Přes polské Glucholazy budou nejméně do konce roku dál jezdit vlaky z Jeseníku do Ostravy. Moravskoslezský kraj je nepřestane od června platit, jak původně zamýšlel.

Přes polské Glucholazy budou nejméně do konce roku dál jezdit vlaky z Jeseníku do Ostravy. Moravskoslezský kraj je nepřestane od června platit, jak původně zamýšlel. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Vlaky z Jeseníku do Ostravy zatím neskončí, pojedou nejméně do prosince

  • 7
Boj o zachování vlaků z Jeseníku do Ostravy přes polské Glucholazy zažil velký obrat. Moravskoslezský kraj už nechtěl sousednímu Olomouckému na vlaky přispívat, následně petici proti zrušení spojů podepsalo na dva tisíce lidí. Teď couvl a platit bude dál.

"Nebudeme omezovat spoje z Ostravy do Jeseníku k polovině letošního června, jak jsme původně ohlásili," uvedl náměstek Moravskoslezského kraje Daniel Havlík. Ještě před nedávnem přitom tvrdil, že ostravský region už provoz nebude dotovat. "Platit dál dopravní obslužnost na této trati je nad naše možnosti," řekl tehdy.

A jak vysvětlil změnu stanoviska? "Byl to od nás spíš taktický tah, abychom upozornili na komplikovanou situaci, která zde panuje."

Vlaky spojující střední Moravu a Ostravsko přes Polsko jsou využité pouze v pátek a o víkendech, kdy jezdí z Jesenicka studenti na Ostravsko do škol a lidé do práce a zpět. Ze směru od Ostravy je využívají spíš jen turisté.

Petici za zachování vlaků podepsaly téměř dva tisíce lidí

K udržení spojů pomohl silný tlak veřejnosti. Petici proti zrušení vlaků přes Glucholazy totiž podepsalo už téměř dva tisíce lidí.

"Petice za zachování železnice přes Glucholazy vznikla poté, co o problému napsala MF DNES. Mohu říct, že má extrémně silný ohlas, jaký jsme rozhodně nečekali. Je vidět, že tato záležitost trápí hodně lidí, a jsem rád, že pomohla dobré věci," uvedl Tomáš Jakal ze serveru E-petice.cz.

"České dráhy tak budou jezdit minimálně do konce platnosti jízdního řádu, která vyprší 13. prosince," upřesnila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ztrátu z provozu Českým drahám už dva roky platí kraje. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, proto kraje, které chtěly dopravu zachovat, musely začít platit provozní ztrátu i pětimilionový takzvaný peážní poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy tratí vedoucí Polskem.

Přesto je trať přes Glucholazy ve velmi špatném stavu. Polské železnice se o ni totiž nestarají. Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku i na 25 kilometrů v hodině. Oba regiony přitom společně platí za provoz ztrátových spojů jezdících přes polské Glucholazy celkem 11 milionů ročně.

Kraje chtějí přesvědčit ministerstvo, aby placení vlaků převzalo

"Rozhodnutí kolegů z Moravskoslezského kraje vítám. Jde o čas a dalšího půl roku znamená dostatečný prostor pro další jednání s Ministerstvem dopravy," řekl náměstek olomouckého hejtmana pro dopravu Alois Mačák.

Podle něj je potřeba přesvědčit ministerstvo, aby opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit kraje.

"S ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech je to pro nás nereálné," vysvětlil Mačák.

Kraj chystá jízdu, na které chce na problémy znovu upozornit

Rozhodnutí zastupitelů Moravskoslezského kraje vítají také starostové na Jesenicku.

"Samozřejmě nečekám, že kraje budou financovat provoz těchto vlaků pořád, ale je čas a prostor, kdy se dá leccos projednat a dohodnout. Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," shrnul šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Olomoucké hejtmanství připravuje na 15. května "spanilou" jízdu z Jeseníku do Krnova, aby na problematiku trati upozornilo.

"Pozvání dostalo Ministerstvo dopravy, České dráhy, starostové a pozvali jsme i zástupce polského velvyslanectví. Když kompetentní lidé uvidí stav na vlastní oči, může to pomoci," věří Mačák.