"Konkrétní datum zatím nemáme, takto přesně jsme se ještě nedomlouvali," nastínil Tarantík. Čas, který bude muset se svými lidmi rozmontování více než pětatřicet let starého letounu věnovat, si navzdory svým zkušenostem netroufá odhadnout.
"Každé letadlo je úplně jiné, a to jsme jich tady rozebrali už přes čtyřicet. Když to dobře půjde, budou to nejméně dva měsíce práce. Je to vždy heroický výkon," přemítá majitel Air Parku, soukromé sbírky letecké a vojenské techniky ve Zruči u Plzně.
Olomoucký tupolev |
Právě tady olomoucký tupolev, jenž byl ve vzduchu naposledy ve čtvrtek 25. dubna 1974 na lince mezi Prahou a Ostravou, skončí.
Ze svého stanoviště u plaveckého areálu, kde stojí od roku 1975, musí pryč kvůli připravované modernizaci nedalekého zimního stadionu a jeho okolí.
Jeho prorezivělý plášť a celkově sešlý stav se sem již podle města nehodí, navíc by překážel plánované stavbě parkovacího domu (více o proměně zimního stadionu a okolí včetně vizualizací zde).
Spolu s letadlem zmizi i Bar Letka
"Letadlo jsme tu spíše už jenom trpěli jako symbol určité doby. Ta minula. Jeho majitel s námi navíc nemá podepsanou žádnou smlouvu o tom, že by zde mohlo stát," vysvětlil před časem náměstek olomouckého primátora Martin Major.
Dopravní letoun s označením Tu-104 sloužil Olomoučanům jako orientační bod, uvnitř navíc dlouhé roky fungoval Bar Letka. Jeho interiér stejně jako plášť letounu odpovídá jeho stáří.
Stěny kryje vínově červená tapeta se zašlým květinovým vzorem, kulatá okna jsou zaslepená, na zemi v uličce mezi ošoupanými zřejmě původními sedadly prošlapaný koberec.
"Na přelomu minulého a tohoto týdne se již letadlo mělo zavírat. Zhruba od prvního srpna se nás pak už nebude vůbec týkat," přibližuje Martin Navrátil, syn majitele tupolevu.
Pro tupolev zamíří do Olomouce sedm kamionů
Tu-104, jeden ze symbolů města |
Ten původně vyjednával s místním leteckým muzeem v městské části Neředín, zdálo se, že stroj skončí tam. Nakonec se však Navrátil starší dohodl s Tarantíkem, který od něj letadlo koupil.
Jaká však byla jeho cena, to sběratel letecké techniky zveřejnit nechtěl.
"Mohu jen říct, že to je pod cenou šrotu. Kdybychom ho do něj za tu smluvenou částku dali, tak na tom vyděláme. Ale my zachraňujeme historii," zdůraznil tehdy Tarantík.
Ten na samotný převoz tupolevu vyšle do Olomouce sedm kamionů.