Někteří studenti si ke státní maturitě vybírají matematiku navzdory tomu, že se na jejich školách příliš nevyučuje. (Ilustrační snímek)

Někteří studenti si ke státní maturitě vybírají matematiku navzdory tomu, že se na jejich školách příliš nevyučuje. (Ilustrační snímek) | foto: Dan Materna, MAFRA

Maturit se letos bojí i někteří ředitelé škol, strašákem je matematika

  • 5
Byť se jejich škola kvůli svému zaměření matematice příliš nevěnuje, vyberou si ji studenti coby maturitní předmět. Na první pohled je totiž lehčí než zkouška z angličtiny. Právě to nyní před státními maturitami děsí některé ředitele v Olomouckém kraji.

Dohromady se letos v Olomouckém kraji ke státní maturitě přihlásilo 5 855 studentů středních škol a gymnázií. Oproti loňsku v ní jsou jen dva povinné předměty.

Maturanti absolvují společnou zkoušku z českého jazyka, u druhého společného předmětu si mohli vybrat mezi matematikou a cizím jazykem.

Jenže zatímco zkouška z angličtiny se skládá ze tří částí, ta z matematiky pouze z jedné. A to přidělává vrásky některým ředitelům škol, na kterých se matematice tolik nevěnují.

Jejich studenti si často kvůli menší námaze vybírají matematiku, přeceňují své síly, a škola pak končí kvůli jejich neúspěchu hluboko ve srovnávacích tabulkách.

"Na naši školu se hlásí často studenti, kteří v matematice příliš nevynikají. U nás se jí tolik nevěnujeme a při přijímačkách o tom s nimi mluvíme. Berou to jako plus," poznamenala ředitelka prostějovské střední školy designu a módy Ivana Vaňková.

O to větší překvapení pro ni bylo, když si loni 15 žáků vybralo matematiku jako maturitní předmět.

Špatné výsledky maturantů uškodí i jejich škole

"Mysleli si, že bude lehčí absolvovat jeden test z matematiky než tři části zkoušky z cizího jazyka. Jenže zatímco cizímu jazyku se věnujeme ve stejné míře jako jinde, z matematiky probíráme opravdu jen základy. Polovina jich to samozřejmě neudělala a naše škola se kvůli tomu v hodnocení, kde často rozhodují i desetinky, ocitla hodně nízko," konstatovala Vaňková

Pro školu je však podle ní potom takové negativní hodnocení problémem při přijímačkách.

Rodiče samozřejmě přihlížejí k tomu, jak škola dopadla. Také proto se letos Vaňková svým žákům pokusila matematiku rozmluvit.

"Můžu jim jen doporučit, co by podle mne bylo lepší, přikázat jim to ale nemůžu, a samozřejmě se jich zase asi pět přihlásilo. A zase to bohužel dopadne stejně," řekla Vaňková.

Maturity se ale letos dočkaly i dalších změn. "Písemné práce z českého jazyka a literatury budou opět po roční přestávce hodnotit ve školách hodnotitelé, tedy učitelé dané školy, které jmenuje její ředitel," vysvětlil další novinku Karel Goš z odboru školství Krajského úřadu Olomouckého kraje.

Změny u maturit

Písemné práce z českého jazyka a literatury budou hodnotit ve školách učitelé dané školy. Všechny zkušební předměty společné části maturitní zkoušky budou zadávány pouze v jedné úrovni obtížnosti. Byl změněn termín pro podávání žádostí o přezkoumání výsledků.

Navíc letos nově není možné vybrat si mezi těžší a lehčí variantou. Všichni studenti píší tu snadnější, ať už na gymnáziu nebo střední škole. Ani to se ale některým ředitelům nelíbí.

"Myslím si, že to není úplně optimální. Tím, že se zrušilo rozdělení na dvě úrovně, srovnáváme najednou znalosti u jiných oborů. Zatímco studenti gymnázií se intenzivně připravují a jsou studijně naladěni, studenti odborných škol nemají takovou příležitost jít do hloubky u všeobecných předmětů. Je to jako srovnávat amatéry a vrcholové sportovce," podotkl Aleš Jurečka, ředitel olomoucké Střední školy polytechnické.