Tramvaje olomouckého Dopravního podniku (na snímku) by v roce 2014 mohly dojet po nové trati až k sídlišti Nové Sady.

Tramvaje olomouckého Dopravního podniku (na snímku) by v roce 2014 mohly dojet po nové trati až k sídlišti Nové Sady. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Švýcaři pošlou Olomouci skoro čtvrt miliardy na novou tramvajovou trať

  • 9
Olomouc dostane na plánovanou stavbu nové tramvajové trasy do čtvrti Nové Sady skoro čtvrt miliardy korun ze Švýcarska. Tamní vláda městu přiřkla klíčovou dotaci, s jejíž pomocí by tramvaje k jednomu z nejlidnatějších olomouckých sídlišť mohly poprvé přijet už v roce 2014.

Zprávu, že zhruba 225 milionů korun Olomouc opravdu dostane, si zástupci města od švýcarské strany vyslechli v pondělí. Schvalování klíčové dotace protáhla stížnost místního Hnutí Duha. Ekologům vadilo, že magistrát neposoudil všechny možnosti, kudy by tramvaje mohly k sídlišti jezdit, a prosazovali variantu přes Polskou a Rooseveltovu ulici.

Magistrát si ale trvá na kolejích položených přímo u už budované nákupní galerie Šantovka na břehu Mlýnského potoka. Právě zde se na základech nové tramvajové linky pracuje, na řadě jsou úpravy terénu a stavba mostů.

"Do vlastního pokládání kolejí bychom se pak pustili hned na začátku stavební sezony v příštím roce, možné to je teoreticky už v únoru 2013," řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Peníze ze švýcarských fondů jsou pro město klíčové. Neúspěch by znamenal hodně komplikované hledání jiných zdrojů. "Naše plány prošly nesmírně náročným posuzováním. V tomto kole švýcarských fondů jde navíc o výrazně největší projekt, což úspěch Olomouce jen umocňuje," podotkl primátor Martin Novotný.

Trasa přes Šantovku je dvakrát dražší, namítalo Hnutí Duha

Celkově bude nová tramvajová trať na jih Olomouce stát kolem 520 milionů korun. Investor, který staví Šantovku, na trať přispěje 51 milionů. Vyjdou-li všechny plány, svezou se v roce 2014 lidé tramvají na úroveň ulic Skupova a Trnkova za křižovatkou olomouckých tepen Velkomoravská a Rooseveltova.

Nemůžete tramvajovou trať stavět jinudy? ptá se Švýcarsko Olomouce

V další fázi stavby by se koleje měly objevit přímo ve středu patnáctitisícového sídliště Nové Sady v Zikově ulici. S konečnou zastávkou město počítá na její křižovatce se Schweitzerovou ulicí.

Termín, kdy měli Švýcaři o bezmála čtvrtmiliardové dotaci pro Olomouc rozhodnout, se několikrát měnil. Do všeho se totiž vložili ekologové z olomoucké pobočky Hnutí Duha.

K nelibosti magistrátu upozorňovali, že nezvážil všechny varianty kudy by trať mohla vést. Duha prosazovala trasu přes Polskou a Rooseveltovu ulici.

Zatímco radnicí schválená trasa nové tramvajové tratě vede podél řeky Moravy, podle Hnutí Duha by měla vést přes Polskou a Rooseveltovu ulici.

"Nejsme paušálně proti tramvajím. Jen dáváme švýcarské vládě, které za případnou podporu pro Olomouc děkujeme, podnět k zamyšlení. Jsme mimo jiné přesvědčeni i o tom, že verze, kterou prosazuje magistrát, je dvakrát dražší než naše," shrnul tehdy za ekology Miroslav Kutal.

Magistrát jejich výhrady odmítal, zaštiťoval se územním plánem, při jehož vzniku všechny možnosti umístění tratě porovnal.