Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Novotný, MF DNES

Jeseník ruší infocentrum a nechá si vlastní, to nesmí prodávat suvenýry

  • 5
Město Jeseník pro údajné neplnění podmínek vypovědělo smlouvu dlouholetému provozovateli infocentra na náměstí, to tak od 1. listopadu zanikne. Turistům sice nedávno začalo sloužit česko-polské informační centrum v historické budově Katovna, v něm si ovšem nemohou koupit suvenýry.

Městské informační centrum na náměstí, které roky provozoval Marcel Šos, končí podle radnice kvůli neplnění podmínek.

„Soukromý provozovatel neplnil některé body smlouvy a k nápravě nedošlo ani po upozornění,“ uvedla Lucie Tenekedzi, která má na jesenické radnici na starosti cestovní ruch. Město navíc rozhodlo, že spravovat dvě infocentra nemá smysl. Původně totiž měla souběžně fungovat obě (více čtěte zde).

„Mít dvě informační centra je pro tak malé město, jako je Jeseník, finančně příliš nákladné. Rada města zvažovala různé možnosti fungování a rozhodla, že nové informační centrum bude zajišťovat všechny služby a přejde pod Městská kulturní zařízení, která jsou příspěvkovou organizací města,“ vysvětlila místostarostka Jeseníku Zdeňka Blišťanová.

Stávající infocentrum na náměstí od 1. listopadu ukončí provoz. Podle Blišťanové i proto, že podrobná prověrka odhalila pochybení při plnění smlouvy.

„Smlouvu jsme prošli pečlivě a zjistili jsme u více bodů, že je provozovatel neplnil. Překvapilo mě, že ve smlouvě nebyla žádná sankce,“ řekla Blišťanová, která do zastupitelstva a do funkce nastoupila po loňských komunálních volbách.

Město: Poskytovaly se zastaralé informace a chyběly překlady

Kontrola podle města například ukázala, že v sekci „turista“ byly zastaralé a neaktuální informace - zejména o ubytovacích a restauračních službách nebo turistických trasách. Stejné výtky se týkaly i informačních panelů, například o počasí.

„Provozovatele jsme na tyto skutečnosti upozornili a vyzvali ho ke zjednání nápravy. Doposud se tak ale bohužel nestalo,“ sdělila Tenekedzi s tím, že dosud nejsou k dispozici ani překlady aktuálních propagačních materiálů v německém a anglickém jazyce.

„Nedošlo ani ke zjednodušení webové stránky. Přitom tento úkol radnice zadala už v roce 2010,“ upozornila Tenekedzi.

Kritizované centrum zvítězilo v internetové anketě

Kritika provozovatele jesenického informačního centra překvapila. V posledních pěti letech totiž opakovaně vyhrálo v hodnocení všech infocenter Olomouckého kraje.

„O neplnění služeb nemůže právě z tohoto důvodu být řeč. Web jsme v posledním půlroce upravili, takže nebylo co neplnit. Navíc byl problematický a já jsem na to město upozorňoval už od té doby, kdy jsem provozování infocentra převzal. Bohužel marně,“ brání se Šos.

Místostarostka Jeseníku si ale stojí za svým. Anketu o nejlepší informační centrum je podle ní potřeba brát s rezervou.

„My jsme při kontrole vycházeli z údajů, které byly průkazné,“ zdůraznila Blišťanová.

Do opravy zchátralé historické budovy Katovna, kam si budou turisté od podzimu nově chodit pro informace, se Jeseník pustil díky dotaci v rámci česko-polské spolupráce, na místě proto vzniklo i česko-polské informační centrum. Má to ale háček, dotační podmínky totiž nařizují, že nové „íčko“ má být nekomerční. V Katovně se tak nemohou prodávat například mapy nebo upomínkové předměty. Bez toho však nemůže infocentrum v Jeseníku plnohodnotně fungovat.

„V současnosti řešíme tento problém s poskytovatelem dotace. Věřím, že se to podaří změnit a od listopadu bude infocentrum v Katovně poskytovat úplně všechny služby, které nyní zajišťuje městské informační centrum na jesenickém náměstí,“ uzavřela jesenická místostarostka.