Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třicet let staré vagony mohou po omlazení jet až 160 kilometrů v hodině

  9:01aktualizováno  9:01
Jako kompromis mezi kvalitou a cenou označují České dráhy modernizaci třicet let starých vagonů, na níž nyní pracuje šumperská firma Pars. Do poloviny roku 2014 jich od ní dráhy dostanou celkem čtyři desítky. Budou mít nové brzdy, interiér či za jízdy blokované dveře.

Šumperská firma Pars pracuje na modernizaci třicet let starých vagonů pro České Dráhy. První várku jim předala na začátku srpna, na snímku nový interiér jednoho z nich. Poslední z celkem čtyř desítek omlazených vozů předá do poloviny roku 2014. (7. srpna 2013) | foto: Petr Janeček, MAFRA

"Tyto vozy budeme postupně nasazovat především do souprav Expres a EuroCity," upřesnil ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

Omlazovací kúra

První modernizované vagony již šumperská firma Pars drahám předala, přestavěla vozy Bmee vyrobené téměř před třiceti lety. Do poloviny roku 2014 jich vylepší a předá celkem čtyři desítky.

Vozy se dočkaly nového interiéru včetně moderních sedaček. Dveře s elektrickým pohonem se ovládají tlačítky či madly a během jízdy jsou blokovány.

Vagony jsou také vybaveny elektronickým informačním a rezervačním systémem. Projektanti pamatovali i na odkládací prostor pro kola a rozměrná zavazadla.

"Věřím, že cestující budou spokojeni, protože modernizace se dočkal z velké části hlavně interiér," přiblížil předseda představenstva šumperské společnosti Pars Tomáš Ignačák.

Omlazení jednoho vozu trvá necelé dva měsíce

Zásadními změnami ale prošly také podvozek a brzdy. "Systém byl posílen o další magnetické kolejnicové brzdy. Po těchto úpravách splňují modernizované vozy nejpřísnější požadavky na bezpečnost a mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině," vysvětlila mluvčí společnosti Pars Jana Kaněvová.

Vozy se změní i barevně. Původní tmavě zelenou barvu nahradil modrý korporátní styl ČD od designera Aleše Najbrta. Modernizace jednoho vozu trvá necelé dva měsíce. "Firma současně pracuje na šesti vozech," upřesnila Kaněvová.

Dráhy zaplatí za každý nový vůz přes 17 milionů korun. "Pro České dráhy je to rozumný kompromis mezi cenou a kvalitou. Úplně nový vůz pro dálkovou dopravu přijde na 35 až 50 milionů," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vozy Bmee, které Pars kompletně přestavuje, byly vyrobeny v letech 1986 a 1987 v tehdejší východoněmecké vagonce v Budyšíně (Bautzen).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.