Na sedačky v řadě tramvají či autobusů se ve čtvrtek žádní cestující neposadí, kvůli stávce totiž mnoho spojů nevyjede. Ilustrační

Na sedačky v řadě tramvají či autobusů se ve čtvrtek žádní cestující neposadí, kvůli stávce totiž mnoho spojů nevyjede. Ilustrační | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Stávka způsobí Olomouckému kraji milionové škody, dopravcům hrozí pokuty

  • 0
Olomouckému kraji přinese čtvrteční stávka v dopravě kromě jiných nepříjemností také milionové ztráty. Půjde jak o ztracené jízdné ve vlacích a autobusech, tak i sankce od kraje za nevypravené spoje nebo zbytečné náklady, které protest odborářů způsobí řadě firem, obchodníků i obyčejných lidí.

Nejvíce čtvrteční stávkou utrpí patrně České dráhy. Vlaky v kraji totiž stejně jako v celé zemi nebudou jezdit vůbec. Nepůjde jen o ztracené jízdné ve vlacích a autobusech, sankce a zbytečné náklady, protest odborářů způsobí komplikace řadě firem, obchodníkům, ale i obyčejným lidem. Nejvíce čtvrteční stávkou utrpí patrně České dráhy. Vlaky v kraji totiž během zítřka nebudou jezdit vůbec.

Nejnovější články o stávce v dopravě čtěte zde

"Vyčíslit, co tato situace bude znamenat, je složité. Musíme počítat s náklady za užívání dopravních cest, které platíme, i když vlaky nevyjedou. Jde také o mimořádné přesuny souprav, dálkové nebo noční spoje, aby byl po stávce provoz plynulý. Obrovské budou ztráty na jízdném, jedná se také o provozní a personální náklady," nastínila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

V Olomouckém kraji v průměru využívá železnici třicet tisíc lidí denně. Kdyby každý zaplatil za lístek jen dvacet korun, bude ztráta na jízdném více než půl milionu. "Stávka může mít i další dopady. Pokud budou stávkovat také pokladní, omezí se servis pro cestující, což jsou další ztráty," podotkla Šubová.

Stávka přinese propad také v městské dopravě v Olomouci. Ta kvůli růstu cen musela od podzimu zdražit jízdné, jinak by dopravce a radnice provoz neutáhli. "Nebudeme teď vypočítávat možné ztráty, věnujeme se tomu, abychom dopravu alespoň částečně zajistili," řekla mluvčí Dopravního podniku Olomouc Magdaléna Kopřivová.

Dopravci přijdou o zisk z jízdného a navíc jim hrozí i pokuty

Z hrubého výpočtu vyplývá, že den výluky provozu znamená ztrátu minimálně přes milion korun. Téměř šedesát milionů cestujících za rok totiž představuje sto šedesát tisíc lidí denně. Polovina využívá zvýhodněné jízdné, což při základním lístku dvanáct korun je ztráta nejméně milion korun za jediný den.

Kolik řidičů o stávce nakonec nevyjede se ale ukáže až ve čtvrtek ráno, podle odborů by to však mělo být nejméně šedesát procent autobusáků a ještě o deset procent více tramvajáků (více čtěte zde).

Znepokojení jsou ze stávky i autobusoví dopravci. "My jezdíme po dohodě s kraji, které autobusy dotují. Ve smlouvách jsou sankce, pokud dopravu nezajistíme. Takže nejde jen o propad na jízdném, ztrátu dotace, ale i o sankce," vysvětlil personální ředitel Veolia Transport Antonín Hradílek. Firma zajišťuje osmdesát procent autobusů v kraji, takže propad by opět šel do milionů korun.

Olomoucký kraj už navíc oznámil, že pokuty vymáhat bude. "Pokud vznikne škoda, máme uzavřenou smlouvu a musíme postupovat s péčí řádného hospodáře. To znamená, že sankce budeme vymáhat," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Alois Mačák. O kolik peněz půjde, nedokázal odhadnout, nevyloučil ale statisícové sumy.

Lidé se nedostanou k lékaři, komplikace řeší i firmy a obchody

Přímé ztráty, které plynou ze zastavení dopravy, však nejsou vše. Potíže hrozí firmám, obchodníkům i normálním lidem. "Nejsme naštěstí závislí na dodávkách po železnici, takže věříme, že to naši dopravci ve čtvrtek zvládnou. Zaměstnanci jsou flexibilní, případnou stávku snad nějak pokryjeme. Každopádně je pravda, že se o tom budeme muset podrobně pobavit," připustil například personální ředitel firmy Toray Prostějov Tomáš Zikmund.

Velké potíže však přinese stávka dopravců běžným lidem. "Ve čtvrtek jsem měla jet k doktorovi do Olomouce a vzala jsem si na to dovolenou. Pokud bude stávka, nemám se tam jak dostat. Tím pádem je to pro mě ztracený den, a protože pracujeme na domluvu, asi už volno nepůjde odvolat. Chápu protesty, ale mohli je udělat jindy," svěřila se třeba Lenka Valoušková z Prostějova.

Všichni dopravci nicméně slibují, že pro cestující udělají maximum. "Budeme se snažit zajistit provoz. Na linkách však dojde k prodloužení intervalu mezi jednotlivými spoji podle počtu vypravených vozidel," uvedla například mluvčí olomouckého dopravního podniku Kopřivová.