Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaje svezou cestující v Olomouci po novém úseku tratě v listopadu

  19:19aktualizováno  19:19
Zhruba od poloviny listopadu budou mít tisíce Olomoučanů blíže k využívání tramvají. Podle plánů města totiž začne provoz na nové části tratě ve směru na hustě obydlenou čtvrť Nové Sady. Radnice už pracuje na přípravě další etapy, která vede přímo až do srdce jednoho z nejlidnatějších sídlišť města.

Jako první nynější finále budování tramvajové tratě potěší řidiče. Kvůli stavbě byla totiž mimo jiné uzavřená i část pro olomouckou dopravu důležité Rooseveltovy ulice. To tuto neděli skončí.

"Křižovatka ulic Rooseveltova a Velkomoravská bude po 15. září znovu průjezdná. Drobné komplikace tady ještě čekají chodce, protože se budou mimo jiné rekonstruovat bezpečnostní ostrůvky ve vozovce," líčí Michal Folta z magistrátního oddělení mediální komunikace.

S otevřením prvních čtrnácti set metrů nové trati na úroveň ulice Trnkova, na kterou vyrazí linky číslo 3 a 5, jež musí svézt alespoň milion cestujících ročně (podrobnosti čtěte zde), tak vedení radnice počítá v polovině listopadu.

Přesné datum není definitivně stanovené, předběžný odhad se dle olomouckého primátora Martina Novotného pohybuje kolem 17. listopadu.

Zkušební provoz měl původně začít už v polovině září

Za začátku přitom město plánovalo spuštění zkušebního provozu už v polovině září, vše ale oddálila změna v plánech. V Rooseveltově ulici totiž dělníci nyní budují takzvanou měnírnu, která měla původně napájet elektřinou jen stávající kus trati.

Nově však bude už letos na podzim připravená i na provoz její druhé části, která tramvaje dovede až po Schweitzerovu ulici do středu patnáctitisícového sídliště Nové Sady. Desítky milionů korun na tuto druhou část chce Olomouc získat, stejně jako v případě první etapy, ze švýcarských fondů.

"Byl bych hrozně rád, kdyby politická reprezentace, která přijde po příštích komunálních volbách, tu stavbu skutečně dokončila. A to proto, že dává smysl jako celek. Můj odhad je, že by to teoreticky do tří a půl let šlo zvládnout," míní Novotný.

Stěžejní teď bude, kdy a s jakými podmínkami Švýcaři vyhlásí nové možnosti zisku dotací.

"Máme velkou naději a chceme se pokusit relativně brzo získat peníze i na tu druhou etapu," upřesnil primátor. Na plánech a dokumentaci k druhé části trati magistrát už teď pracuje, Novotný je po volbách v roce 2014 chce předat novému vedení města již kompletně hotové.

Na trať vyrazí pět dvouvozových souprav, dvě budou v záloze

Kromě závěrečných dodělávek pak Olomouc ve spojitosti s tratí na Nové Sady čeká poslední dodávka nových tramvají s dveřmi po obou stranách. Ty zde budou potřeba kvůli tomu, že trať na svém konci kvůli snadnému prodloužení nemá točnu.

"Celkem tudy bude jezdit deset tramvají - pět souprav po dvou vozech. Další dvě soupravy poslouží jako rezerva. V provozu se ale postupně objeví všechny, budou se střídat. V prosinci nám mají ještě přijít poslední čtyři vozy," přibližuje první náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.

Vedle samotné tramvajové trati pak další dělníci nedaleko centra Olomouce finišují se stavbou velké nákupní Galerie Šantovka. Právě kolem ní trať vede. S jejím otevřením pro veřejnost se počítá 18. října.

Od tohoto data až do poloviny listopadu, kdy na sousední koleje vyjedou ve zkušebním provozu tramvaje, tak bude po nové trati jezdit náhradní autobusová doprava.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.