Definitivní podoba nové kancelářské budovy Namiro v Olomouci v Hynaisově ulici.

Definitivní podoba nové kancelářské budovy Namiro v Olomouci v Hynaisově ulici. (9. července 2013) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Sto úředníků se balí, Olomouc je v srpnu stěhuje do podnájmu v Namiru

  • 2
Více než sto úředníků olomouckého magistrátu čeká stěhování, od srpna budou sídlit v pronajatých kancelářích budovy Namiro. Radnice tak završuje kritizovanou akci, při níž své lidi z vlastních prostor přesune do podnájmu. Ten vyjde na 18 milionů ročně.

"Stěhování je naplánováno na srpen. Uskuteční se postupně po jednotlivých týdnech a je rozvrženo tak, aby způsobilo pokud možno co nejméně komplikací," přibližuje přípravy velké úřednické rošády mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

Jak vyrostlo Namiro

V prvním srpnovém týdnu se tak v nových kancelářích začnou zabydlovat odbory školství a interního auditu, následovat je budou odbor ochrany a část ekonomického odboru.

Stěhování magistrátu pak ve čtvrtém týdnu prozatím zakončí odbor investic a část odboru správy.

Přímo Olomoučanů se však nynější stěhování podle Štědré příliš nedotkne.

"Netýká se totiž přepážkových pracovišť pro občany. Měsíc srpen byl zvolen mimo jiné i proto, že v době prázdnin je návštěvnost magistrátu nižší. Pokud tedy neuvažujeme o správních agendách, které se nyní ovšem nestěhují," vysvětluje mluvčí.

Přesto ovšem za radnici žádá veřejnost a návštěvníky přesouvaných oborů o shovívavost a trpělivost.

Úřednická rošáda

Při první vlně stěhování dorazí do Namira v srpnu více než sto úředníků. Další desítky lidí je budou v budoucnu následovat.

Plán přesunu vypadá takto:

1. týden - odbor školství, odbor interního auditu a kontroly

2. týden - odbor ochrany

3. týden - část ekonomického odboru

4. týden - odbor investic a část odboru správy

S obnovením provozu přestěhovaných odborů pak radnice v nových prostorách počítá od letošního září.

Celkem bude v Namiru sedět dvě stě úředníků

Celkově by v Namiru mělo dle původních plánů pracovat zhruba dvě stě úředníků, srpnová vlna stěhování jich sem přinese více než sto. "Další stěhování bude ještě následovat, jeho přesný termín však nyní není stanoven," doplňuje Štědrá.

Pronajaté kanceláře vyjdou olomouckou pokladnu ročně na osmnáct milionů korun, dvě stě zaměstnanců magistrátu bude mít k dispozici 2 450 metrů čtverečních prostoru

Přestěhováním úředníků se akce Namiro minimálně na deset let uzavře. Až po této době bude mít budoucí vedení Olomouce první možnost smlouvu s majiteli zbrusu nové budovy vypovědět. Nyní její úředníci sedí v kancelářích, jež z valné části patří městu.

Původní podmínky pronájmu byly pro radnici o poznání tvrdší. Místo osmnácti milionů měla platit dvacet a z Namira mohli úředníci odejít až po dvaceti letech.

Po jejich uplynutí by město z veřejných peněz stavbu této budovy de facto zaplatilo, což se už dříve nelíbilo ani české Transparency International.

"Doba se posunula, také trh s realitami je někde jinde. Proto jsme zahájili poměrně tvrdá vyjednávání s vlastníky objektu. Na jejich základě se nám podařilo vyjednat slevu ve výši dvaceti procent. Nájemné tak nebude původních 3 500 korun, ale 2 990 korun za metr čtvereční," popsal již dříve náměstek olomouckého primátora Martin Major.

Vedení města pronájem v Namiru obhajuje. Zaštiťuje se náklady, které by Olomouc musela vložit do oprav historických domů v nichž úředníci doposud sídlí. Po jejich srpnovém odchodu se tak uvolní prostory na radnici na Horním náměstí, v domě U Zlatého jelena a také v domě na Dolním náměstí číslo 47.

Politici vyzdvihují také fakt, že úředníci budou sídlit na jednom místě.

"Tím, že se podařilo snížit nájemné, nám to stěhování připadá jako racionální operace. Budeme mít v jedné lokalitě magistrát za podmínek, které jsou v dnešní době na trhu běžné. Trend nájmu je nyní zcela běžným řešením, které používají jak firmy, tak státní instituce," řekl před časem primátor Martin Novotný.