Spor o služební notebooky v Přerově pokračuje. (Ilustrační snímek)

Spor o služební notebooky v Přerově pokračuje. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Stál tisk papírů 1,3 milionu nebo 262 tisíc? Přerovu nesedí rozpočet

  • 0
Přerovští zastupitelé, kteří odmítají převzít notebooky, jejichž nákup považují za plýtvání, přišli s kalkulací zpochybňující argument vedení města pro pořízení počítačů - úsporu 1,3 milionu za tisk dokumentů. Sama radnice jim totiž na vyžádání zaslala výpočet, v němž tyto náklady vyčíslila na na 262 tisíc.

Primátor Jiří Lajtoch i jeho náměstci si od začátku "notebookové krize" stojí za svým: tvrdí, že pokud si "rebelové" z opoziční strany Společně pro Přerov počítače nevezmou, utratí město mnohem víc za papíry, na které se budou materiály pro zastupitele tisknout.

Náměstek primátora Jiří Kulíšek v prosinci MF DNES řekl, že si nechal spočítat, že tisknutí všech materiálů pro zastupitele na papír by za celé volební období přišlo na 1,3 milionu.

Přesná kalkulace z kanceláře primátora, kterou si opozice vyžádala oficiální cestou a která přišla minulý týden, však ukázala zcela jiný rozpočet. Podle něj takový tisk pro všechna zasedání a zastupitele stál pouze asi 262 tisíc korun. Kritizovaný nákup notebooků pro všech 35 zastupitelů přitom stál více než 700 tisíc, což by znamenalo, že místo uváděné úspory Přerov naopak utratil téměř třikrát víc.

Nižší výpočet neplatí, byla to chyba úřednice, obrátilo vedení

V pátek ale přerovský magistrát obrátil a začal tvrdit, že jde o chybu úřednice, takže podle úřadu opět platí původní kalkulace. To, že mohou z magistrátu odejít dva zcela rozdílné údaje, je nestandardní i podle zastupitele za ODS Michala Záchy, o kterém se hovoří jako o jednom z kandidátů na nedávno uvolněný post náměstka primátora.

Zácha například v dubnu kritizoval, že šest opozičních zastupitelů, kterým se musejí materiály tisknout, město ročně stojí přes 260 tisíc korun. Podle posledních údajů z kanceláře primátora by přitom částka za stejné období neměla přesáhnout 10 500 korun.

"Už jsem tu kalkulaci z kanceláře primátora viděl a naštvalo mě to. Jsem rád, že jsem si schoval údaje, které mi město poskytlo už loni a ze kterých jsem na dubnovém zastupitelstvu citoval. Nechápu, jak mohou z magistrátu odejít dvě tak rozdílné kalkulace na jednu věc. Vypadá to, že někdo musí lhát," zlobil se Zácha.

Tajemník radnice Jiří Bakalík vysvětluje, že chyba je na straně úřednice, která podklady zpracovávala. "Úřednice, která informace dávala dohromady, byla příliš aktivní a údaje se mnou nekonzultovala. Kdyby tak učinila, upozornil bych ji, že jí tam chybějí údaje za amortizaci či práci. Jsem připraven se za to na dnešním zastupitelstvu omluvit," říká Bakalík.

Posílejte vše mailem, notebooky máme vlastní, žádají kritici

S jeho argumenty však nesouhlasí opoziční zastupitel Richard Šlechta. "To je nesmysl. V kalkulaci, kterou nám kancelář primátora poslala, je jednoznačně uvedeno, že cena je včetně nákladů na papír, toner, amortizaci či energie. A argument s prací je také podivný, protože na to magistrát nikoho nenajímá. Těm úředníkům platí pořád stejné platy, ať už tisknou ty materiály, nebo ne," domnívá se Šlechta.

Šlechta si spočítal, že v minulém volebním období dostal jako zastupitel zhruba 6 tisíc listů papíru, takže náklady za všech 35 zastupitelů se tehdy pohybovaly kolem 210 tisíc korun.

"Navíc, jak od začátku tvrdíme, nám by stačilo předlohy převést do souborů s příponou pdf, doc, xls nebo ppt a poslat je e-mailem. Notebooky máme vlastní. Od magistrátu žádné nepotřebujeme," dodal Šlechta.