Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šumperk zvažuje, zda pustí cyklisty do pěší zóny. Část chodců má obavy

  9:01aktualizováno  9:01
Pustit cyklisty i ve dne do pěších zón v centru, dosud vyhrazených od šesté ranní do šesté večerní jen chodcům, nebo ne? To teď zvažuje Šumperk. Zatímco pro cyklisty by změna znamenala úlevu, protože by jim odpadlo složité objíždění městského centra, řada chodců je proti. Bojí se, že je kola budou ohrožovat.
Na kole nebo vedle kola? V Šumperku se zabývají otázkou, zda nechat cyklisty jezdit pěší zónou i přes den. (Ilustrační snímek)

Na kole nebo vedle kola? V Šumperku se zabývají otázkou, zda nechat cyklisty jezdit pěší zónou i přes den. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Návrh pustit cyklisty do pěších zón zazněl na zasedání šumperské městské rady. Radní nejdříve navrhovali pustit je v protisměru do jednosměrek kolem pěší zóny, kudy kolaři už nyní zónu stejně objíždějí. Jenže to by znamenalo ještě větší komplikace.

"Odbor dopravy namítl, že silnice na to nemají dostatečné parametry a ubralo by to ještě parkovací místa. A tak padl návrh pustit cyklisty do pěší zóny i ve dne. Povolením vjezdu by se zvýšila i bezpečnost cyklistů," sdělila mluvčí šumperské radnice Olga Hajduková.

Kolaři zatím mohou jezdit po pěší zóně jen mezi osmnáctou hodinou a šestou ranní následujícího dne. Názory obyvatel města se na chystanou změnu v centru různí. Zatímco cyklisté by ji přivítali, chodci jsou zdrženliví. Obávají se, že bezohledně jezdící kolaři pro ně mohou být nebezpeční.

Společný provoz vyžaduje ohleduplnost obou stran

"Pokud pustí do pěší zóny kolaře, budeme muset my chodci pořád dávat pozor. Myslím, že jim neublíží, když se s kolem trochu projdou," reagovala například Marcela Reisnerová.

Další obyvatel Bronislav Guzdek je ale jiného názoru. "Sám jsem poznal v Anglii, že soužití chodců s cyklisty může fungovat, takže bych se přimlouval za změnu. Stačí ohleduplnost z obou stran a problémy nebudou," řekl.

Že k sobě budou muset být chodci i cyklisté ohleduplní, přiznávají i samotní radní. "Pokud zastupitelé tento návrh schválí, bylo by ze strany cyklistů i chodců na pěší zóně nutné, aby k sobě byli vzájemně ohleduplní a neohrožovali se. Výsledek bude známý po zasedání zastupitelstva v listopadu," řekla Hajduková.

Z velkých měst nesmí cyklisté do pěší zóny jen v Přerově

Město podle ní zatím nepředpokládá, že by se na ulicích v pěší zóně kvůli cyklistům dělalo nové značení.

"Pravděpodobně by se nechalo pouze označení na začátku a na konci pěší zóny, že je cyklistům vjezd povolen," vysvětlila mluvčí. V úvahu podle ní připadá i zkušební "zimní provoz", kdy nebudou na pěší zóně stát letní předzahrádky.

Další velká města regionu, která mají pěší zónu, do ní cyklisty pouštějí. Výjimkou je pouze Přerov. "O povolení vjezdu do pěší zóny se u nás neuvažuje, návrh na něco takového ani nepadl," sdělil mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Nejrozsáhlejší pěší zóna je v Olomouci, kde zahrnuje celé Horní náměstí, půlku Dolního a přilehlé ulice. "Tendence zakázat cyklistům vjezd do zóny nejsou. Chodci jsou tu na cyklisty zvyklí," řekla mluvčí olomouckého magistrátu Jana Doleželová. Stejně to vidí třeba i v Prostějově.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.