Na stotřicítku není R46 stavěná, oponují ministrovi odborníci i policie

  • 218
Cestu z Olomouce do Vyškova by to urychlilo jen o tři až čtyři minuty. Přesto otázka vrácení stotřicetikilometrové maximální rychlosti na většinu silnice R46 rozděluje jak řidiče, tak především ministra dopravy Zdeňka Žáka a dopravní odborníky s policií. Podle nich na ni silnice není stavěná.

Když minulý týden ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák osobně na R46 odstartoval výměnu značek spojenou se zvýšením rychlostního limitu na 110 a ve dvou úsecích dokonce na 130 kilometrů v hodině (více čtěte zde), dal najevo, že by tato v Česku nejvyšší povolená rychlost měla platit na mnohem větší části silnice než na nynějších zhruba deseti kilometrech.

"Mým cílem je, aby se na celé R46 vrátila původní maximální rychlost, tedy 130 kilometrů v hodině. S výjimkou několika krátkých úseků, kde uznávám, že musí být rychlost nižší kvůli opravdu malým poloměrům zatáček. Případně na průjezdu Prostějovem. Ale na rovných úsecích třeba z Prostějova do Olomouce opravdu nedává nižší rychlost smysl," řekl tehdy ministr.

Za pomyslné "brzdy" řidičů označil policii a dopravní odborníky. "Aby se na silnici opravené za stovky milionů - s nejmodernějším povrchem a svodidly co nejsou ani na D1 - kvůli nějakým stupidním normám jezdilo pomaleji než v době, kdy tu byly vyjeté koleje a rezavá svodidla, proti tomu chci bojovat," řekl Žák.

"Je nutné svést boj s policií i s dopravními odborníky. Normy musí sloužit lidem a ne naopak. Když vyplývá něco tak pitomého jako snížená rychlost na opravené silnici z normy, tak musíme najít buď jiné řešení nebo tu normu změnit," dodal.

Stotřicítka zmizela z R46 v roce 2011, popudem k tomu byla mimo jiné i nehoda, při které rychle jedoucí auto přeletělo přes svodidla a narazilo do vozu v protisměru. Zemřelo všech šest cestujících z obou aut včetně dítěte. Kontroly pak ukázaly, že svodidla byla na řadě míst ve špatném stavu a místy až o 40 centimetrů nižší, než dle norem měla být. Novým maximem se stala "stovka".

Silnice byla stavěna jen na stovku, připomíná policie i odborník

Následovaly dva roky trvající opravy svodidel i povrchu silnice, po kterých Ředitelství silnic a dálnic navrhlo zvýšení maximální rychlosti na 110 km/h. Ministr dopravy ale nakonec prosadil i 130.

14. října 2013

"Byl velký boj, na ministerstvu to pořád nešlo, a až teprve když jsem začal vyhrožovat, že to někoho bude stát křeslo, tak se najednou rychle řešení našlo," nastínil Žák způsob, jakým se stotřicítka na R46 vrátila. Proti přitom byli dopravní odborníci, policie i třeba ministerstvo vnitra. Většina silnice na to podle nich nemá potřebné parametry.

"Doporučili jsme, aby v některých úsecích zůstala rychlost snížená kvůli tomu, že jsou tam příliš úzké krajnice," řekla například ČTK Milena Bačkovská z odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra.

Právě chybějící odstavný pruh, prudké zatáčky, z nichž některé mají špatný náklon, a mnoho míst se stoupáním a klesáním, kdy není dostatečný rozhled přes horizont, patří mezi hlavní argumenty dopravních odborníků, proč by na R46, z níž téměř polovina byla postavena ještě v sedmdesátých letech, stotřicítka být neměla.

"Podle kategorizace silnic patří R46 do kategorie s návrhovou rychlostí do sto kilometrů v hodině. Pokud tam někdo povolí 110 nebo dokonce 130, tak si musí být jistý že ví, co dělá. Třeba u Brodku u Prostějova teď řidiči vyjedou stotřicítkou na horizont, za kterým může být nehoda nebo porouchaný kamion, a řidič má jen malou šanci to ubrzdit, zvláště v noci nebo za deště," říká například krajský koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

Názor, že by na R46 stotřicítka být neměla, zastává i policie. "Určení maximální rychlosti je věcí ministerstva, policie k tomu pouze poskytuje své stanovisko. To znělo před dvěma lety i nyní, že silnice byla fyzicky postavena na rychlost 100 km/h a ta by zde proto měla být maximem. Policie v tomto postupuje v souladu s nařízeními a normami, které musí respektovat," shrnul krajský policejní mluvčí Josef Bednařík.

Po snížení rychlosti se snížil počet nehod a nikdo zde nezemřel

Policisté navíc poukazují na to, že snížení maximální rychlosti v roce 2011 se pozitivně projevilo na nehodovosti.

Nehody na R46

rok..... nehod (počet úmrtí)

2007.......................253 (0)
2008.......................276 (2)
2009.......................130 (3)
2010.......................178 (1)
2011*......................142 (8)
2012.......................132 (0)

*v srpnu snížena maximální rychlost na 100 km/h

(zdroj: Jednotná dopravní vektorová mapa)

"Od úpravy rychlosti značně poklesl počet dopravních nehod, při kterých navíc nikdo nezemřel," uvedl Bednařík. Naopak "za dob stotřicítky" byla silnice v tomto ohledu statisticky vzhledem ke svým necelým čtyřiceti kilometrům jednou z nejhorších.

"V letech 2007 - 2010 se zde stalo průměrně 209 nehod ročně, což je na tak krátký úsek silnice dálničního typu velmi vysoké číslo," nastínil Charouz.

"Já nechci automaticky napadat zavedení stotřicítky. Tam, kde je nový povrch i svodidla a dobrý rozhled, opravdu není důvod rychlost omezovat. Ale takových úseků na R46 není mnoho, je tu hodně zatáček, křižovatek a stoupání či klesání, takže řidič prostě velmi často nemá výhled, který by měl v rychlosti 130 km/h mít. Proto je z hlediska bezpečnosti lepších 110, je to na většině R46 hraniční rychlost," dodal.

Charouz navíc poukazuje na to, že část křižovatek nemá řádné odbočovací a připojovací pruhy, a kvůli tomu je v těchto místech snížena rychlost na 90 km/h, aby měli lidé možnost bezpečně najet či sjet. Velká část řidičů zde ale stejně nezpomalí a vznikají tak nebezpečné situace.

"Pokud je někde krátký úsek se sníženou rychlostí například kvůli napojení křižovatky, většina řidičů tu sníženou rychlost nedodrží. Těžko lze pak čekat, že budou ochotni přibrzdit ze 130 až na 90. Jsem pesimista, když se tu dělala měření, tak 47 procent řidičů překračovalo povolenou maximální rychlost o více než 20 kilometrů. Takže tam, kde je teď 110, budou tito řidiči stejně jezdit 130. A je otázkou, jak rychle budou jezdit místem, kde je povolená stotřicítka," shrnul.

"I podle Národní strategii bezpečnosti silničního provozu schválené radou vlády je nepřiměřená rychlost jízdy nejvýznamnějším zabijákem na silnicích. I v této dekádě proto mají být činěna opatření vedoucí k významnému snížení počtu jejích obětí. Každodenní skutečností tedy i nadále zůstává, že pokud k sobě nebudou řidiči na R46 ohleduplní a jejich jediným cílem bude co nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B, budeme tu opět řešit zvýšení počtu nehod a zhoršení následků," dodává.