNES ho má rovněž k dispozici. Jde o osm přechodů v Hodolanské a další tři v navazující Divišově.

„Na základě podnětu od policie vydal krajský úřad 16. března 2015 tzv. Stanovení místní úpravy. Jednalo se o zrušení přechodů na silnicích I. třídy v Olomouci, a to do 30. srpna 2015. Toto Stanovení bylo mimo jiné zasláno i magistrátu města Olomouce,“ řekla v srpnu mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Vedení města následně přešlo z útoku do obrany. A jak se teď ukazuje, rozhodlo se obětovat vlastní úředníky.

„Je pravdou, že 16. března přišlo z kraje oznámení, které přechody budou k 31. srpnu zrušeny. Odbor dopravy jej nevyhodnotil dostatečně správně. Bohužel nevyslal signál samosprávě, abychom mohli jednat. Ty tři měsíce se mohly využít intenzivněji a nemuselo dojít k tomu, k čemu nakonec došlo,“ řekl primátor na konci srpna.

Chyba byla u úředníků, neinformovali nás, trvá na svém Staněk

Nyní Staněk pro MF DNES po konfrontaci s důvodovou zprávou přiznává, že o riziku zániku přechodů věděl už v lednu.

„Proto jsem také vzápětí zahájil kroky, které tomu měly zabránit. Už v lednu začal odbor dopravy na můj pokyn komunikovat s krajským úřadem. Informovali jsme je, které přechody máme mezi investičními prioritami, že na ně necháváme zpracovat projektovou dokumentaci a že budou v nejbližším možném termínu uvedeny do souladu s normou,“ vypočítává.

Je přesvědčen, že se kvůli přechodům mezi stupni veřejné správy spustila standardní úřední komunikace, v níž by se politici neměli nijak angažovat.

„Chyba se stala ve chvíli, kdy v březnu dostal náš odbor dopravy ono oznámení z krajského silničního správního úřadu. O jeho existenci jsme nebyli informováni,“ zopakoval Staněk.

Lidé se nakonec vrácení přechodů dočkali díky ministerstvu

Ten má za to, že pokud by úředníci dospěli k názoru, že se jednání vyvíjí špatným směrem, mohli dát politikům vědět.

„Mohli jsme alespoň zkusit pomoct. To se ale nestalo,“ hájí se. Verzi, že se koalice tímto pokusila svalit odpovědnost za přechody na úředníky, primátor jednoznačně odmítl.

„Nikoliv,“ odvětil Staněk. Reakce ze strany odboru dopravy ale chybí, Petra Pospíšilová, která stojí v jeho čele, na dotazy k přechodům nereagovala.

Pro lidi z Hodolan se nakonec situace stočila správným směrem. Město se na ministerstvu dopravy ohradilo proti krajském rozhodnutí o zrušení „zeber“. A to dalo Olomouci zapravdu, smí se tak namalovat zpět. Ministerstvo uznalo, že i když s normou neladily, byly prakticky jediným místem, kde se dalo bezpečně přejít. Stanovisko kraje tak ministerští úředníci zrušili (více čtěte zde).